wat te doen? Kopen of fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

wat te doen? Kopen of fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 08:16

Mijn eigen merrie is 4 weken geleden afgekeurd voor de springsport, en dressuren kan, maar ik zal maar langzaam progressie boeken omdat ik er voor moet zorgen dat ze niet overbelast zal worden.

Ik had nu in mijn hoofd om volgend jaar een veulentje bij haar te fokken. Maar nu ben ik gaan twijfelen. Over anderhalve maand als het wat kouder gaat worden dan komen alle veulens van dit jaar vrij voor hele nette prijzen en dan is het uitzoeken geblazen.

En dan gister..... Ik kijk regelmatig naar de advertenties op internet en nou kwam ik dus een superpaardje tegen wat me echt enorm aanspreekt. Een 4 jarige merrie die al wel ingereden is maar verder nog niets. Heel aansprekende aftekeningen.

Ik heb op dit moment een ander paard te rijden waar ik ook veel plezier mee heb maar je eigen paard is toch iets heel anders.
Mijn eigen paard gaat niet weg dat is zeker. Dus ik heb de komende jaren toch wel wat te rijden.

Help wat moet ik doen!!!

Sorry van het verstrooide verhaal maar heb er de hele nacht aan liggen denken.

Groet Kirsten

ellepel

Re: wat te doen? Kopen of fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:18

je eigen veulen fokken is natuurlijk altijd leuk, maar er komen straks inderdaad weer ontzettend veulens in de verkoop. alles moet altijd weg voor de winter..

ik denk dat ik ervoor zou kiezen om een ander dier te kopen, er loopt zo ontzettend veel rond.....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:44

Ik zou in dit geval een ander paard erbij kopen. Fokken is leuk, maar je moet wel drie jaar wachten, en als je dan alles bij elkaar opteld (dekgeld, extra kosten van de veearts, voeding, stalling) dan ben je vast goedkoper uit als je een ander paardje koopt.

Sterkte met je merrie overigens...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:59

Gewoon wat leuks kopen.
Als je voor jezelf wil fokken moet je altijd maar afwachten wat eruit komt en of dat je aan staat. Daarnaast is al gezegd dat zelf fokken zeker niet goedkoper is.
By the way, ik heb nog een leuke 2 jarige merrie te koop...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:04

Het gaat me niet om de kosten die gemoeid zijn met het fokken. Ik had hele andere plannen met mijn eigen merrie. Ze is 11 jaar en ik was vast besloten om met haar nog Z te gaan springen. Ze is een erg karaktervolle merrie, erg lief maar zeker geen doorsneepaard waar iedereen fijn mee zou kunnen werken. Het is meer dat ik een stukkie van haar wil verder zetten om toch nog tot die prestatie te komen. Het is mijn eerste paard en ik heb haar nu vanaf dat ze 3 jaar was. Ik heb in de periode wel de mogelijkheid om een ander paard te rijden dus dat is het probleem niet.

Maarja: twijfels, twijfels, twijfels

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:46

Ik weet niet waarop je paard is afgekeurd, maar hou je er rekening mee dat veel beengebreken erfelijk zijn? Straks heb je een veulen gefokt die op latere leeftijd precies hetzelfde krijgt. Lijkt me geen goede zaak.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:49

Ibbel schreef:
Ik weet niet waarop je paard is afgekeurd, maar hou je er rekening mee dat veel beengebreken erfelijk zijn? Straks heb je een veulen gefokt die op latere leeftijd precies hetzelfde krijgt. Lijkt me geen goede zaak.

Daar houd ik zeker rekening mee. Op de kliniek hebben ze mij verteld dat er voor het fokken geen probleem zou zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:24

Fokken is bij mij bijna even duur uitgekomen als voor de prijs waar ik mijn merrie voor gekocht heb . Nu had ik wel een goedkope merrie voor wat ze kon, maar ik had niet verwacht er zoveel aan kwijt te zijn.

Een eigen veulen fokken is echt onwijs leuk, ik spreek uit ervaring . Maar er zit ook een minder leuke kant aan en dat zijn de risico's die het met zich meebrengt. Met mijn merrie is het na de bevalling ook de verkeerde kant op gegaan en kon de VA me niet met zekerheid vertellen of het nog wel goedkwam en daar ben ik echt flink van geschrokken toen...
Je houdt dat wel in je achterhoofd, maar denkt niet dat het jou overkomt. Totdat het jou wél overkomt...

Als jij zelf ook al met de gedachte speelde om een veulen te kopen, dan zou ik dat gaan doen. Er loopt ontzettend veel moois rond!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:40

Fokken is leuk, maar een paard kopen makkelijker, goedkoper en met minder risco's.

Wil je een nieuw paard voor de sport, zou ik er een kopen. Daar valt dan gewoon meer over te zeggen over hoe hij het zal gaan doen dan een zelf gefokt veulen. Wil je een leuk recreatie paard en is het een plus punt dat hij uit je eigen merrie komt zou ik wel fokken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:57

Ik heb een eigen 'fokproduct', die ben ik ook aan het rijden nu, het is wel heel bijzonder, maar vergeet niet.... Fokken is gokken, zoals Tinne al zei het kan fout gaan, met mijn merrie leek het ook even niet goed te gaan, en dat vergeef je jezelf denk ik nooit...

Er zijn heel veel redenen om het niet te doen, geld de risico's ed, maar als het er is en alles gaat goed en ik bekijk de foto's van de geboorte tot nu......... tsja daar kan niets tegenop in mijn ogen.....

Ik zou niet zo snel meer zelf fokken, omdat het dus bijna mis ging met de merrie, dus ik kan je niet echt een goed advies geven.....

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:02

Natuurlijk is zelf fokken hartstikke leuk, geweldig toch om een veulen van je eigen paard (waar je meestal gek mee bent) te hebben.
Maar inderdaad de risico's...

Het voordeel van een veulen kopen is dat je precies het veulen kan uitzoeken wat je aanstaat. Kleur, maat, type enz..
Terwijl bij zelf een veulen fokken is het maar afwachten.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:08

ik heb ervaring met het risico van het fokken en geloof mij je vergeeft het jezelf nooit weer (en dat terwijl ik haar niet zelf heb laten dekken maar haar drachtig gekocht heb!)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:11

Tja dat uitzoeken. daar loop ik dus ook tegenaan. ik heb die 4 jarige merrie gezien en daar ben ik nu al helemaal gek van. "t is er niet een die je vaak tegen zal komen. maar ik zit nu eigenlijk ngo niet te wacht op een paard waar ik nu al mee moet gaan rijden. (wel leuk maar tijd ed) maar ik vind het zo'n mooi beest!! Tja toch nog maar even wachten en eerst goed nadenken wat ik nou precies wil.

Met fokken weet je inderdaad nooit wat je krijgt. ook als ze niet was afgekeurd zou ik er een veulen bij gaan fokken. Maarja dan had ik niet het probleem van het niet uitbrengen van een eigen paard.
Op wedstrijden zijn er altijd al wat mensen geweest die haar wel wilden kopen om mee te fokken. (hoewel ze geen predikaten of wat ook heeft) dus ze vinden het blijkbaar wel een mooie merrie.
Maar helaas zegt dat niets over het veulen.
Als ik zou willen kan ik altijd nog een veulen bij haar fokken natuurlijk. Maar eens moet ook de eerste keer zijn......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:16

ik zou kopen....
zoals de anderen ook al zeggen: met fokken weet je nooit wat je krijgt en hoe het loopt. Als je iets bestaands koopt kan je het redelijk uitzoeken (ok, alles is relatief, maar je hebt dan iig alvast een beeld)
daarnaast, al zag ik dat je kliniek zei dat het wel kon, zou ik met de medische reden waarom jouw merrie niet meer kan springen echt niet kiezen voor fokken.
waarom het risico lopen dat het toch vererft? paarden zijn al genoeg risico opzich, zelfs als alles perfect loopt kunnen ze als 3 jarige toch al verrot blijken.
Maak die kans zo klein mogelijk denk ik dan, want de teleurstelling als het 'mis' gaat is altijd gewoon erg groot.
(en dan kan je misschien dus beter een 4 jarige kopen, die je wel uitgebreid op de foto kan laten zetten al, dan heb je iig een zo duidelijk mogelijk beeld)

succes met je beslissing!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:07

Wij stonden ook voor de keus fokken of kopen. We hadden zelf een hele leuke Gelderse merrie die goed kon bewegen en springen en we hadden zoeiets van we fokken. We weten hoe ze is. Op de röntgenfoto's was ze goed enz. We hebben haar laten dekken en bij de bevalling ging het helemaal mis. De merrie raakte in een schock en we hebben het veulen eruit moeten trekken daar anders merrie en veulen zouden sterven. het veulen was gezond maar de merrie had de hele baarmoeder gescheurd en raakte daardoor chronisch hoefbevangen. Dat heeft zo ongelooflijk veel geld gekost om haar weer enigzins op de rit te krijegen dat we voordat geld wel 2 veulens hadden kunnen kopen. De merrie is onbruikbaar voor de sport en fokkerij maar krijgt een oude dag. Het veulen is nu 2,5 jaar. Dus niks te rijden hier. Maar ja, als we nu trug denken dan he je zoiets van als we dat hadden geweten...... Maar toch willen we nu ook een tweede rijpard erbij dus de tweejarige wordt volgend jaar gedekt. Als je een veulen koopt weet je ook niet wat het later wordt. Maar het blijft een lastige keus. maar een eigen gefoktvveuln is ook heel leuk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:51

Fokken is gokken. Om te beginnen krijg je geen garantie dat het veulen datgene wordt wat jij graag wil qua karakter, bouw, gangen, gezondheid, etc. Ten tweede heb je het risico voor de merrie, niet alle drachtige merries is het gegund om vrolijk en gezond met een vrolijk en gezond veulentje te lopen. Problemen met de dracht, problemen bij de bevalling, problemen met het zogen, noem maar op. En dan heb je daarnaast nog het punt dat je veulen gezond en wel heel die veulentijd door moet zien te komen.
Tuurlijk, in de meeste gevallen gaat dat allemaal goed, maar het gaat ook vaak genoeg mis om er ernstig over na te denken.

Als je een paard koopt, weet je beter met wat voor soort paard je te maken hebt, je kunt karakter, bouw en gezondheid voor een aardig stuk inschatten. En een paard van 3 of 4 kun je eventueel meteen mee aan de gang om op jouw manier te beleren.
Daarbij zijn er al meer dan zat paarden in de wereld om uit te kiezen, die willen ook graag een goed tehuis.