mestwet en regels over waar en hoe je een mestput mag hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

mestwet en regels over waar en hoe je een mestput mag hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:11

nou zoal de topic titel al zegt,

Ik ben enorm benieuwd wat de regels zijn om je mest 'te dumpen' paardenmest dan wel te verstaan. en wat bedoelen ze nou precies met de mest wet? kan ik dat misschien ergens op internet vinden? wel recentelijk graag.

hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.

b.v.d

hellgirl

Re: mestwet en regels over waar en hoe je een mestput mag he

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:16

Bij ons hier in België kunnen we daarvoor terecht bij de Vlaamse Landmaatschappij, de Mestbank; waar ik mijn stage destijds heb gedaan. Ik heb de informatie liggen over hoe het in België moet, maar voor Nederland niet. Ik denk dat je misschien best eens kijkt bij het ministerie van landbouw , er is zeker een instantie in Nederland die zich daarmee bezig houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:29

jah ik heb bij minas gekeken maar kom niet echt verder met informatie over paardenmest :S misschien ook omdat ik een leeghoofd ben er misschien wel gewoon overheen lees ofzo. thnx anyway..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:41

Paardenmest valt niet onder de Minas wetgeving. Maar wél onder de hinderwetgeving.

Als je dus een hinderwet nodig hebt, omdat je (te)veel paarden hebt, moet je voldoen aan de bouweisen mbt een mestopslag. Dat betekent meestal: vloeistofdicht, met opvanggelegenheid voor regen- en mestwater. Hinderwetgeving kan per gemeente iets verschillen, ook de eisen voor wanneer je hem nodig hebt (aantal paarden).

Heb je geen hinderwet nodig, dan hoef je je aan geen enkele regel te houden, en kan je je mest gewoon ergens op een grote hoop gooien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:08

En Ibbel, wanneer heb je dan een hinderwet nodig??
Volgens mij kun je je mest toch zo weer zo niet op een grote hoop gooien maar moet dit altijd op een vloeistofdichte plaat gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:16

Dan doen wij ook illegaal en kennisen van ons met een paar paarden ook

Het is per gemeete verschillend, maar de grens zit op 4/5 paarden, dat je dan pas aan de milieu eisen moet gaan voldoen.
daaronder wordt je als hobby houder gezien en hoeft het niet.
Althans dat is mij wijs gemaakt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:31

Volgens mij worden de regels volgend jaar een heel stuk strenger en worden bijna alle paardeneigenaren verplicht een hoop geld uit te geven om een goede mestplaat te maken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:39

Nederland kennende zal dat wel

Iemand daar een linkje van?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:43

Fitzroy schreef:
En Ibbel, wanneer heb je dan een hinderwet nodig??
Volgens mij kun je je mest toch zo weer zo niet op een grote hoop gooien maar moet dit altijd op een vloeistofdichte plaat gebeuren?

Dat hangt van de gemeente af, wanneer je een hinderwet nodig hebt. En als je er geen nodig hebt (omdat je bv maar 1 of 2 paarden hebt) zijn er geen eisen aan je opslag. Ook geen vloeistofdichte plaat. Dat is dus niet illegaal, maar a-legaal (maw, er is geen wetgeving voor).

Kan best dat dat gaat veranderen, maar nu is dat nog niet geregeld. Is ook niet te controleren, dus ben benieuwd of ook voor de kleine paardenhouder er wetgeving zal komen...

Veteris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:24

Idd even de gemeente bellen om na te vragen of jouw mestopslag aan eventuele eisen moet voldoen is nu nog per gemeente verschillend. Misschien ook wel handig om even te vragen of er in de nabije toekomst wijzigingen zijn omtrent de regels voor mestopslag. Dit willen ze nog wel eens verzwijgen (of niet noemen zoals je wilt) zodat je twee keer kosten hebt.

Wanneer je aan bepaalde regels gebonden bent mag je je mestplaat negen van de tien keer niet op iedere willekeurige plek aanleggen (in ons geval mochten wij op twee plekken op het erf een mestplaat aanleggen en als wij het niet eens waren met die plek dan hadden we pech). Daarnaast heb je nog kans dat wanneer je daadwerkelijk tot het aanleggen van een vloestofdichte mestplaat overgaat een bouwvergunning nodig hebt.

Succes ermee!

Groetjes

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:37

Ik heb 1 paard, maar kreeg evengoed van mijn gemeente te horen dat ik een officiele mestvaalt moest maken: op een bepaalde afstand van de woningen, vloeistof dicht met idd een vochtopvang en met een officiele bouwaanvraag!
Ik had er ook nog niet van gehoord, maar zelfs met 1 paard moet ik me dus ook aan deze (milieu)regels houden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:44

Het is volgens mij per gemeente verschillend. Even navragen dus.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 00:28

gemeente Bladel moet je hem op beton hebben met muurtje eromheen, en de buren mogen hem niet kunnen zien...
hebben hier nu 4 paarden, op t moment dat we de mesthoop gingen maken maar 3, dus hoop niet dat het vanaf 4 paarden weer anders moet

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:31

Misschien kun je op www.pve.nl ook wel iets vinden over mestwet- en regelgeving.