Hoeveel hooi/kuil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosina

Hoeveel hooi/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 08:05

Ik heb een pony en een veulen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel hooi of kuil ik nodig heb om de winter door te komen.

ellepel

Re: Hoeveel hooi/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:34

de pony krijgt iets minder dan je veulen, die is nog in de groei dus zou onbeperkt mogen eten...

even rekenen hoor.. reken een pakje hooi per dag, in een pakje zitten ongeveer 8 plakken, je pony drie en het veulen vier..

denk dat je wel iets ruimer mag rekenen trouwens, mits je hele goede hooi hebt.
dus okee 1,5 pak per dag x 30 dagen in de maand= 45 pak per maand
45 x 7 maanden, je voert meestal hooi bij van oktober tot maart/april.

ehhh 45x 7= 315 pak hooi.

zoiets?
je kan beter teveel hooi hebben dan te weinig vind ik, wie weet is t straks heel duur of wat dan ook..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:16

Hay,
Ik heb van de dierenarts te horen gekregen dat mijn pony 1 kilogram hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht mag hebben, dus voor een gemiddelde (grote) pony zo'n 4 à 4,5 kilo hooi per dag. Minder als de pony op een vollere weide staat, dan moest ik weer per uur weidegang ongeveer 1 à een halve kilo aftrekken ofzoiets (weet niet zeker meer, mijn pony staat altijd op een schrale wei ivm hoefbevangenheid, dus daar trek ik niets voor vanaf). Hoe het met kuil voeren zit weet ik niet, daar zit wel verschil in. Een veulen mag ,geloof ik, onbeperkt hooi knabbelen, maar ik heb geen idee hoeveel die per dag op zal eten. Ik weet niet hoelang je hooi (bij)voert, ikzelf voer het hele jaar door hooi, maar als je ervan uit gaat dat 1 baal hooi ongeveer 20 à 25 kilo weegt (klein pakje) kun je zelf een beetje uitrekenen hoeveel hooi je nodig hebt. Je kan beter teveel hooi hebben dan te weinig!
Groetjes, Sanne.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:26

Voorstel van Ellepel vind ik goed; die hoeveelheid voeren wij meestal ook. En je kan beter iets teveel inkopen dan dat je bij moet kopen. Je betaalt dan nl. de hoofdprijs. Voor het volgende seizoen is het altijd handig als je nog wat ouder hooi hebt wat je dan kunt voeren.