Hengstig !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deborahtjuh

Hengstig !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 17:51

Hallo,
Heeft iemand van jullie ervaring met een merrie die niet vooruit wil als ze hengstig is?

Spoec

Re: Hengstig !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:00

Uhm.. Ja
En niet alleen dat ze niet vooruit wou, stijgere, alleen achterwaarts gaan, bokken, bijten enz..
Maar ik of andere kunnen je alleen helpen als je er iets meer bij zet, wanneer ie het doet, en dan bedoel ik niet; ze doet het als ze hengstig is

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:25

Als ik haar vraag om te stappen zijn er geen problemen, maar als ik haar wil laten draven, draait ze naar binnen en begint ze te stappen. (snap je?)

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:41

Dit komt wss omdat ze als ze hengstig is er last van heeft,
ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het kan net als bij meiden die ongesteld zijn, soms niet prettig zijn om veel te bewegen..
Hier heeft niet elk paard last van, maar sommige zijn er gevoeliger voor dan anderen..
De oplossing is toch om haar vooral veel voorwaarts te houden, jij gaat ook niet 5 dagen niets doen als je ongesteld bent
Probeer het leuk voor haar te maken, ga een buitenritje rijden in stap, en probeer alles iets minder te vragen.
Bij mij werkte alleen flink doorvragen echt, anders hield ze je op een gegeven moment alleen nog voor de gek door elke week te doen alsof ze hengstig was..
Succes !

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:25

Komt vaker voor. Vaak vinden ze het juist lekker als je been aanlegt... Je kan het eens proberen met sporen (prikje) of een zweep - kijken of ze op een tik reageert. Dat was bij een merrie die ik een tijd gereden heb, nl. DE oplossing. Die maakte het met gewoon been geven zo bont dat ze zelfs echt ging stil staan.......

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:30

Nog even iets vragen ...
Zijn paarden hun levenlang hengstig of stopt dat zoals bij mensen op een bepaalde leeftijd??

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:46

je kan haar ook een kruidenmiddeltje geven waardoor ze minder 'vervelend' is... Moody Mare van de paardendrogist

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:42

Dankje !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:38

Deborahtjuh schreef:
Nog even iets vragen ...
Zijn paarden hun levenlang hengstig of stopt dat zoals bij mensen op een bepaalde leeftijd??

Merries zijn hun leven lang vruchtbaar en kunnen dus hun hele leven lang (al dan niet regelmatig - sommige merries worden in de winter niet hengstig) hengstig worden.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:40

hey,

ja daar heb ik zeker ervaring mee!
als ze hengstig is, (duurd bij mijn pony 2/3 dagen) dan rijd ik haar niet'
maar zet ik haar lekker in het weiland!

groetjes

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:42

gister nog.. we reden buiten en als er een ruin achter mezat de hele tijd stilgaan staan en dan zulke geluidjes maken.. hoh.. zo iritant.. allemaal uitsloven enzo.. helemaal gespannen lope.. en dan als we stilstonden gelijk naar een ruin toe proberen tegaan.. of meteen plassen.. pf..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:55

Merrie hier op stal kan het ook behoorlijk bont maken. Die vond het geweldig als je haar probeerde voorwaarts te krijgen dmv been, sporen, zweep of wat dan ook.
Wel paar keer gebeurd dat ze aan de longe liep en ze met de zweep aangetikt werd en dat ze inderdaad heel langzaam ging stappen en gigantisch begon te zeiken...liep zich gewoon op te geilen, SM paard...

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:09

hey,

jullie moete tips geve hé'niet vertelle wat er gebeurd is haha

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:39

nee hoorze vraagt toch ervaringen?!

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 19:27