Paarden met 'verlatingsangst'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Paarden met 'verlatingsangst'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:54

Misschien klinkt het een beetje stom, een paard met verlatingsangst, maar het paard van mijn zus heeft dus zoiets.
Bijvoorbeeld als ik wil gaan rijden haal ik eerst altijd Santos, mijn pony, uit de wei. Lady staat dan al helemaal te flippen in de wei en rent keihard heen en weer voor het hek. Als ik kom kijkt Lady dan echt zo van "AAAH! Iemand komt me redden! Ooo ik ben zó dankbaar!".
Het is nu wat minder, maar ik heb ook wel eens gehad dat als ik terug kwam van het rijden dat Lady dan helemaal dampend op stal stond van het zweet, echt kletsnat - een half uurtje op stal staan is voor Lady dus eigenlijk vermoeiender dan een half uurtje redelijk zwaar werk doen.
Maar wat kan ik er aan doen dat Lady rustiger is op stal? Want ik vind het zo ook wel een beetje zielig. En ze is al de jongste niet meer, 20 jaar. Niet dat haar conditie zo slecht is - ze lijkt meer op een 8-jarige! - maar af en toe als ik Lady niet hoor hinniken of heen en weer hoor lopen als ik de schuur in loop met Santos, ben ik ook wel eens bang dat ze dood is neergevallen. Niet dat die kans zo groot is maarja.

Iemand tips?
Het is trouwens geen optie om er een paardje bij te kopen die bij haar kan staan.

Lenneke_

Re: Paarden met 'verlatingsangst'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:08

In principe is het heel logisch. Paarden zijn kudde dieren en alleen gelaten worden zou in de natuur betekenen opgegeten te worden.
Je kan het oefenen door Santos steeds heel even weg te halen. Eerst alleen om het hoekje, iemand bij Lady laten om haar gerust te stellen. Zou bouw je dat op door steeds iets langer weg te gaan met Santos.
Ze moet leren dat het niet erg is om alleen te blijven en dat Santos altijd terug komt.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:15

Ik dacht eigenlijk ook wel dat Lady dat na een jaar wel door zou hebben, dat Santos altijd weer terug komt. Maar dat heeft ze dus niet. In het weiland is er trouwens niks aan de hand als Santos achterin de wei staat en Lady bij het hek. Maar zodra er een draadje of een hek tussen zit flipt Lady.
Maar misschien kan ik wel eens proberen het een beetje op te bouwen.

(Als Lady zelf gaat rijden is er trouwens niks aan de hand.)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:46

Het is waar , paarden zijn kuddedieren. En Lady is waarschijnlijk een volger, Santos ziet zij dan als haar leider.Een paard dat de leider van de kudde(kleine kudde van twee paarden is ook een kudde)kwijt is, kan in paniek raken, stuurloos raken. Zo zit het wezen "paard"in elkaar.
Het zal na verloop van tijd wel wennen voor Lady. Geef haar iets te doen als je weggaat met Santos, b.v. een flinke plak hooi in haar stal en zet een radio aan, niet hard, met rustige muziek of en praatprogramma, zo iszij niet alleen in een stille stal.
Succes!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:51

Ik heb het ook met mijn paard, en met het paard van een vriendin van me..

Als zij der paard eruit haalt, gaat die van mij helemaal flippen.. Hinneken, door de wei rennen etc.
Als ik die van mij eruit haal is er niks aan de hand.
Als ze elkaar kunnen zien ook niet..

En euhm ja, ik heb er nog geen oplossing voor gevonden.
Die van mij staat overigens nog met 30 anderen in de wei en is dus niet echt alleen

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:58

Kath_ schreef:
Ik heb het ook met mijn paard, en met het paard van een vriendin van me..

Als zij der paard eruit haalt, gaat die van mij helemaal flippen.. Hinneken, door de wei rennen etc.
Als ik die van mij eruit haal is er niks aan de hand.
Als ze elkaar kunnen zien ook niet..

En euhm ja, ik heb er nog geen oplossing voor gevonden.
Die van mij staat overigens nog met 30 anderen in de wei en is dus niet echt alleen

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard als jou. Hij heeft het ook al sinds ik hem heb en soms is het erger en soms wat minder. Ik heb me er gewoon bij neergelegd want ik weet dat het toch nooit over zal gaan.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:43

Ja, ik denk ook dat het bij het paard hoort.
Maar het is wel vervelend, ook voor het paard zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:58

Heel herkenbaar, Tess heeft het ook, alleen dan niet zó erg dat ze kletsnat in de paddock staat. Als ik bijv. met Spike buiten ga rijden, en Tessje blijft thuis blijft ze net zo lang hinneken tot er antwoord komt (soms ook van andere paarden uit de buurt ) en tot Spike weer 'veilig' thuis is, en dan lijkt ze zo opgelucht. Als ik bijv. met Tess weg ga en Spike blijft thuis, dan hinnekt ze wel omdat Spike niet mee is, maar in mindere mate omdat ze dan aan het werk is en dus afleiding heeft.

Bij Tess komt dit trouwens door een nare ervaring op jonge leeftijd. Haar soulmate en halfzusje werd van de een op de andere dag weggehaald bij haar na anderhalf jaar bij elkaar te hebben gestaan, en dat kwam hard aan bij Tess. Chagerijnig, happerig en pissig gedrag was hiervan het gevolg, omdat ik niet zo 123 een nieuw maatje voor haar kon regelen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:06

Amo en Amica hebben dit héél erg. Als ik de één meeneem, en de ander achterlaat, worden ze allebei gek, er is dan niets mee te beginnen. Blijven hinnikken, zijn onbestuurbaar en niet te handelen. Het enige wat helpt is oefenen, oefenen, oefenen. Eerst korte stukjes, en dan het achtergebleven paard ook vermaken, dus wandelen oid, en dat steeds meer uitbreiden. En vooral volhouden. Duurt heel lang, maar uiteindelijk zal het goed gaan. Alleen wel blijven oefenen, anders ben je weer terug bij af (zoals wij nu, ben op vakantie geweest en is nu weer hopeloos).

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:36

resque remedie van bach!

werkt echt, kennis van me had ook een paard met verlatings angst, ze sprayde hem 1x in de mond voor hij alleen kwam te staan en zijn reactie was veel normaler en veel rustiger....

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:55

Sjimmie (Shet) heeft dat ook supererg bij Giorgy. Als ik de stal uitloop staat Sjim al keihard te hinniken van: "Alsjeblieft ga niet weg ik wil niet alleen zijn!!" best zielig eigenlijk..