Ik heb een pony die lekker goed op gewicht is. Ze is een lange periode erg mager geweest, bij verandering van stal veel aangekomen.
Ik heb haar in het begin zelf gevoerd, ze kreeg simpele bix en als aanvulling wat maisbrokken om aan te zetten. Uiteraard genoeg hooi, helaas slechte wei.
Na verhuizing heeft ze volop gras, genoeg hooi en wordt er subli ponybrok gevoerd. Zelf voer ik af en toe muesli van de boerenbond/welkoop bij.
Nu ga ik verhuizen naar een stal waar ik weer zelf moet voeren. De wei is daar goed en hooi is ook volop aanwezig. Het gras op de wei is wat minder eiwitrijk dan het huidige gras. Ze heeft wat eiwitbultjes op de huidige stal opgelopen, maar dat is niet overvloedig alleen valt het wel op.
Ik weet nu dus even niet wat ik het best kan voeren. Het liefst voer met zo min mogelijk eiwitten maar waar ze wel van op gewicht blijft.
Rond maart voer ik haar altijd speciale kruidenmuesli die helpt bij het kwijtraken van de wintervacht, daar zweer ik bij en het helpt super! Maar wat voor brok ga ik nemen? Ik rijd geen wedstrijd, puur recreatief. En ik voer geen kilo's. Maximaal anderhalve kilo per dag en daar is muesli bij inbegrepen.
Uiteraard moet ik van de winter wel opletten dat ze op gewicht blijft.
Heeft iemand tips? Alvast bedankt!