hoe voor eerst hoofdstel wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

latnahc2

hoe voor eerst hoofdstel wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:31

ik wil mijn verzorg paard graag aan het hoofd stel laten wennen hij is 3 en heel erg koel in zijn hoofd er is al een paar keer korte stukjes van 10 minuten op gestapt met iemand ernaast en gewoon aan halster nou zou ik hem graag aan het hoofd stel laten wennen maar hoe? gewoon omdoen voor een paar minuten en naar de reactie kijken en steeds iets langer proberen? als hij echt word in gereden komt er wel prof hulp bij maar we zouden hem vast graag laten wennen aan het hoofd stel is. is dit een goede paard vriendelijke manier kort even omdoen en steeds wat langer?

plotie

Re: hoe voor eerst hoofdstel wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:35

hoi,
als je paard bijvoorbeeld het bit niet wil innemen kan je een klein beetje voer in je hand zetten(hetzelfde hand waarmee je het bit in zijn mond zal doen)...

je laat denkik gewoon het hoofdstel even aan en als hij het niet zo erg vind kan je het langer aanhouden en zo zal hij het wel leren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:38

zo doe ik het ook, voorzichtig de boel omdoen, desnoods een beetje honing aan het bit smeren,vinden ze lekker..

paar minuutjes omlaten en dan weer afdoen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:38

Gewoon tijdens het poetsen een bitje inhangen (paard aan het halster vastbinden en nooit aan het hoofdstel). Zo kan hij er langzaam aan wennen. Voor het indoen kun je even iets te knabbelen geven: dan is hij al aan het kauwen en kun je het bit gemakkelijk in zijn mond laten glijden. Houd met het uitdoen van het bit goed zijn neus recht zodat het bit niet tegen zijn tanden aan valt en hij een slechte ervaring opdoet.

Houd er wel rekening mee dat hij nu ook aan het tandenwisselen gaat. Een paardentandarts zijn gebit even laten nakijken of zijn voorste kiezen al gewisseld zijn, is wel verstandig. Ook als hij later ineens problemen met het bit of met sturen krijgt kan dat aan zijn gebit liggen. Hij is nog lang niet uitgewisseld.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:39

ok en als ie nou in paniek raakt er afhalen of omlaten tot dat ie weer rustig is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:44

hij raakt niet in paniek..
gaat wel ongelooflijk friemelen met zijn tong en scheve bekken trekken omdat hij dat ding uit zijn mond wil hebben.
dat doen de meeste paarden wel.

gewoon even laten zitten tot ie wat rustiger word, dan beloon je hem en haalt het eruit...

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:48

Ik haal zelf altijd wel eerst de teugels eraf; dan kunnen ze als ze met het hoofd gaan schudden daarmee tenminste nergens aan blijven hangen.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:58

ja zoen zo de teugels eraf ja
nou ik het proberen vanmiddag bedankt voor de tips

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:58

als hij in paniekt raakt maar dat geloof ik niet,nooit het hoofdstel afhalen.
omdat hij dan door paniekerig te gedragen zijn last laat verdwijnen.
en zo zal hij dat blijven doen.
maar goed dat geld met alles. paniek is nooit een reden om te stoppen.
verder veel succes en wat hier boven staat klopt helemaal is de beste manier.
gr moniek

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 12:03

ok allemaal heel erg bedankt moet ik voor de zekerheid het halster er onder laten ben van plan om hem gewoon even in de bak los te zetten met het hoofdstel. dus niet vast te zetten toch maar halster eronder?

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:07

Moniek schreef:
als hij in paniekt raakt maar dat geloof ik niet,nooit het hoofdstel afhalen.
omdat hij dan door paniekerig te gedragen zijn last laat verdwijnen.
en zo zal hij dat blijven doen.
maar goed dat geld met alles. paniek is nooit een reden om te stoppen.
verder veel succes en wat hier boven staat klopt helemaal is de beste manier.
gr moniek

Denk niet dat ie in paniek raakt maar inderdaad wat Moniek zegt is dat ie t wel doet, gewoon omlaten anders heeft ie een nieuw foefje voor als hij geen zin heeft in bepaalde dingen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:40

dat loslaten in de bak voor het eerst met een hoofdstel om ben ik niet zo'n voorstander van eigenlijk..

paarden zijn namelijk zo bezig met "dat ding "in hun mond dat ze vaak niet opletten waar ze lopen met alle eventuele gevolgen van dien.

laat hem beter even op stal staan ermee en kijk even hoe dat gaat, sommige dieren gaan ook lopen schuren met het hoofd overal tegenaan...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:27

Ik doe gewoon het hoofdstel om haal de teugels eraf en zet hem in de bak en ga longeren. Dat ben ik gewoon een paar keer gaan doen en daarna vond hij het al normaal

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:41

Eerlijk gezegd nooit zo over nagedacht.
Wij doen gewoon het hoofdstel voor het eerst in als we ze gaan longeren. Gewoon omdoen en that's it. Ze weten nog niet wat ze hem het bit aanmoeten, maar echt rare dingen gebeuren er nooit.
Ze wennen er snel genoeg aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:42

ik zet ze met hoofdstel zonder teugels even op stal, heb eigenlijk nog niks vreemds meegemaakt ermee.