Paard moet instappen, anders problemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard moet instappen, anders problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:55

Hey iedereen,

Ik heb ergens iets gelezen waar ik me even vragen bij stel .. Die persoon beweert dat een paard in stap altijd moet instappen (dus met achterhoeven in de afdrukken van de voorhoeven) want als dat niet gebeurd zou het paard na een tijdje problemen kunnen krijgen (die heeft het over arthrose in de rug en hoefkatrolontsteking door verkeerde beenzetting).

Ik heb hier nog nooit bij stilgestaan, maar klopt dit? Iemand die me kan helpen? Het gaat hier dus over gewoon stappen, geen middenstap of uitgestrekte stap ofzo

Groetjess

wondertje

Re: Paard moet instappen, anders problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:01

volgens mij noem je dat overstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:04

wondertje schreef:
volgens mij noem je dat overstappen

Overstappen is toch als je paard met z'n achterhoef OVER de afdruk van de voorhoef stapt? (is toch de bedoeling van uitgestrekte stap enzo?).

Weet niet meteen wat je bedoelt , maar denk niet dat het met mijn vraag te maken heeft

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:19

Of een paard in zijn eigen afdrukken of erover heen stapt, maakt volgens mij echt niet uit voor artrose of wat voor afwijking dan ook. Het heeft er alleen mee te maken of je paard ruim in zijn stappen is of niet en of hij zijn achterhand gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:23

Dus het is niet als je paard het niet doet (en de achterhand dus niet goed gebruikt?) dat die daardoor dan medische problemen gaat krijgen? En het gebruik van de achterhand .. daar kan je toch aan werken voor zover ik weet?

Groetjess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:05

Verder niemand meer?

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:08

Zelfs als mijn paard haar achterhand absoluut niet gebruikt stapt ze nog in, gewoon omdat ze zo een ruime stap heeft. Dat instappen zegt dus absoluut niets.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:12

ik heb het ook in de les gehad, als je paard met zn achterhoeven
in de sporen van de voorhoeven stapt, heb je je paard goed aan
het werk, en mochten we gaan draven,,.. *heel vaag,,..*
je paard krijgt er echt geen last van ofzo, maar het is gewoon dat
je paard dan actiever en netter gereden word enzo,,..niks bijzonders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:59

Ok, thnx allemaal ...
Ik dacht ookal toen die dat zei van: waar is die nu over bezig? Zag er helemaal geen logica in enzo, dus vandaar even de vraag naar jullie toe

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:16

Of het klopt wat die man zegt, weet ik niet, klinkt me nou niet erg logisch. Maar het overstappen/instappen, is juist nodig voor een arbeidsstap! met actieve achterhand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:20

En als je een paard hebt zoals de mijne die dat dus heel moeilijk vind omdat ze een vaste rug heeft moet je gewoon ontspannen en neerwaards voorwaards vragen.

Maar die van mij is dus ook gespannen en ik kan dat dus niet meteen vragen, dan gaat ze nog korter stappen.
Ik draaf dus altijd 3 rondjes met koppie erop en dan stap ik.
Dan is de spanning eraf en kan ik er aan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:31

Phynix schreef:
Of het klopt wat die man zegt

Man? Wie heeft het over een mand?
(maakt verder niet uit hoor).

Maar die persoon zei dus gewoon als je paard stapt (dus gewoon stappen, zonder dat jij iets vraagt, bv. gewoon in de weide ofzo als die vrij loopt ) en die zet dan z'n achterhoeven niet in de afdrukken van z'n voorhoeven dan loopt die op de voorhand en gaat je paard medische problemen krijgen enzo ...

Ik weet niet of je hier dingen van ergens anders mag quoten ofzo, als dat niet mag moet een mod dit maar verwijderen, maar dit is dus letterlijk wat die persoon heeft gezegd:
Citaat:
Nou wat me net opvalt met dat jij over de achterhand spreekt is dat de achterhand precies hoger gebouwd is dan de voorhand, wat wil zeggen dat dit paard zijn achterhand niet voldoende onder plaatst en zijn voorhand meer belast. Dit zie je dan ook duidelijk op foto1. Het paard (en dat geldt voor elk paard) zou bij het stappen met zijn achterhoef in de afdruk moeten stappen van zijn voorhoef. Nou ik kan niet oordelen natuurlijk over de foto's, ze kunnen ook op het verkeerde moment getrokken zijn. Nou een paard dat niet instapt zoals men dat zegt, kan later gebreken krijgen in de rug zoals arthrose, of het paard kan door een verkeerde beenzetting hoefkatrolonsteking krijgen.

Dat met die achterhand had ermee te maken dat iemand foto's had laten zien van een tinker en dan zei iemand dat het waarschijnlijk geen tinker was omdat die geen "kont" van een tinker had .. Dus dan vroeg die wat wij ervan dachten .. (heeft verder niks met dit onderwerp te maken maar dan weten jullie hoe deze persoon bij die achterhand komt )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:56

Een paard dat teveel op de voorhad loopt heeft inderdaad meer kans op beenproblemen. Maar dat is logisch omdat er dan meer gewicht op de voorhand zit. Een paard wat ver overstapt heeft meer gewicht op de achterhand. Maar het is niet iets waar je je zorgen om moet maken. Je moet in je training altijd bezig zijn met het verder onderbrengen van de achterhand. Als je gewoon recreatief rijd moet je er neit teveel werk van maken. Als een paard ontspannen is dan gebruitk het de achterhand toch al vaak goed genoeg.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:58

Ik heb een paard met problemen maar die stapt gewoon in hoor en over ook als ik m de kans geef, jammer genoeg heeft dit niet of nauwelijks met zijn rugprobleem te maken, was het maar zo, dan zag ik het als een goed teken........

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:14

Een paard loopt van nature toch altijd meer op de voorhand als hij los loopt... Het ligt ook wel aan het ras hoor. Sommige rassen hebben minder ruime gangen dan andere.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:17

Mijn wedstrijdpaard is heel erg op de voorhand gebouwd, maar stapt wel altijd over, ook als ik gewoon aan het in-of uitstappen ben, heb dus ook altijd goede cijfers op zijn stap. Het hoeft dus niet zo te zijn dat als je paard op de voorhand gebouwd is niet kan overstappen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:21

Volgens mij heb jij deze vraag op fokt ook gesteld? Ik heb daar uitgebreid geantwoord, dus zou zeggen, kijk daar maar even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:28

Ok, nogmaals bedankt iedereen
En polly2, heb inderdaad op een paar forums hetzelfde gevraagd dus ik ga daar ook een kijkje nemen

Groetjess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:54

T is wel zo, dat als je paard naast de afdruk van zijn voorhoef stapt, dat ie scheef loopt en dat scheeflopen daar krijgen ze hoefkatrol van, maar dat is ook in de draf en galop. deze hele theorie staat op www.hoefkatrol.com Gaat voornamelijk over rechtrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:06

Sydney2005 schreef:
T is wel zo, dat als je paard naast de afdruk van zijn voorhoef stapt, dat ie scheef loopt en dat scheeflopen daar krijgen ze hoefkatrol van, maar dat is ook in de draf en galop. deze hele theorie staat op www.hoefkatrol.com Gaat voornamelijk over rechtrichten.

Ok, dat kan ik me voorstellen ... Maar als die persoon het over instappen heeft denk ik niet dat die bedoelt dat er naast de afdruk gestapt wordt? (tenzij die persoon zich verkeerd uitdrukt natuurlijk )

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:42

Als instappen niet belangrijk is? Waarom keurt een veearts een paard dan af? Het is toch doordat het paard instapt, of net achter de afdruk stapt, dat het zijn achterhand gebruikt, en zichzelf draagt. Een paard dat zijn achterhand niet voldoende gebruikt valt net terug op de voorhand waardoor die overbelast wordt en er een vroegtijdige slijtage kan voorkomen. Doordat het paard zijn achterhand niet goed gebruikt kan het paard onmogelijk goed over de rug lopen. Als het paard niet goed over de rug loopt kan er ook in de rug vroegtijdige slijtage oplopen. Zo hebben een paar veeartsen het mij uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:10

[***] schreef:
Sydney2005 schreef:

Ok, dat kan ik me voorstellen ... Maar als die persoon het over instappen heeft denk ik niet dat die bedoelt dat er naast de afdruk gestapt wordt? (tenzij die persoon zich verkeerd uitdrukt natuurlijk )

Dat vermoed ik.... Want voor of achter de hoefdruk stappen maakt niks uit, dan is ie gewoon ruim of wat minder ruim. Dus dacht dat ze het misschien verkeerd gehoord had oid...