Heb nog geen jaar geleden voor mijn 3jr ruin een kentaur gekocht. Ik wilde nog geen duur zadel omdat hij nog flink in de groei was. Nu is hij dus flink gegroeid en ligt mijn zadel niet goed meer.
Ik zit te denken aan een Hulsebos of KN. Hebben jullie nog tips?? Zo moeilijk om een goed zadel te kiezen (en aan te laten meten)
Hulsebos heb ik veel klachten over gehoord. En KN vind ik persoonlijk niet lekker zitten dus dat zou ik dan eerst even uitproberen. Zelf zou ik eerder voor een anky, prestige of een rossner zadel gaan, maar volgen mij kan dat niet aangemeten worden.
Ik hoor zowel goede en slechte verhalen over Hulsebos, meer slechte. Ik ga er gewoon maar een aantal passen en dan zie ik wel verder. Ze komen met Prestige, KN, enz. Ben alleen benieuw wat jullie nou echt een super zadel vinden...
Ik ga met Droebel mee. Mij is ook geadviseerd om bij Daaleman er 1 op maat te laten maken. Over Hulsebosh heb ik ook alleen maar slechte berichten gekregen.
Zadel die speciaal op maat is gemaakt: volgens hun ligt het zadel perfect maar keer op keer schuift het zadel of gaat scheef liggen. Op een gegeven moment krijg je het idee dat ze er alles aan doen om het zadel niet terug te hoeven nemen maar passend krijgen ze hem dan niet.. Meer klachten weet ik niet maar misschien andere wel..
DIt ligt denk ik eerder aan de verandering van het paard dan aan het zadel. Het gebeurt zo vaak dat een zadel op een jong beest prima ligt, maar als ze spieren krijgen dijen ze uit, hun bouw veranderd en dan opeens past het zadel niet meer! Dat gebeurt echt heel veel. Paarden veranderen nou eenmaal heel veel tussen hun 3de en 5de levensjaar.
Daaleman maakt hem echt vanaf de boom af helemaal op maat. dus geen standaard zadel wat aan je paard aangepast wordt, maar echt maatwerk.
Maar werkt dit ook voor jonge paarden die nog behoorlijk veranderen en groeien, kunnen ze dit dan weer passend maken? (zit er zelf namelijk ook mee en wil ook naar daaleman)
Mijn tip: Ga naar een goede zadelmaker die er echt verstand van heeft (dat hebben ze niet allemaal) en die je veel zadels kan laten proberen. Zo kom je er het beste achter welke bij je paard én bij jou past.