help, kat v/d buurvrouw bespringt mijn paard tijdens rijden!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

guusje

help, kat v/d buurvrouw bespringt mijn paard tijdens rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:40

mijn buurvrouw heeft een nieuwe kat van een half jaar oud en het is een uitzonderlijke snelle speelse kat en die heeft nu een nieuw spelletjes ontdekt. Als ik aan het rijden ben besluipt hij me tot aan de rand van de rijbak en als ik langs rij met mijn paard bespringt ie me en rent daarna hard weg, komt even later weer terug om weer hetzelfde grapje uit te halen.
Mijn paarden schrikken zich natuurlijk rot, springen wild weg. Ik ben er gelukkig nog steeds op blijven zitten, maar ik ben bang dat dit een keer fout gaat. Het is nu al 3 weken zo en het wordt niet minder. Mijn paarden wennen niet en de kat stopt er niet mee. Wegjagen tijdens het rijden gaat niet dat ziet ie ook als spel. Hij rent ff weg en komt dan weer terug.
Heb gister gevraagd aan de buurvrouw (een oude vrouw die iedere dag de hele dag thuis is) of ze haar kat niet tot 9 uur s ochtends binnen wil houden zodat ik dan mijn meest kijkerige paard voor 9 uur kan rijden. Mijn andere paarden dat maakt dan niet uit want die schrikken niet zo heel erg als die hele kijkerige. Maar goed dat wil ze niet.
Ga nu eens proberen of het werkt om hem met een waterpistool op afstand te houden zonder dat mijn paarden daar weer van schrikken.
Hopelijk lukt dat en anders, hebben jullie misschien nog tips ???????

Oh ja de kat sneaky zelf vangen zal ze altijd zien want ze zit altijd voor het raam te kijken....

Heb zelf trouwens 5 katten en een hond op het erf lopen en heb nooit eerder problemen gehad (tuurlijk schrikken mijn paarden ook wel eens van iets, maar dit is wel heel eng voor ze en die kijkerige reageert behoorlijk heftig).

crazycactus

Re: help, kat v/d buurvrouw bespringt mijn paard tijdens rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:42

Vervelend voor je.... wel een dapper katje hoor.. bij mij loopt het veulen er wel eens achteraan maar mijn katten zijn gelijk pleite.
Kun je niet iemand met een plantenspuit in de buurt houden???

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:45

ja lastig he, het is echt een ontzettende dondersteen en niet bang uitgevallen, die planten spuit wou ik zo gaan proberen, heb hem al klaar gezet Hoop dus dat ie daar dan wel van onder de indruk is...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:50

Ik zou gewoon iemand langs de kant zetten en zodra die komt een emmer water er over heen gooien, dan blijft ie vast wel weg

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:50

De kat van je buurvrouw heeft wel lef. De meeste katten zouden dat toch niet durven. Wegjagen met zweepje zal denk ik niet lukken omdat ze dat bewegende touwtje aan het eind veel te interessant vinden.

Een waterpistool is wel een goed idee. De meeste katten zijn bang van water.

Katten blazen naar elkaar om een ander weg te jagen. Zelf een hard sisgeluid maken wil ze dus soms ook nog wel eens afschrikken.
Is iets makkelijker dan met een waterpistool/plantenspuit op je paard te zitten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:53

Ik zou inderdaad ook een waterpistool proberen. Hoop niet voor je dat dat het ook een kat is die dáár weer een spelletje van maakt. Je hebt tenslotte katten die water ook leuk vinden....
Succes!!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:49

haha, ja ik ben dus ook bang dat ie een spelletje zal gaan maken van een waterpistool of plantenspuit, maar wat breitling zegt , een emmer water dat zou wel eens kunenn helpen. Morgen is het weekend dus dan wil mijn vriend me vast wel ff helpen. Van een emmer water over zich heen zal ie wel niet vrolijk worden.

Sisgeleuiden heb ik ook al geprobeert en dat doet hem niks, hij blijft dan gewoon zitten en ik heb al geprobeert om hem een mep met de zweep te geven maar daar gaat ie ook achteraan vangen.....vermoeiend zo´n kat...

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:56

Ik ken het probleem zo'n beetje...
Onze buitenbak grenst aan een tuin met corniveren (schrijf ik het goed? ), de hond van de buurman vind het erg grappig om dan met de paarden mee te rennen (op jagen) en vervolgens te blaffen. Meerdere mensen op stal kunnen amper buiten rijden, waaronder ik...mijn paard mag ivm een spierblessure bijna geen spanning hebben. Met deze hond gaat ze natuurlijk heel gespannen lopen, dus ik kan al niet eens meer in de buitenbak rijden.

Overigens is er met die buren niet te praten...dus eigenlijk afwachten tot een er een paard is die de hond een flinke tik verkoopt.

Wat die kat betreft, wat de anderen al zeggen; water. Ik zou alleen niet voor een water pistool gaan maar een flinke emmer

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:57

Eigenlijk is het wel heel schattig en komisch dat die kat zo brutaal en speels is. Maar ik kan me ook goed indenken dat het voor jou en de paarden steeds schrikken is.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:02

Wat 'onaardig' van die buurvrouw, als ze naar buiten kijkt ziet ze toch dat je in de problemen zit !?!?! Ik vindt dat je het wel netjes hebt aangeboden, jij rijdt de moeilijkste eerst voor 9 uur en dan kan die kat naar buiten..... Maar ja sommige mensen....

Dat van dat water kan je proberen, ik hoop voor je dat dat lukt !! maar onthoudt dat ook een kat niet los mag lopen als ze overlast veroorzaken....

nienertjeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:09

je zou ook de rand om de bak heen met dat antie katten spul in kunnen spuiten (veel mensen gebruiken dat om katten uit hun tuin te houden). het is volgens mij gewoon bij de boerenbond te koop. het stinkt verschrikkelijk naar knoflook, maar dan blijft ze misschien wel bij de bak vandaan.

zou het eerst maar gewoon met water proberen, dat is wel zo goedkoop, maar als dat niet lukt naar de boerenbond toe gaan en kijken wat ze allemaal hebben.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:12

Mijn kat doet het ook, ik krijg dan altijd de slappe lach, mijn kat doet het ook bij de honden,
De paarden zijn helemaal gewend aan de kat want die zit ook de hele dag in de voerbakken bij de paarden en laat zich helemaal aflebberen.
Denk dat je paard er op een gegeven moment echt wel aan went, tja of je moet allemaal bosjes hebben waar de kat uit te voorschijn springt, want dan schrikken zelfs mijn paarden zich nog rot.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:13

Zorgen dat iemand er naast staat met een emmer water is een erg goed idee, ik zou de kat wel heel stoer vinden als hij dan nog terug durft te komen (al klinkt hij al behoorlijk stoer als hij vreemde paarden bespringt).
Ik moet wel zeggen dat ik die buurvrouw heel erg onredelijk vind, je had een heel vriendelijk voorstel gedaan.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:15

Breitling schreef:
Ik zou gewoon iemand langs de kant zetten en zodra die komt een emmer water er over heen gooien, dan blijft ie vast wel weg

nadat ik uit gelachen was,ik zie het namelijk gewoon helemaal voor me!
dacht ik ook gelijk aan wat breitling voorsteld!

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:22

Zo'n sfeerkat!!!

Waterpistool is wel handig, maar kan me voorstellen dat een kijkerig paard er niet echt rustiger van wordt als jij met zo'n mega super socker (of hoe je dat ook schrijft) water ding op zijn rug gaat zitten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:32

Een waterpistool/plantenspuit en dat op zijn kop richten zal wel helpen. Verder kun je als je hem ziet springen je hand uitsteken (springt hij op de kont van je paard?) om hem in zijn sprong tegen te houden/op te vangen**. Als je dat 1 of 2x lukt is het vast over.

Een emmer vol water zal niet lukken want die is te lomp om ook nog te raken.

** Onze logeerkater had er een pootje van om via de bankleuning, via het kruis van mijn vriend (ligt onderuitgezakt op het midden van de bank) naar de andere kant te springen. Naar de vensterbank toe. Toen mijn vriend twee keer onverwachts zijn been omhoog deed en de kat midden in zijn sprong dus frontaal in botsing kwam met de knie van mijn vriend heeft hij het nooit meer gedaan. De eigenaar van de kat (ook een man) was erg blij dat we zijn kat dit pijnlijke gedrag hadden afgeleerd.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:33

als dat water niet werkt moet je eens emailen met die dierenarts.. hoe heetie nouw.. henk lommers
ik zag laatst op tv dat een man last had van een dominante haan. die viel hem steeds aan en pikte hem dan in de benen. henk heeft hem toen met water enzo afgeleerd datie dat gedrag niet mag vertonen... een martin gaus maar dan voor andere dieren want ik denk dat martin gaus alleen honden doet. maar het is het proberen waard, want die haan was hardleers, maar heeft uiteindelijk eieren voor zijn geld gekozen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:44

best wel grappig,
steek de kat in een kartonnen doos en als je gedaan hebt met rijden laat je ze der weer uit.

nee grapje gewoon zoals iedereen al zegt met water bekogelen, of misschien heb je een leuk speeltje dat die kat bezig houd terwijl je rijd. bijvoorbeeld een onopgeblazen ballonnetje aan een touw of zoiets

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:00

PeruaansePas schreef:
Een waterpistool/plantenspuit en dat op zijn kop richten zal wel helpen. Verder kun je als je hem ziet springen je hand uitsteken (springt hij op de kont van je paard?) om hem in zijn sprong tegen te houden/op te vangen**. Als je dat 1 of 2x lukt is het vast over.

Een emmer vol water zal niet lukken want die is te lomp om ook nog te raken.

** Onze logeerkater had er een pootje van om via de bankleuning, via het kruis van mijn vriend (ligt onderuitgezakt op het midden van de bank) naar de andere kant te springen. Naar de vensterbank toe. Toen mijn vriend twee keer onverwachts zijn been omhoog deed en de kat midden in zijn sprong dus frontaal in botsing kwam met de knie van mijn vriend heeft hij het nooit meer gedaan. De eigenaar van de kat (ook een man) was erg blij dat we zijn kat dit pijnlijke gedrag hadden afgeleerd.

Als je redelijk dicht bij staat en een beetje goed mikt wel.

Wij hadden vroeger ook altijd veel overlast van katten wij hadden een grote vollère (?) in de tuin staan met allemaal dure fok/wedstrijd vogels

Die katten van de buren sprongen tegen het gaas aan waardoor de vogels zich dood schrokken (en dan leggen ze geen eieren meer) snachts vlogen ze zich zelfs dood omdat ze in het donker de stok niet meer konden vinden, mijn pa gooide ze altijd aan de staart weer terug over de schutting maar hielp niks, daarna plens water er over en klaar.

je kan ook met een tuinslang gaan staan heb je meer kans dat je hem raakt

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:21

Onze poes was ook erg hardleers, maar na vele uren met de plantenspuit en tuinslang in de hand, weet ze nu wel wat ze wel en niet mag doen. Zelf katten zijn trainbaar! En aangezien de meeste katten niet van water houden...

Het is alleen wel supervervelend zo'n beest rond je bak, onredelijke reactie van de buuv trouwens... Heel veel succes ermee!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:26

eigenlijk moet je gewoon zeggen dat als zei dat beest niet van jou terrein kan houden ze hem wel binnen moet houden. Het is toch niet zo dat jij de katten van je buren op je terrein moet tolleren? Het is JOU terrein en jou buren moeten gewoon zorgen dat HUN kat daar niet komt.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:35

Wij hadden ook een kat op de manege lopen die de hele tijd door de bak rende met als gevolg dat ik tijdenshe aanrijden op een hindernis ineens een stuiterbal onder me kont had....
Ik heb die kat in zn nekvel gegrepen en buiten neergezet....dit kon ie echter niet waarderen en begon toen agressief te doen richting benen van het paard..toen heb ik m letterlijk de bak uitgesmeten...en kwam hij niet weer.....

jouw buurbrouw moet haar kat gewoon bij zich houden..het kan hele gevaarlijke situaties opleveren...het is fijn als je het de kat kunt afleren maar anders moet ie toch maar naar binnen....als ie heel tam is zou je m natuurlijk tijdens het rijden van "onstuimige" paarden zelf binnen kunnen doen

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:38

Breitling schreef:
eigenlijk moet je gewoon zeggen dat als zei dat beest niet van jou terrein kan houden ze hem wel binnen moet houden. Het is toch niet zo dat jij de katten van je buren op je terrein moet tolleren? Het is JOU terrein en jou buren moeten gewoon zorgen dat HUN kat daar niet komt.

Das eigenlijk wel waar, waar haalt ze eigenlijk het lef vandaan om zo te reageren, terwijl jij een keurig voorstel deed... Sommige mensen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:47

Tja, je kunt overal wel een (communicatie)probleem van maken en elkaar gaan verwijten wat de ander zijn plichten zouden zijn.
Als alles zou zijn zoals het hoorde, zag je nooit ergens hondestront op straat, lopen alle honden in het bos aangelijnd en zijn alle paarden bomproof voor ze buiten gaan rijden.

Gooi gewoon een klets water over die kat (tuinslang is daarbij heel handig) en je bent klaar. Het is toch echt geen ruzie met de buren waard

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:51

Waratje schreef:
Gooi gewoon een klets water over die kat (tuinslang is daarbij heel handig) en je bent klaar. Het is toch echt geen ruzie met de buren waard

Dat is het zeker niet... maar onredelijk is het wel...