hoelang gecastreerde hengst apart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

hoelang gecastreerde hengst apart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:28

Nou ok, dan is het dus een ruin als hij gecastreerd is.
Maar ik vroeg me dus af, hoelang je een pas gecastreerde hengst en een merrie apart moet houden voordat ze bij elkaar mogen zonder het risico te lopen op ongewenste dingen.

Hoelang lieten/laten jullie je net gecastreerde hengst apart staan?

Oh ja, nog een vraag (ik ben nou toch bezig) hoelang laten jullie je hengst 'rust' houden voordat je ze weer laat rennen (beetje opjagen) in de bak?

ellepel

Re: hoelang gecastreerde hengst apart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:30

wij hadden ze altijd 8 weken apart, korter kan ook maar wij hielden altijd die tijd aan.
opjagen ook pas na die 8 weken..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:32

maar hoe werden jullie hengsten gecastreerd?
Wobbe is dus afgelopen maandag gecastreerd en de ene dierenarts adviseerd 3 tot 4 weken en de andere (op dezelfde praktijk) zegt dat het de volgende dag al kan (bij elkaar zetten dan)

Maar bij de uithof hebben ze een keer tegen een vriendin van mij gezegd 3 maanden (!)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:38

Hoelang ze apart moeten, ligt een beetje aan het gedrag van de hengst... uhh... ruin Da's per hengst verschillend, ligt ook vaak een beetje aan de leeftijd waarop de hengst gecastreerd wordt.

Wij gooien een paard altijd meteen de volgende dag weer naar buiten, zodat ze een eventuele zwelling weglopen. Opjagen doen wij niet aan.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:39

op zijn minst 6 weken Daarna moet je even in de gaten houden hoe zijn gedrag is veranderd ten opzichte van andere paarden

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:41

Mackie schreef:
Hoelang ze apart moeten, ligt een beetje aan het gedrag van de hengst... uhh... ruin Da's per hengst verschillend, ligt ook vaak een beetje aan de leeftijd waarop de hengst gecastreerd wordt.
Wij gooien een paard altijd meteen de volgende dag weer naar buiten, zodat ze een eventuele zwelling weglopen. Opjagen doen wij niet aan.

Wobbe is nu 1 jaar en 2 maanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:42

heb ooit eens een bericht gelezen van een merrie die gedekt was door ene ruin die 3 maanden daarvoor gecastreerd was en nog zaad in de zaadleider had zitten waardoor hij die merrie kon bevruchten....

dus tja.. als je ze vroeg bij elkaar zet loop je wel risico, want de ruin zal nog wel dek neigingen hebben....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:43

dan kunnen ze al vrij snel bij elkaar... ik neem aan dat hij zich nog niet echt hengst heeft gevoeld in z'n korte leventje?? Op die leeftijd liepen bij ons de merrieveulens en hengstveulens zelfs nog bij elkaar

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:46

ellepel schreef:
heb ooit eens een bericht gelezen van een merrie die gedekt was door ene ruin die 3 maanden daarvoor gecastreerd was en nog zaad in de zaadleider had zitten waardoor hij die merrie kon bevruchten....

dus tja.. als je ze vroeg bij elkaar zet loop je wel risico, want de ruin zal nog wel dek neigingen hebben....

Heb ik idd ook gehoord, maar ten eerst is het maar zeer de vraag of dat deze hengst al vruchtbaar zaad had en ten tweede wordt het niet meer nieuw aan gemaakt.... ik zou eigenlijk eens moeten nazoeken hoelang zaad vruchtbaar blijft in de zaadleider, maar volgens mij is dit niet heel lang, zeker niet bij deze hengst, omdat die als het goed is nog niet een hoog niveau testosteron in z'n bloed had, waardoor zijn accessoire geslachtsklieren nog niet volledig tot ontwikkeling zijn gekomen. Deze laatste geven namelijk 'vruchtbaarheid' en mobiliteit aan het zaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:20

na drie maanden nog vruchtbaar??? Waarom laten we merries dan twee of drie keer dekken tijdens een hengstigheid?
Broodje aap hoor, slaat echt helemaal nergens op. Of die drie maanden is uit de duim gezogen, of de merrie heeft een uitstapje gemaakt bij een andere hengst.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:22

ik kreeg het advies van 2 weken apart houden.
mijn pony was toen net 1jaar geweest toen hij is gecastreerd.
ik heb hem er met anderehalfe week al bij gezet, en dat ging goed.
hij vertoont ook geen hengsten gedarg.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:25

De ruin kan zich nog wel 3 maanden hengst voelen... maar of ie nog 3 maanden vruchtbaar kan zijn ?

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:27

mijn hengstjes zijn gisteren ook teruggekomen uit de kliniek van castratie en daar zeiden ze dat ze nog vijf weken vruchtbaar bleven
hengstengedrag kan natuurlijk nog veel langer blijven

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:39

ik denk aan de leeftijd van de pony(iets meer als een jaar) dat het probleem hengstengedrag wel mee zal vallen.
Een paard is van af 11 maanden vruchtbaar(hengsten) maar als hij hiervoor al in een gemengde groep stond dan kan het weinig kwaad!
Wat betreft laten lopen, liefst in de wei(deze stof minder zodat er minder infectie gevaar is)
En zeker niet opjagen, lekker zijn eigen gang laten gaan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:10

Zoals de meeste van jullie al zeiden, wobbe heeft voor zijn castratie nog praktisch geen hengstengedrag vertoond.
Wel hebben wij hem vanaf dat hij 10 of 11 maanden was apart gezet.
Maar hij had toen nog geen dekneigingen.
Hij heeft, zoals ik al zei, verder ook eigenlijk geen hengstengedrag vertoont.
Maar ja toen stond hij niet meer bij merries.
Ik denk zelf dat wobbe wel wat sneller weer bij een merrie kan als bijvoorbeeld eenhengst van 6 die net gecastreerd is.
Aangezien wobbe eigenlijk geen hengstengedrag vertoonde.

Maar na 3 maanden nog steeds vruchtbaar? is volgens mij niet mogelijk. Lijkt me erg sterk... maar ja daar ging het nu niet over.

Kimmisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:12

Ik heb ook een vragen op dit topic. Er staat bij ons een pas gecastreerde hengstjes ( nu ruin dus ) dit is 3 á 4 wkn geleden hij toon nog erge hengste trekjes merries opjagen, bijten en ik geloof ook dat hij merries wil bespringen , nu luk dat niet omdat er een ruin de merries bescherm en hun dus gaan vechten. Zou hij nog kunnen dekken ? Omdat hij nig zo'n gedraag vertoon ?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:10

Kimmisty schreef:
Ik heb ook een vragen op dit topic. Er staat bij ons een pas gecastreerde hengstjes ( nu ruin dus ) dit is 3 á 4 wkn geleden hij toon nog erge hengste trekjes merries opjagen, bijten en ik geloof ook dat hij merries wil bespringen , nu luk dat niet omdat er een ruin de merries bescherm en hun dus gaan vechten. Zou hij nog kunnen dekken ? Omdat hij nig zo'n gedraag vertoon ?

de eerste zes weken kan het sperma van de hengst nog levende zaadcellen bevatten. Tot die tijd zou ik een hengst zeker niet bij een merrie zetten als je geen veulen wilt hebben.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 09:08

dit is een beetje een oud topic...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:52

Heul oud topic, tijd voor een slotje.