Knotjes ;Elastiekje sof Garen? Groot of Klein?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsuuuh

Knotjes ;Elastiekje sof Garen? Groot of Klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:08

Haaj Zoals me Titel Al Zegt
ikke Knot me paard altijd met elastiekjes en kleine knotjes, maar ik vraag me af hoe je met naald en draad vlecht en of dat dan moooier is dan met elastiek, en of ik de goeie keuze heb gemaakt om veel kleine knotjes te maken ipv een paar grootte, mee paardje heeft namelijk een best lange hals dus mij leek het niet zo mooi staan om groote knotjes daar op te zetten! Wie heeft der nog meer foto's waarop je geknotte mane ziet en daar uitleg bij hoe het gemaakt is want ik wil wel eens iets anders proberen!!!

Horsesandme

Re: Knotjes ;Elastiekje sof Garen? Groot of Klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:11

je kan ook staartjes doen. Heb ik ook n keer gedaan omdat ik niet zoveel tijd meer had.
Heb ik geen fotos van maarja knotjes zijn dan wel leuker.

ojah en ik heb n keer n matje gemaakt. Maar dan moet je paard wel n beetje lange manen hebben natuurlijk

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:13

hengstenvlecht...

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:15

Ilse, daar maak je zijn nek alleen maar langer door. En staartjes?? Sorry, maar hoe penny.. En een hengstenvlecht en al die andere gekke fratsen als matjes ook, daarmee durf je je toch niet op wedstrijd te vertonen? ...haha! Gewoon mooie grote knotten met naald en draad. Dat is mooi en verzorgt, niet penny, en zijn nek oogt dan veel mooier! En daarbij ben je er nog geen 10 minuten mee bezig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:17

ik vind naald en draad wel mooier, op de site van Anky staat hoe je het moet doen met foto's blijkbaar dus dan kun je zien hoe het eruit ziet.
Juist bij een paard met een lange hals maak ik grote knotjes en zo min mogelijk, hoe meer knotjes hoe langer de hals lijkt.
http://www.anky.nl/images/cms/stap456.jpg

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:23

jaah ik persoonlijk vind knotjes ook veel mooier staan dan een hengstenvlecht of staatjes of een matje, vroeger was ik daar helemaal gek op maargoed ,

Citaat:
Ilse, daar maak je zijn nek alleen maar langer door.

ik dacht juist als ik ze klein hou dan vallen ze niet zo heel erg op, want ik dacht als ik ze groot doe lijken ze zoo grof en da lijkt het alleen maar groter en langer..... hmmmz is dus niet zooo

ik zie ook wel eens mensen die hebben een soort van roosjess, dat vind ik egt zoo gaaf maar Hoe maken ze dat egt????

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:38

Met naald en draad lijkt me nou niet echt makkelijk! Dan mag je de beschrijving er volgens mij wel bijhouden Bij de meeste paarden zijn knotten natuurlijk het mooist, maar ik vind een paar rassen toch zeker wel een uitzondering; haflinger, fries, tinker.... Maar dat lijkt me ook wel redelijk logisch.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:55

Als je echt een mooi geheel van knotjes wil hebben moet je op een aantal dingen goed letten. allereerst is het belangrijk dat de manen goed onderhouden zijn, dus het is geen overbodige luxe om ze nog eens extra te trekken voordat je vlechtjes gaat maken. het bij de schoft beginnen heeft behalve dat het paard rustiger blijft nog een voordeel: je hebt geen gehannes met kleine plukjes haar die daar nog overblijven, want het haar is daar veel minder dan bij de nek, dus je kunt zelf uitmaken hoeveel haar je in je eerste knotje wilt. Voor het beste resultaat moeten alle vlechtjes even dik zijn om gelijke knotjes te krijgen.de plukjes die je voor de knotjes gebruikt zien er het beste uit als ze plusminus 5 centimeter breed zijn. Als je de vlechtjes gemaakt hebt, knip je met een schaar de uitstekende haartjes langs de vlechtjes af, maar niet de puntjes van de vlechtjes, anders krijg je na het uitvlechten een ongelijke manenkam!
Let er op, niet alleen als je met elastiekjes werkt maar ook met naald en draad, dat die dezelfde kleur hebben als de manen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips! verder raad ik je aan om gewoon een paar keer te oefenen zodat je weet wat het mooiste is voor je paard en wat het zijn nek het beste uit laat komen. bovendien is routine in het toiletteren nooit een overbodige luxe.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:13

Ik vind inderdaad met naald en draad het mooiste, en het is niet eens zoveel meer werk als met gewone elastiekjes hoor! De hals lijkt er ook dikker door, helemaal als je in het begin van het vlechtje niet te strak vlecht, dan komen ze echt "op" de hals te liggen.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:16

ik doe het altijd gewoon met elastiekjes, maar ik maak wel altijd grote ongeveer zo breed als het manenkammetje.

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:22

ik vlecht met eleastiekjes. Maak fijne vlechtjes zodat mijn paard zijn hals iets langer toont want ze heeft echt een korte hals. Maar euhm... een merrie waar ik wedstrijden mee rijd is donkerbruin met zwarte manen.... ik doe er dan altijd een wit elastieke om de vlechtjes, ik vind dat mooier...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:47

Grandmommy schreef:
het bij de schoft beginnen heeft behalve dat het paard rustiger blijft nog een voordeel: je hebt geen gehannes met kleine plukjes haar die daar nog overblijven, want het haar is daar veel minder dan bij de nek, dus je kunt zelf uitmaken hoeveel haar je in je eerste knotje wilt.

Ben ik het niet mee eens!
Je moet zorgen dat je vlechtjes even breed zijn en alleen op het eind bij de schoft kun je nog wat prutsen omdat het daar anders uitziet bij een paard afhankelijk van hoe hij zijn nek heeft (gestrekt of niet).
Dus netjes achter de oren beginnen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:12

als je paard zijn hals lang is, kan je beter een paar grote knotten maken, dat is beter dan heleboel kleintjes... als je met touw vlecht, doe je de knotten meestal wat losser, en groter dan dat je met elastiekjes vlecht, dan is strakke knotjes mooier...

dus gewoon : heeft je paard een korte hals : kleine knotjes, met elastiek
heeft je paard een lange hals, grote knotten met touw....

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:22

Mijn paard heeft dunne manen..maar ik vlecht ze wel altijd met naald en draad Eest maakte ik er meestal een stuk of 6/7 maar ik heb ze nu eens wat kleiner gemaakt.. Nu maak ik er een stuk of 14 ! Ik vind dat eigenlijk veel mooier bij dunne manen om dan meer knotjes te maken...Bij dikke manen vind ik het mooi om zo weinig en zo dik mogelijk te maken

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:32

Bij een paard met een lange hals dikkere knotten en bij een korte hals dunne knotjes. Een lange hals lijkt optisch wat korter met dikke knotten.

Ik vlecht ook altijd met naald en draad, meestal 8 of 9, mijn paard heeft ook een langere hals. Bij naald en draad gaan de "heuveltjes" veel mooier recht omhoog staan en ik vind het makkelijker als met elastiekjes vlechten.
Alleen het eruit halen van het pektouw is een kriem