Wie heeft tips voor een paard dat de voorhoef aantikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Wie heeft tips voor een paard dat de voorhoef aantikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:28

Vandaag zag ik dat mijn paard bij het linksom longeren met zijn linker achtervoet zijn linker voorvoet aantikt. Rechtsom gaat ze veel beter en springt ze niet steeds in galop aan als ik er niet om vraag, wat ze linksom dus wel doet. Met longeren laat ik het touw al zo lang als ik kan, maar dat maakt niet zo veel uit. Met rijden heb ik het ook vaker dat ze linksom steeds in galop aanspringt. Ze loopt absoluut niet kreupel. Mijn rijinstructrice weest ook niet wat het was, omdat ze duidelijk niet kreupel loopt en dus waarschijnlijk ook niet in galop springt door pijn. Wie heeft dit probleem ook? en wie heeft hier tips voor om dit te verhelpen of weet wat de oorsprong van dit tikken/ in galop springen kan zijn. Ik heb ook wel eens van die schoentjes zien liggen of helpen kappen ook. Hopenlijk kunnen julie me helpen

Anoukie

Re: Wie heeft tips voor een paard dat de voorhoef aantikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:24

Het is me eigenlijk niet echt duidelijk wat je paard precies doet en wanneer... Doet ze het in stap of draf? Tikt ze de hoef aan, raakt ze het ijzer of...?

Je zou iig voor springschoenen aan kunnen doen, dat kan al helpen. Waarschijnlijk loopt je paard teveel op de voorhand en komt het aantikken daar ook vandaan, maar omdat de omschrijving imo nog vrij vaag is, is dat lastig te zeggen .

MrICW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:58

je zou springschoenen kunnen proberen.
misschien is z'n voorhand te slap en moet je daar wat aan werken of moet je hem wat meer naar beneden rijden.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:16

Als je paard op de volte met zijn li-achterbeen zijn li-voorbeen raakt zet hij zijn achterbeen niet goed genoeg onder de massa...als je paard goed gebogen door de volte loopt zou hij met zijn li-achterbeen richting zijn re-voorbeen moeten gaan, dan gebruikt hij zijn achterhand...

Ik ben hier zelf nu ook net een tijdje mee bezig om hierop te letten en krijg dan ook begeleiding met het longeren..begin nu ook echt te merken, ook onder het zadel, dat hij zijn rug veel soepeler kan gebruiken...

Verder tikt die van mij ook zijn voorhoeven aan...hij stapt erg ruim onder en is van voor nog niet snel genoeg om zijn voorbeen al verplaatst te hebben. Ik heb dit opgelost door met neoprene springschoenen te rijden. Nu laat hij zijn ijzers er tenminste onder zitten want die van hem zijn iets aan de ruime kant..daarnaast probeer ik hem dus goed van achteren te rijden zodat hij meer ruimte en snelheid kan maken om de voorbenen al uit de weg te zetten..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:31

juist..
Die van mij doet linksom ook telkens in galopaanspringen aan de longe.
Ze heeft last van haar rug en galop is haar makkelijkste gang dus maakt ze het zichzelf makkelijk door te galloperen.
Ik moet veel voorwaards neerwaards trainen met oponthoudingen om haar rug losser te krijgen.
Ik weet niet of dit ook het probleem van jou paard is aangezien ik haar niet zie lopen.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:40

Anoukie schreef:
Het is me eigenlijk niet echt duidelijk wat je paard precies doet en wanneer... Doet ze het in stap of draf? Tikt ze de hoef aan, raakt ze het ijzer of...?

Je zou iig voor springschoenen aan kunnen doen, dat kan al helpen. Waarschijnlijk loopt je paard teveel op de voorhand en komt het aantikken daar ook vandaan, maar omdat de omschrijving imo nog vrij vaag is, is dat lastig te zeggen .

In draf tikt ze aan. alleen maar linsom. Ze heeft voor ijzers. ze tikt meer met haar achter hoef tegen haar voorhoef aan. de omgeving maakt niet veel uit. Rechtsom doet ze dit dus niet. Ze heeft ook nergens pijn aan of dat ze kreupel loopt.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:42

sandra1977 schreef:
Als je paard op de volte met zijn li-achterbeen zijn li-voorbeen raakt zet hij zijn achterbeen niet goed genoeg onder de massa...als je paard goed gebogen door de volte loopt zou hij met zijn li-achterbeen richting zijn re-voorbeen moeten gaan, dan gebruikt hij zijn achterhand...

Ik ben hier zelf nu ook net een tijdje mee bezig om hierop te letten en krijg dan ook begeleiding met het longeren..begin nu ook echt te merken, ook onder het zadel, dat hij zijn rug veel soepeler kan gebruiken...

Verder tikt die van mij ook zijn voorhoeven aan...hij stapt erg ruim onder en is van voor nog niet snel genoeg om zijn voorbeen al verplaatst te hebben. Ik heb dit opgelost door met neoprene springschoenen te rijden. Nu laat hij zijn ijzers er tenminste onder zitten want die van hem zijn iets aan de ruime kant..daarnaast probeer ik hem dus goed van achteren te rijden zodat hij meer ruimte en snelheid kan maken om de voorbenen al uit de weg te zetten..

Dit lijkt heel erg op mijn probleem Heel erg bedankt. Ik zal er eens aan proberen te werken en als ik weer les heb mijn instructrice om raad vragen. Dat duurt nog even omdat ze sávonds niet kan en ik pas laat thuis ben van stage.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:46

daantjuhhh schreef:
juist..
Die van mij doet linksom ook telkens in galopaanspringen aan de longe.
Ze heeft last van haar rug en galop is haar makkelijkste gang dus maakt ze het zichzelf makkelijk door te galloperen.
Ik moet veel voorwaards neerwaards trainen met oponthoudingen om haar rug losser te krijgen.
Ik weet niet of dit ook het probleem van jou paard is aangezien ik haar niet zie lopen.

Ik heb een paard gereden wat last had van haar rug. Bij madusha merk ik geen pijn aan haar rug als ik langs haar ruggengraat ga. Het zal er ook nog wel aan liggen dat ze nog niet zo lang is ingereden. Ze is nog maar 3.5. In galop is het wel een probleem om haar achter benen er goed onder te krijgen. ook al zit ze evengoed super lekker voor mijn gevoel. . Ik denk dat ik haar eens wat vaker ga longeren en graag longeer lessen wil krijgen. Iemand intresse om mij longeer les te komen geven? Hier in de buurt zijn maar heel weinig mensen die nog tijd hebben om les te geven.