Kuil of hooi?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolanda23

Kuil of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:06

ik ben een beetje aan het twijfelen of ik mijn paard beter op kuil of op hooi kan zetten..Wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen van zowel kuil als hooi?

nujaro

Re: Kuil of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:09

als je je pony er mee wil bij voeren zou ik een klein beetje kuil doen maar als je pony al heel dik is kun je beter hooi doen dat bevat minder voedingsstoffen maar kuil is volgens mij heel gezond en ze worden er vel van

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:11

Ligt eraan wat jij met kuil bedoelt; nat hooi of kuil dat je aan koeien geeft (daar zitten allerlei toevoegingen in).

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:12

Ik zelf geef de voorkeur aan hooi, paarden kauwen er langer op dus hebben ze meer te doen. En van kuil wordt de poep vaak dunner. Maar een beetje kuilachtig hooi vind ik eigenlijk toch wel het beste! (hooi dat in balen zit)
Ik vind niet dat nujaro gelijk heeft. Van kuil kunnen ze feller worden, en kuil is echt niet gezonder als hooi.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:17

hooi. Mijn paard kan niet tegen kuilgras. Ze krijgt er hele dikke benen van. Wel maken we het hooi nat in een bak, zodat het niet zo stoft.

Kuil is inderdaad niet gezonder, er zitten nogal wat eiwitten in en niet alle paarden kunnen daar tegen (volgens mij de meeste wel hoor )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:29

Grofweg de voor en nadelen van hooi en kuil. Rijtje is niet compleet, maar het geeft een idee. Wat je kiest hangt af van je eigen situatie.

Hooi :- is vaak stoffiger, +minder eiwit, +lang houdbaar, ook aangebroken pakken, -goed droog weer nodig voor een goede oogst.
kuil : +geen stof door een hoger vochtgehalte, -meer eiwit, -beperkt houdbaar, -na openen snel voeren, -gevoelig voor schimmel, -niet alle paarden reageren goed op stoffen die aangemaakt worden in het fermentatieproces van het kuilen, +kan in korte tijd geoogst worden.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 23:49

ik ga voor kuil omdat mijn haf chro. broch. heeft dus kuil is nooid stoffig en bij ons word het nooid lang bewaard.

ik hoor wel vaak dat paarden op kuil eerder koliek krijgen heb er zelf geen ervaring mee hoor!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 00:03

Ik ga ook voor kuil.

Mijn fokmerrie word slecht dik en heeft snel last van de longen dus voor haar is het beter om kuil te eten.

mijn sport merrie gebruikt veel energie is een bloederig type en in kuil zit meer.

Wel gebruiken wij redelijk droog kuil.
Maar omdat het in plastic zit komt er geen stof bij!

Lang kauwen gaat hier niet boven hooi.
Ze staan hier op stro en krijgen veel kuil.
Bijna onbeperkt!! (snachts,, overdag staan ze op wei)
Ze hebben eigenlijk altijd wel wat de doen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 00:50

Ik heb een tijdje kuil aan mn jaarling gevoerd en ze werd er wel wat voller van maar werd ook een stuk feller.
Ben dus maar weer terug gegaan op hooi.
Daarnaast maakte ik een pak open en kreeg het nooit op tijd opgevoerd waardoor het vaak schimmelde en dan kun je het weer weggooien.
Vind kuil trouwens wel lekker ruiken

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:16

ik persoonlijk vindt kuil echt tien keer niks ik heb er absoluut geen goede ervaringen mee mijn pony wordt er dus niet dik van maar eerder ziek vanwege de eitwitten het ligt ook wel aan de kwaliteit van de kuil .
mijn pony is er nu drie spierbevangen van geraakt en dan zal je denken waarom blijf je dit dan voeren maar helaas ik sta op een manege en de eigenaar vindt dat hij het beter weet dus hij bleef kuil voeren ondanks heftige discussies ect en nu heb ik de beslissing genomen en ga ik naar een andere stal waar hij wel hooi kan krijgen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:22

Het is niet waar dat in voordroog of kuilgras altijd meer eiwitten zit. Dat hangt helemaal af van het land waar het vanaf komt....
Bij ons komt het hooi en voordroog van hetzelfde land af, soms zelfs dezelfde snede. Dan zit er geen verschil in, alleen heeft het hooi 1 dag langer mogen drogen.

De balen voordroog die in het najaar gepakt worden zijn vaak iets natter en daar meng ik dan wat hooi doorheen. Verder maakt het me niet uit.

Als je het hebt over het kuilgras dat voor koeien is gemaaid moet je wèl rekening houden met meer eiwtitten. Dat gras is vaak behoorlijk bemest en zal dus meer eiwitten/stikstof bevatten.
Gewoon even navragen waar een partij kuil/voordroog vandaan komt dus. En ook welke snede (voorjaar, zomer, najaar)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:22

Bij ons voeren ze voordroog, zit een beetje tussen kuil en hooi in.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:14

het ligt denk ik aan je paard

Ik ga voor onbeperkt hooi en een beejte kuil voor het lekkere. Mijn tinker heeft soms last van mok en in kuil zitten toch meer eiwitten en ze is sneller dik met kuil dan met hooi. HOoi kan ze onbeperkt eten , dat is tevens goed voor de darmwerking. Het paard heeft daarnaast de hele dag wat te doen en hoeft zich niet te vervelen

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:14

Mijn paarden en ponies op stal krijgen altijd hooi, bevalt goed en ponies worden snel te dik van kuil, bovendien kan mijn verzorgpaard niet tegen eiwitten en mag dus alleen maar oud hooi.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:42

Wij voeren alleen maar kuil....dat is nou echt ideaal voer voor paarden. Zorg wel dat je een goede kwaliteit kuilvoer hebt en dat er bij het inkuilen rekening mee is gehouden dat de kuil voor paarden is bedoeld.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:52

wij voeren hooi omdat :mijn shetlander niet tegen kuil kan .. mijn grote paard en pension paard krijgen stalbenen van kuil ...de paarden krijgen rijk hooi zodat het wel voedzaam is ..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:32

die van mij krijgen voordroog `s winters en ik zou niet meer op hooi over willen (droge stoffige bende )

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:25

Ik ga voor hooi omdat ik dit onbeperkt kan geven.
Mijn paard heeft maagzweren gehad en van 2 dierenartsen heb ik het advies gekregen geen kuil te geven.
Kuil is meestal te zuur voor een paardenmaag en al helemaal niet goed voor paarden met maagklachten. Er zijn natuurlijk altijd paarden die er wel tegen kunnen, maar die van mij krijgt het niet.