Voeradvies gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laverne

Voeradvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 10:21

Ik heb een pony die lekker goed op gewicht is. Ze is een lange periode erg mager geweest, bij verandering van stal veel aangekomen.

Ik heb haar in het begin zelf gevoerd, ze kreeg simpele bix en als aanvulling wat maisbrokken om aan te zetten. Uiteraard genoeg hooi, helaas slechte wei.

Na verhuizing heeft ze volop gras, genoeg hooi en wordt er subli ponybrok gevoerd. Zelf voer ik af en toe muesli van de boerenbond/welkoop bij.

Nu ga ik verhuizen naar een stal waar ik weer zelf moet voeren. De wei is daar goed en hooi is ook volop aanwezig. Het gras op de wei is wat minder eiwitrijk dan het huidige gras. Ze heeft wat eiwitbultjes op de huidige stal opgelopen, maar dat is niet overvloedig alleen valt het wel op.

Ik weet nu dus even niet wat ik het best kan voeren. Het liefst voer met zo min mogelijk eiwitten maar waar ze wel van op gewicht blijft.

Rond maart voer ik haar altijd speciale kruidenmuesli die helpt bij het kwijtraken van de wintervacht, daar zweer ik bij en het helpt super! Maar wat voor brok ga ik nemen? Ik rijd geen wedstrijd, puur recreatief. En ik voer geen kilo's. Maximaal anderhalve kilo per dag en daar is muesli bij inbegrepen.

Uiteraard moet ik van de winter wel opletten dat ze op gewicht blijft.

Heeft iemand tips? Alvast bedankt!

missnynke

Re: Voeradvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:26

in de zomer heeft ze dus gras, in de winter zou ik hooi voeren en een halve kilo muesli

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:32

Wil je persé biks voeren?
Dan kun je kiezen voor een onderhoudsbrok. Dat zou voldoende moeten zijn. Dan heb je nog de keuze uit verschillende merken natuurlijk. Dan zou je even moeten uitproberen welke je het fijnste vindt en wat je makkelijk kunt krijgen. Subli, Havens, Pavo ed bieden het allemaal aan.

Bij een muesli zou ik kiezen voor Dodson&Horrell Leisure. Dit is een muesli met een verhoogde toevoeging aan vitamines en mineralen, speciaal geschikt voor paarden die niet veel energie nodig hebben, maar wel voldoende vit&mineralen binnen moeten krijgen. En aangezien ik lees dat ze voldoende ruwvoer krijgt lijkt me dit voldoende. Dan heb je aan 1 a 1,5kg krachtvoer per dag genoeg. (let op, muesli is lichter dan brok. 1 schep muesli is ongeveer een halve kg)

Laverne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 10:42

Ik hoef niet persé bix te voeren. Ik ben meer voorstander van muesli en iets van mais ofzo. Ik ga eens kijken naar dat merk dat je aangeeft Djilan!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:57

Je geeft aan dat je een voorstander bent van muesli, dan zouden de voeders van Equisanum ook een optie voor je zijn. Ik voer zelf de Equi Excellent en ik ben er zeer tevreden over!

Meer info op de website: www.equisanum.nl

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:02

Ik zou haar iig toch wat brok bijgeven. Hier zitten alle voedingsstoffen aan toegevoegd dat je paard nodig heeft. Zo weet je dat hij iig niets te kort komt.
Hoe reageerde hij op de ponybrok van subli? Anders zou ik voor deze brok gaan, hier zit relatief weinig eiwit in

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:06

In muesli zitten ook alle stoffen die een paard nodig heeft hoor Suzy (of bedoel je dat niet?)
Alleen in granenmengelingen zitten bijna nooit vitamines en mineralen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 07:23

IK zou je pony een halve maiz brok, en halve muesli geven perdag en als ze het daar niet goed op kan doen geef je een beetje basis brok bij dit hoeft niet veel te zijn
susses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:57

Volgens mij kan je bij www.subli.nl een voedingsadvies aanvragen, moet je ff wat gegevens over je paard invullen en in welke mate hij/zij werkt.

Je kan sowiezo via de Welkoop/BoerenBond een gele kaart vragen, ook voor een voedingsadvies, die moet je dan invullen en weer bij de winkel inleveren, en dan krijg je ook een voedingsadvies (weet niet of je hem op moet halen of dat je hem thuis gestuurd krijgt). Dat kan dus sowiezo, maar ik geloof dat het ook via de site kan .