bontje of gel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

bontje of gel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 15:58

Onderwerp zegt het zelf: met wat rijden jullie het liefst? Een bontje of een gel? En waarom?

Ik zag deze vraag ook bij paardentips staan maar daar gaven ze geen reacties: de enige reactie was dat een bontje kan beginnen spanen....

Dyyy

Re: bontje of gel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:03

Ja, dit ga ik volgen. Ik heb een jong paard (3 jaar) en ben benieuwd wat ik het beste kan gebruiken..

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:03

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:43

Een bontje is vooral voor het zitgemak van de mens. Een gelpad daarentegen is voor het gemak van het paard, het gewicht wordt door de gelpad over de rug van het paard verdeeld. Een bontje doet dit niet, maar vormt alleen maar een dikkere laag tussen het zadel en de paardenrug.

Mocht je zadel slecht passen, dan wil een bontje nog weleens uitkomst bieden, maar beter is om dan even naar de zadelmaker te gaan. Als je een bontje zou willen, zou ik er eerst een week mee rijden om te kijken of je verschil voelt.

Wij rijden thuis alle paarden / pony's met een bontje, en op stal wordt alleen het nieuwe "groene" paard van mijn moeder met gelpad én bontje gereden.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:18

Dat is niet waar

Lees de toppic link die ik plaatste maar

want er is een test geweest in de bit n de bontonderlegger was duidelijk beter.

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:44

Heb het net thuis nagevraagd en mijn moeder zegt precies het zelfde. Maar je moet zelf dan maar kijken wat jij denkt dat het beste is, ik heb je informatie / kennis gegeven van wat ik wist

Alsnog succes verder dan.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:49

het liefst lamsvel! dat is heel schokabsorberend! en zacht!
een bontje verdeeld de druk zeker wel!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:06

ik ben het er ook niet mee eens dat een bontje de druk niet verdeelt! ik denk dat het juist meer effect heeft dan een gelpad