vlechten, knotjes etc. bij lange manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

vlechten, knotjes etc. bij lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 12:59

Zondag a.s. heb ik mijn tweede, on-officiele, wedstrijd met Mandorra. De vorige keer heb ik bij haar een hengstenvlecht gemaakt, maar dat was geen succes. De eerste ging er op stal al uit, de tweede tijdens het eerste losrij rondje in draf. Ze heeft vrij lange en hele zachte, gladde manen. Dat maakt het moeilijk om er iets leuks mee te doen. Ik heb ook ooit eens geprobeerd om 'gewone' knotjes te maken maar dat was vreselijk; uiteindelijk had ik 25 knotjes en het zag eruit als een lang gerekte drol. Hebben jullie misschien nog tips of ideeen hoe ik haar een beetje 'mooi' kan maken voor zondag? Ik zat zelf te denken aan van die rozetten langs de halslijn...

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: vlechten, knotjes etc. bij lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:06

Je kunt ook een matje maken.. als je weet hoe dat moet.
Ik weet niet hoe dat staat bij haar, maar je kunt het eens proberen en dan kijken of het leuk is.
Succes zondag!!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:09

Ah gets, matjes zijn vreselijk penny, en een hengstenvlecht zou ook niet mijn keuze zijn! Ik zou gewoon redelijk brede plukken manen pakken (zodat de knotten DIK worden) en dan vlechten met naald en draad! Dat word juist vreselijk mooi! Hoe meer manen, hoe mooier..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:17

ik weet niet wat jullie met matjes bedoelen . ik ga iets uitleggen en het kan zijn dat dat de matjes maar maar ik weet het niet:
je verdeeld de manen allemaal in staartjes, dan pak je de helft van het ene staartje en je knoopt het vast met de helft van het staartje ernaast, en do ga je tot je niet meer verder kan. en op het einde dat je geen kleine staartjes overhoud kan je het dubbelplooien , zo precies kleine dotjes die eraan hangen (maar dat zijn wel hele kleintjes hé ) [color=#BF40FF]
[/color]

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:51

Een matje is inderdaad echt vréselijk....
Als de manen nog net zo lang zijn als de foto's in je profiel dan moet het te doen zijn om knotjes te maken met naald en draad. Met elastiekjes is geen succes dan.
Met naald en draad vlechten is echt niet heel moeilijk. Je maakt gewoon vlechtjes met elastiekjes, en inderdaad wat destinietje al zegt wat bredere plukken pakken. Dan neem je een stukje pektouw en legt een knoopje in het uiteinde. Vervolgens steek je het pektouw door het uiteinde van het vlechtje met de naald, vouw het vlechtje dubbel naar onderen en steek de naald en touw vlak langs de manenkam naar de andere kant. Nu zit het vlechtje dus dubbel. Weer terug steken en de naald door het uiteinde van het dubbelgevouwen vlechtje steken, vlechtje weer dubbelvouwen en weer langs de manenkam naar de andere kant, zodat het knotje 2x dubbelgevouwen zit. Dan een paar keer heen en weer steken om het vast te zetten en klaar is het knotje.

Mijn paard heeft ook redelijk lange manen, langer dan die van jou op de foto's, en bovendien heel erg dik. Ik doe er altijd wel een hengstenvlecht in, en hij is bij mij nog nooit uitgezakt.
goed strak langs de hals vlechten over de hele lengte, en onderlangs vlechten. Dus niet de plukken over elkaar heen slaan, maar juist er onderdoor, achterstevoren vlechten dus eigenlijk. Wordt nog veel mooier ook.
Kleine plukjes bijpakken, en vooral niet de manen van tevoren wassen, en al helemaal geen antiklit erin doen.
Zijn de manen erg vies en moet je ze wel wassen, doe er dan met het vlechten versteviging in (kun je ook sowieso doen als de manen erg glad zijn). Mousse werkt erg goed, maar ook een hele goede is gewoon bier.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:12

plotie schreef:
ik weet niet wat jullie met matjes bedoelen . ik ga iets uitleggen en het kan zijn dat dat de matjes maar maar ik weet het niet:
je verdeeld de manen allemaal in staartjes, dan pak je de helft van het ene staartje en je knoopt het vast met de helft van het staartje ernaast, en do ga je tot je niet meer verder kan. en op het einde dat je geen kleine staartjes overhoud kan je het dubbelplooien , zo precies kleine dotjes die eraan hangen (maar dat zijn wel hele kleintjes hé ) [color=#BF40FF]
[/color]

dit is idd een matje

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:27

Ik zou idd ook met naald en draad vlechten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 10:14

Bedankt voor de reacties! Mandorra's manen azijn nu al een stuk langer dan je op de foto's in mijn profiel kunt zien, ze bedekken nu bijna haar hele als en die is stevig! Haar manen zijn ook nog eens erg dik maar toch heel glad en zacht (ik heb ze gewassen toen ik haar net had gekocht, 4 maanden geleden en daarna niet meer). Anti- klit spray ik alleen maar in haar staart, haar manen zijn zacht genoeg. Die hengstevlecht heb ik toen heel strak gevlochten (soort van halslift idee bijna ) en van twee kanten af. Toch stortte de vlecht in. Misschien inderdaad maar met pektouw gaan vlechten.