bandages ter ondersteuning ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antheya

bandages ter ondersteuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 09:07

Hallo,
ik heb al rondgekeken naar topics erover maar ik kon me er geen wijs uit maken.. dus even met mijn specifieke vraag :
mijn paard heeft last van haar pees (door ijzer dat eraf is gerukt) zou het helpen om die pees te ondersteunen met bandages ?
of zijn die bandages echt alleen voor de sier en bescherming ?
alvast bedankt !

Skitter

Re: bandages ter ondersteuning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:12

Bandages zijn inderdaad alleenm voor 'de sier' maar ook de oppervlakkerige bescherming. Steun bieden ze dus absoluut niet.
Ik denk trouwens niet dat ze snel last van haar pees heeft, als een ijzer af wordt gegooid. Denk dat ze eerder last van haar voet heeft dan, aangezien de ijzer niks met de pees te maken heeft.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 09:17

het ijzer is er niet afgegooit maar ze is erop gaan staan in een paniek bui en heeft zo een enorme klap aan haar pees opgelopen...
maar ok dan zijn bandages ook geen optie, bedankt

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:20

Tja..last van haar pees is last van haar pees...Dan zal geen enkel beenbescherming helpen denk ik..eerder lekker in de wei, rust hebben..snel de smit er weer bij, en dan ff rustig aan doen..lekker buiten stappen etc..

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 09:22

ze heeft nu al 2,5 week rust en de smid is allang al geweest en stappen op het harde doe ik al elke dag 2 weken lang het is al bijna over maar ik wil niet te vroeg beginnen zodat ik het weer erger maak

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 09:38

Ik ben een sflink gaan zoeken en heb de reacties een beetje bekeken bij andere topics en ik kom tot de conclusie : voor af en toe als het even nodig is is het goed, als je er een gewoonte van maakt maak je het slechter en als je paard niks aan zn benen heeft dan werkt het als versiering...of anders als bescherming..
ik denk dat dat het toch wel degelijk als je ze niet elke dag uren om laat zitten zal werken
en de mensen die zeggen dat het de pezen slap maakt zeggen dus ook tegelijk dat ze de pezen ondersteunen want als je de pezen slaap maakt dan zorg je ervoor dat ze niks hoeven te doen en dus dat ze niet getraint worden......
ik ga het dus gewoon proberen, ik gebruik ze niet vaak dus kwaad zal het niet doen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:56

Tja maar soms hoor je de gekste dingen hier op bokt.
Waneer ben je een bandage echt nodig dan?
Eigenlijk ben je helemaal geen bescherming nodig.
Ik gebruik ALTIJD bandages. Altijd, elke dag vierkant. Puur voor de oppervalkkerig bescherming. En juist om het feit dat ze GEEN steun bieden. Zwakke pezen? Nee hoor.
'Slecht' worden mijn paarden ook niet van.
Alleen maar beter op de benen zelf, mooi droog en hard.

Je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt met je paard, maar ik kan je garanderen dat een bandage 0,00000000000% steun biedt.

En het kan wel kwaad, als je ze niet goed omdoet, dat moet je wel onthouden. Dan doet het namelijk meer kwaad dan goed. Maar ik neem aan dat je wel weet wat je met je paardjes benen doet.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 10:07

Waarom denk je dat iemand die zijn enkel verzwikt dan een bandage omdoet ? ter bescherming voor uitstekende takken ?
en IK HOEF GEEN GEZEUR VAN "maar gebruik het wel goed want anders gaat het helemaal fout"

en idd je hoort de gekste dingen hier op bokt dus je kunt niet meer herkennen wat nou van een kenner of niet kenner komt... hetzelfde met jou bericht, er zijn zat mensen die het tegenovergestelde beweren, wie moet je nou geloven ?

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 10:13

De conclusie :
Een bandage geeft via activering van het proprioceptieve zenuwstelsel een iets hogere spierspanning wat de stabiliteit en rust van een gewricht tegemoet komt ; normaal gesproken is er weinig aanleiding tot een bandage maar na pees of kapsel letsels wordt een gunstige werking verondersteld.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:15

Ik denk idd dat een elastische bandage als een rekverband kan werken. Als je hem maar strak genoeg doet. En dat is nou net weer eigenlijk niet de bedoeling van een bandage normaal gesproken (dus bij normaal gebruik zal het de pezen niet ondersteunen).
Ik zou even mijn dierenarts bellen en hem om advies vragen. Misschien belemmer je met een 'rekverband' juist wel de genezing van de pees. Ofzo

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:44

Ik ben het eens met Skitter en Allegra.

Al geven da's soms nog domme adviezen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:13

Ik ben ook van mening dat een bandage, mits goed gebuikt wel degelijk steun geeft.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:17

Misz_Do schreef:
Waarom denk je dat iemand die zijn enkel verzwikt dan een bandage omdoet ? ter bescherming voor uitstekende takken ?
en IK HOEF GEEN GEZEUR VAN "maar gebruik het wel goed want anders gaat het helemaal fout"

Je kan een bandage bij een paard absoluut niet verglijken als bij een mens.
Alsof bandages alleen voor een paard met een blessure zijn..zo is het wel bij de mens

En tja, is dat niet zo bij alles? Niet goed gebruiken = niet optimaal er uit halen.

Dus al zegt je DA van ja doe een bandage maar om, want dit en dat, doe je het fout, heeft je paard er nog niks aan.

Gebruik alleen bandages als er wat 'mis' is met je paard? Dan snap je de werking niet van bandages.

FEITEN:
- Die bieden GEEN steun. Volgens mij kan ik dat niet vaak genoeg zeggen
- Die zijn niet per se voor paarden met pees of inwendige blessures
Aan de benen uiteraad
- Die bieden MINIMAAL bescherming, en zijn dus ook niet voor (and I quote ) 'uitstekende takken' .

@Xox:
Welke bandage je ook gebruikt, hoe je het ook gebruikt, die geven echt geen steun.
Vat dit niet verkeerd op, ik ben een voorstander hoor

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 11:24

ik zeg ook niet dat ze alleen voor bescherming of steun zijn de voornamelijkste reden bij de meeste is om op te vallen en "mooi" te zijn dat snap ik ook wel....
maar doordat de bandage prikkels geeft aan de zenuwen die in de huid zitten spant de spier een beetje en dan ontstaat er geen gewenning omdat het been beweegt en het paard het blijft voelen dus blijft de spier zich een beetje spannen

maar ok, ik heb het idee dat er geen eind aan deze discussie komt, ieder denkt er anders over

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:04

Misz_Do schreef:
ik zeg ook niet dat ze alleen voor bescherming of steun zijn de voornamelijkste reden bij de meeste is om op te vallen en "mooi" te zijn dat snap ik ook wel....
maar doordat de bandage prikkels geeft aan de zenuwen die in de huid zitten spant de spier een beetje en dan ontstaat er geen gewenning omdat het been beweegt en het paard het blijft voelen dus blijft de spier zich een beetje spannen

Er zitten geen spieren waar de bandage komt
Alleen pezen en gewrichten lieverd

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 13:40

jij wilt beweren dat er geen spieren zitten in het been van een paard ?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:44

Misz_Do schreef:

maar ok, ik heb het idee dat er geen eind aan deze discussie komt, ieder denkt er anders over

maar als je het allemaal zo goed weet waarom vraag je het uberhaupt dan met een topic?

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:59

Misz_Do schreef:
Waarom denk je dat iemand die zijn enkel verzwikt dan een bandage omdoet ?

Ja, maar bij een paard zit een bandage grotendeels om "het scheenbeen/de kuiten" en niet om de enkel om nog maar even een onzinnige vergelijking te geven. Volgens mij kan je het nog beter vergelijken met een sok aandoen, dat geeft toch ook totaal geen steun. Ik ben zelf ook een voorstander van bandages, maar puur omdat het er mooi uitziet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:08

Een bandage om je eigen enkel geeft steun aan een gewricht (een beetje)
Een bandage om je kuit heeft weinig nut in de zin van steun. Zo werkt het bij een paard ook.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:17

Skitter schreef:
Tja..last van haar pees is last van haar pees...Dan zal geen enkel beenbescherming helpen denk ik..eerder lekker in de wei, rust hebben..snel de smit er weer bij, en dan ff rustig aan doen..lekker buiten stappen etc..

Juist en niets anders.

Bandages doen meer verkeerd dan goed, naar mijn idee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:34

Wie haalt er nu weer een verzwikte enkel bij ?
Het paardenbeen, het deel waar mensen denken dat bandages steun zouden kunnen geven, is te vergelijken met je vinger- of teenkootje en geen enkel ander deel van het menselijke lichaam.
De pees IS de steun. Als de pees dus beschadigd is, lijkt het logisch de boel een beetje "bij elkaar te binden" in de herstellingsperiode . Dit zal een dierenarts ook meestal aanraden (of zelfs gipsverband). Probleem is dat het onder een bandage warm wordt, waar juist peesblessures gebaat zijn bij koeling.
Coolpacks en langdurig afspuiten met koud water helpen genezen.
En stappen op harde ondergrond (al of niet met bandage, vraag het je dierenarts)

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:40

Ik kom net van haar terug en het is alweer zo goed als over... zonder DA of wat dan ook, je hoeft me niet te vertellen dat ik op het harde moet gaan stappen dat weet iedereen wel die een paard heeft (mag ik hopen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:53

Mijn reactie was even in het algemeen over dat deel van het paard en wat goed is voor genezing van pezen, niet echt een advies voor kou persoonlijk.
Er zitten ook nog kinderen op bokt die het nog moeten leren

Blij te horen dat het de goede kant op gaat.