paardenmest over land

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

paardenmest over land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 08:04

weet iemand in hoeverre je kans loopt op wormbesmetting als je de mest van de paarden als mest voor het land gebruikt?
een vriendinnetje van mij haar land word opnieuw ingezaaid en ze willen de berg mest die ze hebben liggen door de aarde mengen, dus niet los erop gooien.
maar omdat ze bang is dat dat wormbesmetting in de hand werkt durft ze het niet goed.
paarden worden trouwens regelmatig ontwormt.
heeft iemand hier iets zinnigs op te zeggen, ik namelijk niet........

crazycactus

Re: paardenmest over land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:51

Als je het voor de winter doet is het geen probleem, na de winter zou ik het niet doen want dan vriezen de larven niet dood.

piggeljay

Re: paardenmest over land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:54

Je kan de mest rustig over het land strooien en er door mengen.
wij zelf strooien ook de mest van onze paarden over het weiland
wij hebben gehoorlijk wat paarden en wij hebben vrijwillig mee gedaan aan een onderzoek naar worm besmetting en van de 10 paarden die er willekeurig zijn uit gepikt had er geen een een wormbesmetting, niet in het mest onderzoek en niet in het bloedonderzoek.
dus als je regelmatig en goed ontwormd valt het met de worm besmetting wel mee, maar je moet natuurlijk wel bemesten naar behoefte van het land dus niet je hele mestvaalt van 1 jaar op sparen over 1 ha land strooien