wormenspuit Fenbendazole

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

wormenspuit Fenbendazole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:13

Hallo,

kent er iemand de wormenspuit fenbendazole?
En wat zijn jullie ervaringen met deze spuit?

Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het net lees op papier, dat dit een goede schijnt te zijn (kan ook verkooppraatje zijn).

Vandaar dat ik vraag om ervaringen

Kyona

Re: wormenspuit Fenbendazole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:17

Sinds een jaar is er de mogelijkheid om via bloedonderzoek te laten onderzoeken of er veel ingenestelde wormlarven in de darmen van het paard aanwezig zijn.
Wormlarven “in ruste” metaboliseren niet meer (dus “eten” geen bloed) en zijn daarom voor de meest bekende antiwormmiddelen zoals Ivermectine (bv. Eqvalan) en Moxidectin (Equest) niet gevoelig. Het antiwormmiddel word niet meer opgegeten en de larve gaat dus niet dood. Er is slechts één antiwormmiddel nl. Fenbendazole gedurende 5 dagen toegediend die de larven kan afdoden. Dit wormmiddel kan namelijk door de wand van de larve heendringen en zo de larve doden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:03

Hmm. Ik dacht dat tegen fenbendazole, en andere 'bendazolen', juist vrij veel resistentie was. IK gebruik het daarom niet.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:49

daar is idd resistentie tegen. En wormen in ruste zijn pas in maart weer schadelijk, dus in princiepe zou je kunnen volstaan met eind oktober de laatse en begin maart weer de eerste spuit. Alleen begin december nog voor de horzellarven. Let wel, in princiepe, want het is een kuur, dus ik zou aanraden het schema van de fabrikant van de ontwormingspasta aan te houden, zodat resistentie niet teveel in de hand wordt gewerkt.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 00:42

fenbendazole is een perfect middel voor jonge dieren omdat het het beste middel is tegen spoelwormen en rondtrekkende larven.

Er is resistentie bekend.
Daarom moet je daarna ivermectine/moxidectine gebruiken.
Alleen fenbendazole is dus niet afdoende.

Voor paarden ouder dan 2 zou ik altijd ivermectine evt met praziquantel gebruiken .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:11

zie in de faq op MD, hier een slotje.