waarom al die slecht passende halsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

waarom al die slecht passende halsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 15:21

Hm... na het bekijken van wat foto's valt me steeds vaker op dat heel veel paarden halsters omhebben, die eigenlijk niet passen.

Mensen kopen de mooiste dekjes, bijpassende rijbroek, sokken en shirtje, maar een halster wat niet afschuift op de hals, of wat je over het paard zn neusgaten kan trekken, kan er niet vanaf....

Bij een aantal stallen waar ik tot nu toe gestaan heb, staan de paarden bijvoorbeeld met halster in de wei. Daar is dan commentaar op (ik kan me voorstellen dat het met binnen-buitenzetten makkelijk is), maar als je voor een goed passend halster zorgt, heb je al een heleboel gevaarlijke situaties voorkomen...

Past het halster van jullie paarden echt goed, of zit het wel en denk je 'het zal verder wel'?

Tatjanaa

Re: waarom al die slecht passende halsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:36

ik gebruik alleen een halster om mijn paard vast te zetten tijdens het poeten en op/af zadelen.

idd, zoals je al zegt waarom al die slecht passende halster? ik zou het niet weten...
omdat het mooi in je setje pas?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:38

Ik kan heel moeilijk een passend halster voor Amo vinden, hij heeft een heel raar hoofd. Qua neus maar pony (!!) en qua keelriem maat full...Verder moeten de 'bakstukken' ook korter dan met een fullhalster, maar een cob is weer veel te klein.

Er zijn helaas maar heel weinig halster die je zo kan aanpassen dat ze goed zitten

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:40

Bij mij passen de halsters wel goed.
En of ze nou mooi bij het setje passen of niet...maakt me niet zoveel uit!
Ik heb voor mijn fjord nou eenmaal maat Cob nodig.
Mijn entertje heeft momenteel nog een pony halster om, maar een Cob halster op de kleinste maat past ze ook goed.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:41

Bij mij past het halster gelukkig wel goed maar ik snap dat je daar commentaar op hebt. Ik zie het helaas ook vééls te vaak

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:43

Mijn halsters passen gelukkig wel goed, anders gaat het maar schuiven en schuren etc...Je zorgt toch ook voor een passend hoofdstel....

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:44

Het zal wel, waar maak je je druk om.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:46

Mijn halsters passen goed, Ze hebben ze ook alleen om als ik met ze bezig ben ofzo, in de zomer staat ze 24/7 op de wei, halsterloos dus , en in de winter de savonds en snachts op stal..ook zonder halster..
Bij manuela is het soms wat lastig om dr te pakken te krijgen, maar naar een kwartier heb ik dr altijd wel ..Dan maar wat meer moeite doen, liever dan dat ze zichzelf ophangen ofzo, of dat ze schuurplekken krijgen na het rollen enz. (zand!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:49

wondertje schreef:

Tja, waar maakt ze zich druk om? Om de veiligheid van het paard en allen die er mee te maken hebben. Al eens gehoord van het gezegde: a horse is an accident waiting to happen? Als je met paarden omgaat behoor je wel in je achterhoofd te houden dat je veilig moet omgaan met het dier, en je spullen in orde moeten zijn. Of ben jij ook iemand die zonder cap, met half gescheurde stijgbeugelriemen en een uitgerafelde singel een buitenrit gaat maken, en je paard aan de deur van een stal of box vastzet? Het kan honderd keer goed gaan, de honderdeerste keer kan fataal aflopen.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:52

Zelfde als wondertje.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:53

Het is wel waar, maar tamaraatjuh heeft ook gelijk: mijn haf heeft bijvoorbeeld ook geen hoofd waar een "normaal" halster voor past. En dan doe ik het dus met een tussenoplossing. Trouwens, hij heeft zijn halster enkel tijdens het poetsen aan en dan is hij onder controle...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:59

Als paard een te groot hoofd heeft om in een normale maat "full" te passen, dan wordt het assortiment wel héél beperkt....
Een hoofdstel kun je op maat laten maken, voor een halster waarmee hij rolt etc. etc. wordt dat me te gek ( ). De halsters die ik heb zitten acceptabel en ik hijs ze goed hoog op en dan moet het maar.
In de wei doe ik 'm af, verder is er in principe altijd toezicht.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:04

Ik zorg altijd dat ik passende halsters heb.
Maar ze hebben het halster alleen om met poetsen, dus ik gebruik hem niet veel

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:06

hier staan ze allen zonder halster op de weide en in de boxen.
ik gebruik touwhalster om ze te begleiden,maar om te vervoeren gebruik ik een stevig degelijk goed passend halster(nylon,gevoerd met daine)

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:07

Pff...ja hoor wat maakt dat nou uit of dat ding op de hals schuift of dat het te groot is? Beter iets te groot dan iets te klein...halsters in de wei zal ik niet doen i.v.m aan de omheinig blijven hangen enzo

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:37

Applelove schreef:
Pff...ja hoor wat maakt dat nou uit of dat ding op de hals schuift of dat het te groot is? Beter iets te groot dan iets te klein...halsters in de wei zal ik niet doen i.v.m aan de omheinig blijven hangen enzo

Omdat als jij je paard vastzet op een spuitplaats met een tegroot halster, en hij gaat hangen hij ze neusbeentjes kan breken. Dat maakt het uit.
Halster in de wei omlaten vindt ik zoiezo heel stom en zou ik nooit doen.
Mijn paard heeft een goed passend halster, maar het enige waar die voor gebruikt wordt is vastzetten op de spuitplaats en van en naar paddock begeleiden.
Bij ons een keer een paard met een te groot halster, had ie van zn neus afgekregen en vervolgens stond ie er dus in onder het grazen, dat paard heeft gelukkig lichamelijk niets aan overgehouden, alleen kan je hem niet meer vastzetten en met begeleiden geen druk op de lijn; dan wordt ie gek. Wat maakt het nou uit, een groot halster, he?
Tuurlijk, als je je paard er niet mee losgooid zonder toezicht en hij gewoon opgevoed is en dus ook netjes blijft staan kan het niet zoveel kwaad.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:43

Ik met mijne shet zijn halster past heel goed! Laat hem heel soms in de weide om, maar dat was toen ik medicijnen moest geven en zonder halster kreeg ik hem echt niet te pakken Maar hij zit niet te strak maar ook zeker niet te los! Gewoon perfect

En tja dat kan ik inderdaad niet hebben als halster te klein is ...

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:49

Ik heb passende halsters bij de paardjes. En laat ze nooit zonder toezicht om. Op de wei zijn ze af en op stal ook. Alleen het vervoer van en naar en bij het poetsen etc. zijn de halsters om.
Ik ken 3 dodelijke gevallen van ongelukken met halsters (tja, waar maak je je druk om ...) en die van mij zal niet de volgende zijn!
Ik kan me ook ergeren aan hele jonge veulentjes die van die niet passende halstertjes om hebben. Staan ze met een zielig gebogen halsje in de wei omdat het ding naar achteren zakt en klem blijft zitten. En vaak ook nog met zo'n banketstaaf stuk touw eraan waar ze steeds op gaan staan ...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:50

Wat ik vooral veel tegenkom zijn pony's en paarden met een veel te groot (of te groot afgesteld) halster. Daarbij hangt het neusriem gedeelte (zegmaar.. haha) vlak boven de neusgaten...

Queengekje schreef:
Ik met mijne shet zijn halster past heel goed! Laat hem heel soms in de weide om, maar dat was toen ik medicijnen moest geven en zonder halster kreeg ik hem echt niet te pakken Maar hij zit niet te strak maar ook zeker niet te los! Gewoon perfect

En tja dat kan ik inderdaad niet hebben als halster te klein is ...

Niet om jouw aan te vallen maar ik heb even in je profiel gekeken. De pony op de foto in jouw profiel heeft het halster wel erg laag op zn neus zitten... of ben ik nou gek?

Nogmaals niet om je aan te vallen, maar ik denk dat veel mensen dénken dat het halster goed zit, en dan zit het nog meters te laag. Dit is overigens ook het geval met al die gecombineerde neusriemen die gewoon als lage neusriem met sperriem gedragen worden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:53

Mijn pony's hebben allemaal een netjes passend halster, ze hebben hem alleen maar om met poetsen of tijdens vervoer. Op het land nooit!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 16:59

wondertje schreef:

Nou ja, als ik zo in je profiel kijk, snap ik dat jij je iig niet druk maakt... en of dat nu wijs is....?

Halster in het land ben ik ook geen voorstander van, maar als het dan toch moet, dan iig 1tje die past.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:03

Ik heb ze wel een passend halster om in de wei. Het is al meerdere malen gebeurt dan een of andere sukkel het hek open liet staan en de paarden aan de wandel gingen. Met een halster om kan je ze dan tenminste makkelijker pakken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:08

Ik irriteer me er ook aan.. wat mij opvalt dat is dat ze heel vaak te strak zitten... en dat zie ik dan vooral bij shetlanders

Bij mijn pony.. hij heeft z'n halster misschien 1 min. per dag om meer niet en nooit in de wei of iets dergelijks. Vind het maar gevaarlijk allemaal.. iets om een paard z'n hoofd in een land die je niet 24/7 in de gaten kan houden.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:08

Citaat:
Tja, waar maakt ze zich druk om? Om de veiligheid van het paard en allen die er mee te maken hebben. Al eens gehoord van het gezegde: a horse is an accident waiting to happen? Als je met paarden omgaat behoor je wel in je achterhoofd te houden dat je veilig moet omgaan met het dier, en je spullen in orde moeten zijn. Of ben jij ook iemand die zonder cap, met half gescheurde stijgbeugelriemen en een uitgerafelde singel een buitenrit gaat maken, en je paard aan de deur van een stal of box vastzet? Het kan honderd keer goed gaan, de honderdeerste keer kan fataal aflopen.....

Ik rijd inderdaad zonder cap, maar met mijn spullen is alles in orde hoor. En mijn pony's hebben allemaal een goed passende spullen (incl. halster). Maar er zijn ook mensen die dat niet hebben, nou en. Laat ze lekker gaan en irriteert je er niet zo aan. Mensen gaan echt niet omdat iemand op bokt het zegt een ander halster kopen hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 17:10

Nogmaals Wondertje, ik maak me druk waar ik me druk over wil maken. Anders wordt bokt wel heel saai.
En mijn persoonlijke mening? Van de pony's in je profiel vind ik de halsters dus niet goed passen, veel te los onder de kaak.... maar dat is mijn mening.