Mijn paard blijft maar in de rui, tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Mijn paard blijft maar in de rui, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 17:35

Hallo

Mijn paard blijft maar rui-en. In de winter was het ook, maar nu in de zomer ook aan 1 stuk door. Hij heeft wel altijd al een dikke vacht. Maar baal er zo van dat dekjes altijd onder de haren zitten en zelfs na poetsen zitten nog overal haren.
Iemand tips wat ik ermee kan??

wondertje

Re: Mijn paard blijft maar in de rui, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:29

Misschien kun je lijnzaadolie proberen, dat is heel goed voor de vacht.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:44

wondertje schreef:
Misschien kun je lijnzaadolie proberen, dat is heel goed voor de vacht.

Je haalt me de woorden uit m'n mond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:31

zeewier halen, is een mineralen / vitamine mengsel en heel goed voor paarden met vachtproblemen.

koop meteen een goede liksteen en hang die op.

ook gist of biergist is heel goed voor huidproblemen, gewoon een pot biergist tabletten voor mensen halen bij de drogist( etos,kruidvat etc..)
elke dag 10 tabletten door het voer doen, als de pot leeg is moet je stoppen.

wat voor brok voer je en hoe oud is je paard?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:02

Okee, nou lijnzaadolie krijgt hij al. Ik doe gewoon olie door zijn voor en het zit ook door zijn museli.
Een liksteen had hij ook in zijn bak, maar als het geen lick-it is, vind hij er vrij weinig aan. Hij bijt ze meer kapot dan dat hij eraan likt. Maar zat er toch over te denken om op Tentenkamp zo'n Himalaya steen te kopen van de folder.
Ik ga vandaag zeker even kijken voor biergist tabletten. Dat is dus een 1 malige behandeling? Zijn er dan geen variaties in grootte van die potten?
Mijn paard zou 8 jaar zijn, maar eerder een paar jaar jonger. Hij krijgt 2x 1 kilo basisbrok. Na het rijden krijgt hij nu museli en binnenkort stap ik weer over op luzerne of maisbrok. Afhankelijk van hoeveel hij heeft gelopen krijgt hij max 1 kilo. En verder wortels, appels, mais, brood.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:30

nou, vitamientjes krijgt hij denk ik wel genoeg,je voert brok, liksteen etc..dus dat moet haast wel voldoende zijn dan dacht ik.

biergist is eigenlijk niks meer dan een verzameling vitamine b, en die zijn weer goed voor de vacht, je hebt ze in verschillende potten, ik heb een pot met meen ik 300 tabletten erin,maar je kunt ze ook wel kleiner halen hoor.
ik voer dat soort dingen altijd maar tijdelijk, een maand of drie en dan stop ik gewoon weer even.

mijn pony bleef namelijk ook heel erg verharen,sinds hij dit krijgt glimt hij mooi en is t verharen opgehouden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:05

Oh okee, dus ik kan het voeren zo lang of zo vaak ik het wil. Leek even alsof het een soort kuur was. Nou, moest vanmiddag toch langs de winkels, dus ga meteen bij de Kruidvat kijken, dank je wel.
Tja, ik probeer inderdaad al een goed voedingspatroon te geven. Mijn kast hoeft niet vol de staan met pilletjes en druppels ofzo, maar een scheutje van iets erbij kan nooit kwaad. Ik ben nu van lijnzaadolie overgestapt op knoflookolie, waar ook lijnzaad in zou zitten. En ik hoop er ook op dat hij zo'n himalyasteen wat interessanter zal vinden als een normale steen. (lick-it hangt ook aan een touw en vind hij geweldig, iets Te)
Mochten andere nog ideen hebben, hoor het graag. Misschien dat iemand het bestaan af weet van een grovere borstel ofzo, die beter de haren eruit haalt ofzo.... Zit maar wat te bedenken..

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:52

multivitamine van pavo helpt ook super

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:56

Okee, super dank je. Ik heb net bij Kruidvat een pot biergist gehaald, wat genoeg is voor ruim 2 maanden, dus we zullen eens zien. Enige idee hoe snel je resultaat zag??
Volgende keer neem ik wel weer lijnzaadolie i.p.v. knoflook, mijn kast stinkt een uur in de wind.
Als iemand nog ideen heeft?? Of ervaring met zo'n himalyasteen???

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:03

Ik heb ook geen oplossing.

Mijn paard is nu ook al een aardig vachtje aan het opbouwen, heeft de afgelopen paar weken ook flink verhaard(je blijft bezig ). Kan ook aan het wisselende weer van de afgelopen tijd liggen. Tenminste dat denk ik bij de mijne. Hij is lekker zacht en z'n vacht ziet er prima uit, maar is al lekker wollig aan het worden. Denk dat het komt omdat Enso 24/7 buiten staat. Hoor er meer over, dat hun paardje zo vroeg verhaard dit jaar, deze paardjes staan allemaal veel op het land.

Staat de jouwe ook buiten??

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:23

Zo'n himalaya steen is tog een natuurliksteen??
Die heb ik kado gegeven aan een vriendin.. Haar Fjordje likt er lekker aan:P en die vind een lickit ook helemaal het einde..
groetjes Lizzr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:33

pillen, olie en likstenen heb je dus al, maar voor nu, ik gebruik altijd zo'n puinsteenblokje met poetsen, scheelt ook wel aardig in de verhaar.
Ik heb zelf een fjord, een en al haar dus.. Ik poets altijd maar gewoon wat extra, met dat blokje dus, lijnzaadolie etc heeft bij mij niets uitgehaald..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:55

Patriesje, hij staat elke dag van 8 tot 3 in de wei. Verder staat zijn stal naast een open deur naar de wei toe. Het kan ook zeker door het weer komen en daardoor is het ook erger, maar ookal wordt het kouder, hij blijft verharen. Is alleen zo balen dat hij na een half uur rossen er nog steeds niet uit ziet soms!!

Silenkai, ik ben alleen bang dat hij ook die steen niet boeiend vind, net als bij normale likstenen. Hij likt er dan een paar keer aan en bijt ze vervolgens kapot. Misschien dat de truc van het touwtje wonderen doet??!!!!

Bitch, ja de pillen ga ik proberen. Liksteen is al een paar weken op en olie gebruik ik altijd bijna al voor een glansende vacht. Ik poets ook zeker met zo'n steen, zijn echt ideaal voor verharen of kluiten zand. Zolang ik ook niets anders kan doen, blijf ik die en een super-rosborstel ook maar gebruiken. En als ik het na de hand af veeg met baby-doekjes, zijn de meeste haren ook wel weg. Maar het lieft wil ik gewoon van het hele 'probleem' af.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:03

Misschien vreemde opmerking...maar kan het misschien ook zijn dat je teveel poetst?? Heb wel eens gehoord dat ze dan ook meer verharen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:07

haha, mag het niet hopen! Tja, wat is te veel. Het gebeurt ook zo vaak dat ik wat minder tijd heb en er alleen een harde borstel over gaat. Ik heb ook een verzorgster, dus hoe nauwkeurig zij het doet weet ik niet precies, maar ik denk dat ik 1, hooguit 2, x per week hem echt uitgebreid poets en daarbij bijna alle borstels gebruik. Klinkt mij niet echt als teveel. Maar hoezo zouden ze daardoor maar blijven verharen?

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:55

Klinkt niet als teveel borstelen igg .

Of het waar is weet ik ook niet, maar ik heb gehoord dat het kan.
Hoe en waarom, geen idee.