Eerste strandrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Eerste strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 07:44

In de herfstvakantie staat mijn eerste strandrit met Auky gepland.
Ik heb er natuurlijk hartstikke veel zin in, maar ben ook wel een beetje zenuwachtig.
Dit omdat Auky nogal sterk is en je veel hoort dat paarden onwijs gaan racen op het strand.
Daar ben ik dan wel een beetje bang voor met Auky, want die is dan echt niet meer te houden.
Kan ik niet voor de zekerheid beter een martingaal o.i.d. omhangen?
Of adviseren jullie iets anders?

ibikus

Re: Eerste strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 07:50

Daar hoef je toch helemaal niet bang voor te zijn?
Stèl dat ze even eenn sprint inzet, wat dan nog?
In het bos moet je nog met de paadjes mee zien te sturen en maar hopen dat je paard de bochten ruim genoeg neemt zodat er plaats over is voor je knie, op het strand heb je alle ruimte! Stuur haar gewoon het mulle duinzand in en dan houden ze het echt niet lang vol hoor

Ik adviseer je dus om je niet druk te maken maar gewoon naar de rit uit te leven, het is echt hardstikke leuk

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:29

Ik heb bij die van mij wel meestal een martingaaltje omhangen, maar dat is meer voor het geval dat. Heb hem eigenlijl zelden nodig...

Die van mij was erg druk toen hij van de trailer kwam, maar werd (en wordt meestal) kalmer toen ik er eenmaal op zat. Het lange pad door de duinen afstappen (Ijmuiden) vond hij uitermate interessant, maar het smalle pad het strand op vond hij niets, dus daar heb ik hem maar aan de hand door geleid.

Realiseerde me niet dat ik recht de vliegerplaats doorliep. Hij vond het niet zo en was erg gespannen met ogen op steeltjes. Ik heb hem toen maar gelijk in draf gezet, zodat hij de ergste spanning eruit kon draven. Dat helpt bij die van mij over het algemeen erg goed. Wordt 'ie vanzelf moe :-]

Kwam halverwege wel nog een stalgenootje tegen met zijn vriendin, waarvan ik wist dat die er ook was. Ik vind het zelf alleen altijd prettiger om het allemaal op mijn gemak zelf even te bekijken.

Zorg wel dat je een telefoon bij je hebt, en mischien een naamplaatje (zo een kattenkokertje) of iets dergelijks aan je zadel.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:57

je kan voor de zekerheid een martingaaltje om doen. Heb je m niet nodig? prim en mocht ze toch erg omhoog komen met het hoofd dan kun je m gebruiken. Mocht je paardje zo fris zijn op het strand dat ze er vandoor gaat stuur haar dan het mulle zand in en zet haar op een grote volte. Meetsal gaat dan de snelheid er snel weer uit hoor!! En verder lekker genieten want rijden op het strand is gewoon heerlijk.

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:11

Als paarden voor het eerst op het strand komen zijn ze meestal zo onder de indruk van de weidsheid en de golven dat ze eerder niet willen lopen dan dat ze te snel gaan. Het hangt er ook van af of je met andere paarden meerijd die het strand al kennen, en die vaak al weten dat ze hard mogen. Als je alleen gaat of met een paard dat heeft geleerd om "gewoon" over het strand te rijden dan is er vaak niets aan de hand.

Zoals hierboven al is gezegd: doe voor alle zekerheid een martingale om, beter "mee verlegen" dan "om verlegen" , kan nooit geen kwaad. En stuur je paard idd maar naar de duinen toe (of op de volte in het mulle zand) als hij/zij te hard gaat, dan stoppen ze wel !

Maar het allerbelangrijkste: Vergeet niet te genieten onderweg! veel plezier!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:21

Zo, nou durf ik de gok ook nog eens te wagen nahet lezen van die positieve berichten hierboven!!

Veel plezier hoor!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 14:34

Allemaal hartstikke bedankt voor de tips
Ik doe 'm voor de zekerheid wel om, kan natuurlijk nooit kwaad.
En vooral de tip van het op de volte sturen in het mulle zand zal ik in mijn achterhoofd houden, nogmaals bedankt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:38

Martingaaltje om kan zeker handig zijn .

Ga je alleen of met een groepje? Een paard dat voor het eerst op het strand is zal er niet plots vandoor schieten en keihard gaan crossen. Waarom zou hij? Meestal zijn ze onder de indruk van de ruimte en de golven en heb je er geen kind aan.

Als je per abuis hard gaat kun je inderdaad het mulle zand in gaan. Voltes ben ik niet zo'n voorstander van als je met een groep bent. De groep rijdt immers gewoon door en zul je dus alleen maar een opgefokt paard krijgen.

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:54

Ja,mijn advies is ook het mulle zand in sturen,helaas weet je nooit hoe een paard is op het strand.Mijn koele kikker was helemaal overdonderd van de zee,denk maar niet dat hij de zee in ging.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:08

Ohh ik krijg nu ook zo'n zin om te gaan.. Ik ga binnen kort ook met een groepje en ben ook nog al bang dat hij continu gaat lopen stressen.. Maarja ik denk dat je dat wel vergeet als je lekker met je eigen paardje bij het strand bent..
Er is toch niets mooiers..!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:25

Wat zou er gebeuren als ze aan de hol gaat? Je stuurt haar (voor zover mogelijk) richting het mulle zand. En voordat jij in Den Helder zit, is je paard écht wel gestopt!

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:33

Wij gaan elke week wel een keer naar het strand, en er is een paard dat vaak in een galopje er nog wel eens vandoor wil gaan ook in het mulle zand...

maar zodra je hem naar de zee stuurt, gaat hij niet verder...
en bedenkt hij zich weer.... probleem opgelost

dus als het mulle zand niet werkt probeer dan de zee eens..

veel plezier!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:47

Een paar maanden geleden ben ik als fotograaf meegeweest met een strandrit van bokkers. De meeste paarden kwamen voor het eerst op het strand. Ze waren allemaal heel braaf. Sommigen vonden het wel heel eng om het water in te gaan, maar uiteindelijk was er wel eentje die zo dapper was en de rest ging er achteraan.

Ze hebben met de groep ook een stukje over het strand gegaloppeert en er ging er geeneen vandoor. De paarden waren eerder onder de indruk, net zoals MissM al zei.

Mijn tip is dat je een ander paard moet meenemen. Met zijn tweeen is het echt veel fijner. De paarden hebben dan steun aan elkaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:35

Inderdaad, mijn ervaring is met de meeste paarden die voor het eerst op het strand zijn, dat ze nogal onder de indruk zijn van het hele gebeuren. Ben wel eens met een paard op het strand geweest, die ik helemaal niet meer vooruit kreeg, zo was ze om zich heen aan het kijken enzo,.
Nu zit een martingaal niet in de weg, dus die kun je er best wel om hangen, als dat jou een zekerder gevoel geeft.

Veel plezier samen!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:00

Met wie ga je? Het is jammer dat wij gaan verhuizen, anders had ik met Rashida meegekunt..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 07:45

Olympia schreef:
Met wie ga je? Het is jammer dat wij gaan verhuizen, anders had ik met Rashida meegekunt..

Met Lillian en Ricky.
Wacht, ik pb je wel even

De rest allemaal bedankt, het moet zo zeker gaan lukken

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:22

Een martingaal omdoen kan nooit kwaad

Heel veel plezier