voerautomaat, waar te krijgen of wie kan het maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

voerautomaat, waar te krijgen of wie kan het maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 13:01

Ik heb er al eens vaker over nagedacht maar na de artikelen in de hoefslag van afgelopen week over gezondheid ed komt de vraag weer op. Is er een voerautomaat in de handel waarbij je de hoeveelheid krachtvoer over de dag kan verdelen in kleine porties? In het artikel over hitstallen wordt gesproken over een machine waarbij de paarden hun voer over 20 porties gedurende de dag verdeeld krijgen. Voordeel is 2 ledig: tegengaan verveling en betere spijsvertering. Daar werken ze echter met 1 grote automaat, ik zoek eigenlijk gewoon kleine uitvoeringen die in de box kunnen hangen boven de voerbak.

Iemand ideeen, misschien is er wel een handig iemand die zoiets kan fabriceren?

Voor vissen schijnt het veel gebruikt te worden op www.koipagina.nl/zelfbouw/ is zo'n machine uitgewerkt.

Tender

Re: voerautomaat, waar te krijgen of wie kan het maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:19

wij hebben vroeger wel eens zelf een automaatje gemaakt waardoor de paarden hun krachtvoer al op hadden als ik om half 7 op stal kewam, zodat ik ze meteen ind e wei kon zetten en de stallen kon schoonmaken, alvorens om 7 uur weer naar huis te racen en me te gaan douchen, dit hadden we gemaakt met een klepje dat dichtzat mbv een elektromagneet die op een tijdschakelaar zat, maar om ditzelfde te doen met 20 klepjes...............
Ik vindt het een goed idee, maar zou niet weten hoe het te realiseren. Bij gebrek aan zoveel handigheid gooi ik ze maar in de wei, werkt ook goed

Ik hoop voor je dat je een handige Harrie tegen het lijf loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:20

Bij koeien bestaat het ook, denk dat zo'n systeem ook wel bij paarden gebruikt kan worden

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:42

Een vriendin van me kende die stal, en het was volgens haar inderdaad hetzelfde als wat bij koeien wordt gebruikt. In een stal met 20 paarden ofzo. Het klonk mij erg goed in de oren, maar je moet natuurlijk niet heel dominante of heel onderdanige types erbij hebben, wel ieder paard moet de kans krijgen om in het voerhok te gaan staan.
En 20 x voer per dag is natuurlijk fantastisch goed voor een paard. Die horen de hele dag te eten, dit is veel natuurlijker voor een paard dan 2 / 3x per dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:45

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:13

Bij het (voormalige) paardenproefbedrijf de Waiboerhoeve hadden ze ook een individueel automatisch voer systeem. De basis van zo een automaat is hetzelfde als dat wat voor koeien gebruikt wordt. De paarden moeten wel een band met een transponder om hun nek. De computer leest deze dan af en bekijkt hoeveel voer het paard moet krijgen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:01

Misschien kan ik mijn broertje vragen of hij iets kan bouwen.
Die heeft ook al een apparaatje gemaakt dat hij zijn gordijnen met een klik met de muis dicht kan laten gaan hahaha.

Het lijkt mij wel een handig systeem wat te realiseren moet zijn, weet alleen niet of het al gerealiseerd is.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:12

Wij hebben een automaat, voor 2 paarden, is ideaal! Ik zal vanavond even voor je kijken welk merk, ik geloof een duits merk. Zal ook ff vragen waar mn vader die vandaan heeft gehaald.
Het systeem werkt zo: In de gang hangt een kastje, waar je voor 4 verschillende automaten (1 automaat per paard) het voer kunt instellen. Onze paarden krijgen vanaf 's ochtends tot in de avond om de 2 uur een bepaalde hoeveelheid, de hoeveelheid instellen werkt dmv minuten. De een krijgt bijv. 1,5 min per 2 uur voer, de ander 2 min. per 2 uur (die minuten = dus hoe lang voer beetje bij beetje eruit komt, niet in 1 x). Als je paarden de hele dag op de wei staan heeft t niet veel zin, maar anders is t ideaal. In de stal is het systeem ook simpel, de automaat hangt boven de voerbak, het voer moet om de zoveel tijd bovenin bijgevuld worden (ik geloof ong. 1 x per week). Het enige nadeel bij onze automaat is dat er alleen maar kleine biks in past, muesli en grotere brokken niet, maar dat zal vast wel al aangepast zijn ondertussen, onze automaat is ook al zo'n 6 jaar oud denk ik. Ik zal kijken of ik wat meer info voor je heb!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:15

Oja, en er is niks nodig van een voederband ofzo, jij stelt zelf de tijd in en dit kan per paard verschillen, ze eten ook gewoon zoals normaal gewoon in hun eigen stal. Het enige verschil met normaal voeren is dat ipv dat jij 20 x per dag met een schepje aankomt de automaat t voor je doet .

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:12

Lottew, dat is precies wat ik bedoel. Ik hoop dat je achter het merk/leverancier kan komen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:36

Dat lijkt mij ook wel interessant. Zou dat ook voor ruwvoer bestaan, want eigenlijk heb ik dat nog veel liever.

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:55

Ik heb vorig jaar iemand op de Equitana ontmoet: een Deen die patent op zo'n systeem heeft. Ik ga even zoeken of ik nog een mailtje van hem kan vinden.

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:58

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 00:26

Lottew schreef:
Wij hebben een automaat, voor 2 paarden, is ideaal! Ik zal vanavond even voor je kijken welk merk, ik geloof een duits merk. Zal ook ff vragen waar mn vader die vandaan heeft gehaald.
Het systeem werkt zo: In de gang hangt een kastje, waar je voor 4 verschillende automaten (1 automaat per paard) het voer kunt instellen. Onze paarden krijgen vanaf 's ochtends tot in de avond om de 2 uur een bepaalde hoeveelheid, de hoeveelheid instellen werkt dmv minuten. De een krijgt bijv. 1,5 min per 2 uur voer, de ander 2 min. per 2 uur (die minuten = dus hoe lang voer beetje bij beetje eruit komt, niet in 1 x). Als je paarden de hele dag op de wei staan heeft t niet veel zin, maar anders is t ideaal. In de stal is het systeem ook simpel, de automaat hangt boven de voerbak, het voer moet om de zoveel tijd bovenin bijgevuld worden (ik geloof ong. 1 x per week). Het enige nadeel bij onze automaat is dat er alleen maar kleine biks in past, muesli en grotere brokken niet, maar dat zal vast wel al aangepast zijn ondertussen, onze automaat is ook al zo'n 6 jaar oud denk ik. Ik zal kijken of ik wat meer info voor je heb!

Kun je een foto plaatsen (of anders naar mij mailen)? klinkt echt zo super goed!

Ik heb zelf een petfeeder met tijdschakelaar voor mijn kat. Ook ideaal: nu vraagt hij niet meer bij mij om eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:30

Fitzroy schreef:
Dat lijkt mij ook wel interessant. Zou dat ook voor ruwvoer bestaan, want eigenlijk heb ik dat nog veel liever.

Ik heb wel eens een soort hooibox gezien die wel handig werkte.
Het was een soort houten kist met op de bodem een plaat die dmv een paar sterke veren omhoog werd geduwd.
Bovenop sloot het met een klep van stalen spijlen.
Je duwde met een paar plakken hooi de plaat naar beneden en door de druk van de veren werd dit tegen de klep aangedrukt.
Paard was vrij lang bezig het hooi eruit te eten en knoeide erg weinig.
Het was wel een zelfbouwfabrikaat maar het werkte perfect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:59

Lottew schreef:
Oja, en er is niks nodig van een voederband ofzo, jij stelt zelf de tijd in en dit kan per paard verschillen, ze eten ook gewoon zoals normaal gewoon in hun eigen stal. Het enige verschil met normaal voeren is dat ipv dat jij 20 x per dag met een schepje aankomt de automaat t voor je doet .

Maar dit werkt alleen met paarden die de hele dag in hun eigen stal staan.
Niet bij verschillende paarden in een inloopstal.
Dan kom je wel uit op een halsband oid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:01

Kijk eens opde site van stal Mansoer in Arnhem, Die hebben sinds kort dit systeem (maar dan via een ingebrachte chip).
Die kosten zijn natuurlijk voor 2 a 3 paarden niet logisch.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 14:38

Voor de duidelijkheid, ik zoek een enkelvoudig systeem voor in de box, niet voor in een groep

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:50

BlueBalance schreef:

Heej bedankt! Daar ben ik ook al een hele tijd op zoek naar. Ik heb pas weer artikelen op internet zitten lezen waarin stond dat uit onderzoek is gebleken dat heel veel paarden maagzweren hebben door het veranderde voerpatroon als ze in een stal staan. Zo'n apparaat zou dus een uitkomst zijn! Dan kunnen ze toch meerdere keren per dag kleine hoeveelheden eten.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:01

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 20:17

Hocus, jouw link werkt niet bij mij, ik krijg een irritante popup over mijn computertijd.

die Ifeed feeder lijkt me super overigens, wie wil er dealer worden in Nederland?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:27

Doe het zelf, misschien krijg je die van jou dan wel voor niets

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:34

Citaat:
die Ifeed feeder lijkt me super overigens, wie wil er dealer worden in Nederland?

Ik heb het serieus overwogen maar ik heb er nog geen tijd voor gehad. Je kunt de Ifeed toch ook rechtstreeks bij hem bestellen? Ik wil anders wel even voor je bellen hoor!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:33

Ilindra schreef:
Fitzroy schreef:

Ik heb wel eens een soort hooibox gezien die wel handig werkte.
Het was een soort houten kist met op de bodem een plaat die dmv een paar sterke veren omhoog werd geduwd.
Bovenop sloot het met een klep van stalen spijlen.
Je duwde met een paar plakken hooi de plaat naar beneden en door de druk van de veren werd dit tegen de klep aangedrukt.
Paard was vrij lang bezig het hooi eruit te eten en knoeide erg weinig.
Het was wel een zelfbouwfabrikaat maar het werkte perfect

Dat idee heb ik geopperd in het topic over uitvindingen.... Je hebt er zeker geen foto van???

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 06:51

Ik zou het prettig vinden als er een dealer in nederland zit. Mocht er eens iets zijn met garantie en zo dan is dat toch een stuk makkelijker.

Zelf dealer worden, ik heb er even aan gedacht. Ik heb binnen mijn bedrijf niets met paarden en dit zou niet echt bij mijn bedrijfsuitoefening passen.... maar misschien is het een gat in de markt . Balance: weet jij of er al toepassingen in nederland zijn? Als je hem zou willen bellen met de volgende vragen dan zou dat helemaal geweldig zijn:
wat zijn de verzendkosten (in mijn geval zou het om 3 st gaan, dus 1x set van 2 en 1 extra bak), hoe zit het met de garantie, wat is de levertijd.