vraag:wel of niet scheren?? wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

vraag:wel of niet scheren?? wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 11:52

ik heb 2 paardjes waarbij ik zit te denken om ze te scheren.
ik heb alleen geen binnen bak tot mijn beschikking en de boxen zijn open naar buiten (geen tocht) verder staan ze maar een paar uurtjes per dag buiten (ivm koliek gevoelligheid)
maar nu vraag ik me af of het wel slim is ze te scheren.
ik wil ze best met een extra dikke deken in de wei zetten en dikke wolle deken op met los en uit stappen maar zoude ze niet eerder kans krijgen zo op verkoudheid?? ik hou er ook erg van om lekker door het bos te rijde ed kan dat dan nog?
de benen en hoofd scheer ik dan wel maar verder weet ik het niet zeker... ik vind het wel mooier dan een paard met wintervacht.
ze worden nu iedere dag minimaal anderhalf uur goed getraint en ja dan zijn ze weer moeilijk droog te krijgen...
wat vinden jullie?
hebben jullie je paard geschoren ja of nee?
(ok bij ponys is dat weer een ander verhaal)

groetjes, jolanda

simongek

Re: vraag:wel of niet scheren?? wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:07

Mijn paard staat ook in een buitenbox. Behoorlijk koude stal maar hij wordt ook gewoon geschoren hoor.

Als hij geschoren is krijgt hij 2 dikke dekens op en als het daarna echt gaat vriezen komt daar een 3e deken bij.

Met longeren heeft hij een dekentje onder de longeersingel en dan de voorsluitingen gewoon los.

Met rijden in de binnenbak stap ik hem in met een nierdeken en met uitstappen haal ik het zadel eraf en doe een wollen deken op.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:09

Ik ben geen voorstander van scheren. Zou gewoon straks beginnen met een najaarsdeken (waterdicht) en daarna een dikke waterdichte winterdeken. Helemaal omdat je open stallen hebt en veel buitenrijdt. Als je vroegtijdig met dekens begint en steeds dikker krijg je bijna geen vacht, mijn paarden zijn 's winters ook mooi glad en ze glimmen mooi en een geschoren paard glimt niet en ze krijgen zo'n akelige kleur. En las ook nog dat je paarden bijna niet buiten komen ivm koliek? Dan moeten ze juist veel naar buiten, zodat de darmen op gang kunnen komen. Beweging is heel belangrijk om koliek te voorkomen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:19

Ik heb dezelfde omstandigheden. Ik scheer mijn paarden niet. Ik heb ze al sinds een paar weken 's nachts onder een dunne winterdeken staan. En sinds gisteren ook overdag een winterdeken op en 's nachts een dikkere. Straks gaat er ook overdag een dikkere op en als het nog kouder wordt doe ik er nog een deken (wollen) onder en soms hebben ze wel drie lagen op.
Zonder te scheren heb ik mijn paarden in de winter altijd superglad in de vacht.
Ik stap wel los met een uitrijdekentje en uitstappen ook.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 12:33

tja ik zit te twijffelen nog steeds... ook omdat ik soms mijn moeder moet vragen mijn paarden te verzorgen als ik niet thuis ben an dan met al die dekens... ze hebben nu een katoene deken op dag en nacht en ik denk dat ik binnen kort een winter deken op doe en dan als t kouder wordt een wolle deken er onder.
bij welke tempraturen doen jullie welke deken op?
ik vind dat zo moeilijk te bepalen namelijk...

oww en over dat buiten gaan met koliek... mijn paard is zo onrustigge eter dat ze echt niet zo lang buiten kan... heb al vanalles geprobeerd en probeer het steeds alnger maar steeds na 3 uur heeft ze koliek... en ja dat is ook minder... en de dierenarts die zecht ook dat ik dan maar beter haar binnen kan zetten na 3 uurtjes... nu doe ik haar 2 en een half uur smorgens en 2 en een half uur savonds naar buiten. gelukkig is het ook wel een stal paard want buiten staan vind ze maar even leuk en dan wil ze zelf naar binnen..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:45

door je paard eerder onder deken te zetten kun je proberen of je de vacht een beetje tegen kunt houden waardoor hij niet zo'n super dikke vacht krijgt. Word t wel zo'n teddybeertje en krijg je m inderdaad niet makkelijk droog na t rijden dan kun je misschien toch beter scheren. Maar scheer m dan niet helemaal maar bijv. jacht model. Hij zweet dan makkelijker en droogt beter op en de bevattelijke delen zijn nog steeds beschermt.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 13:40

sandr0 schreef:
door je paard eerder onder deken te zetten kun je proberen of je de vacht een beetje tegen kunt houden waardoor hij niet zo'n super dikke vacht krijgt. Word t wel zo'n teddybeertje en krijg je m inderdaad niet makkelijk droog na t rijden dan kun je misschien toch beter scheren. Maar scheer m dan niet helemaal maar bijv. jacht model. Hij zweet dan makkelijker en droogt beter op en de bevattelijke delen zijn nog steeds beschermt.

tnx dat vind ik wel een hele goede! denk dat ik daar eens mee begin (zal dan denk ik nog wel wat dekens er bij moeten kopen) heb nu 4 zomerdekens (katoen) 2 dikke 300 en 400 grams winterdekens, dikke wolle deken, fleece deken met hals, canvas deken+/- 200 gram. denk dat ik dat maar eerst op de 2 paarden ga delen. hebben nu overdag 1 zomerdeken op en snachts 2.. houd de kou al beetje tegen dacht ik...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:25

Ik ga mijn paard dit jaar ook scheren, ookal hebben we een buitenstal die niet echt warm is en alleen maar een buitenbak.
dan maar wat meer dekens er op maar dat is beter dan dat ze stax ziek is omdat ze nog nat was van het zweet( ze zweet noagal snel en veel)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:32

Citaat:
een geschoren paard glimt niet en ze krijgen zo'n akelige kleur.

ik heb een vos en die willen nog wel eens een rare kleur krijgen en dat weerhield me voorheen van scheren. Vorig jaar voor het eerst geschoren, hele lijf behalve hoofd en benen en de kleur die er onderuit kwam is me heel erg meegevallen.
En glimmen dat ze deed! De eerste paar dagen nog niet maar later leek het wel een zomervachtje, fantastisch, ik ga dit jaar weer scheren!
Ze is veel vlotter en vrolijker dan zonder het pak haar en lekker eerder droog. Tis wel even lastig met dekens wisselen maar dat heb ik er graag voor over.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:33

Brennie schreef:
Ik ben geen voorstander van scheren. Zou gewoon straks beginnen met een najaarsdeken (waterdicht) en daarna een dikke waterdichte winterdeken. Helemaal omdat je open stallen hebt en veel buitenrijdt. Als je vroegtijdig met dekens begint en steeds dikker krijg je bijna geen vacht, mijn paarden zijn 's winters ook mooi glad en ze glimmen mooi en een geschoren paard glimt niet en ze krijgen zo'n akelige kleur. En las ook nog dat je paarden bijna niet buiten komen ivm koliek? Dan moeten ze juist veel naar buiten, zodat de darmen op gang kunnen komen. Beweging is heel belangrijk om koliek te voorkomen!

Ik ben afgelopen jaar ook vroeg begonnen met dekens, maar hij krijgt toch nooit zo n mooie dunne vacht als zn zomervacht.
En daarom word hij dit jaar toch geschoren. De kleur is idd in het begin niet zo mooi, maar na een paar weken gaan ze al weer glimmen hoor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:09

ik scheer mijn paarden allemaal,deze hebben geen rare geur(???),en glimmen allemaal...

ik scheer nu zo'n 15 jaar elk winter mijn paarden,nooit problemen mee gehad,lekker snel droog na het rijden,en ik doe e een dikke 400 grams deken op,en ik scheer ze 2x in oktober en in januari,helemaal kaal(behalve onder het zadel )..

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:12

Mijn paard staat in een binnenstal, gaat in de winterdag naar buiten om uit te kuren. En ik rijd dan 5 a 6 dagen per week in een binnenrijhal. Ik heb hem afgelopen winter hartstikke mooi in de vacht gehad. Ik hoop dat hij dit jaar weer zo mooi blijft, hoef ik niet te scheren en das ideaal!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:59

ik scheer mijn pony ook straks in nov.

ik doe het om het zweten en omdat ze overwegend wit is.

en ze is een hele erge smeerpoets,ze ligt altijd in de poep en in de winter kan ik haar niet helemaal afspuiten elke dag[ook probleem droog krijgen]

ze gaat onder het mes zodra ze op stal blijft.

lekker snel droog na het rijden en als het erg koud wordt rijden we eerst met zweetdeken.

wij hebben ook alleen een buitenbak

verder rijden we western met haar en dan is de rug al bedekt,en wie weet laat ik dit jaar de pad wel met haar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:25

Er is een centraal topic over scheren gekomen omdat VMR nogal overspoeld werd met scheertopics.
Ik zet dit topic op slot graag daar verder gaan.