dubbelgebroken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_angel

dubbelgebroken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 09:14

hoi, ik was van plan om voor mij paard een dubbelgebroken trensje te kopen omdat het vriendelijker is , maar nu hoorde ik van een stal genootje dat het helemaal niet waar is en dat de tong tussen het middenstuk gaat zitten en helemaal open gaat klopt dit?

Anoniem

Re: dubbelgebroken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:17

Je stalgenootje moet eerst maar eens wat info vergaren voor ze wat zegt

een dubbelgebroken bit is een van de vriendelijkste bitten die er is.
En die met een rond tussenstukje de vriendelijkste

het paard kan er onmogelijk met de tong tussen komen.
Dit zou bij enkel gebroken juist veel eerder kunnen.

Veer prikt enkel gebroken in het gehemelte iets wat een dubbelgebroken ook niet kan.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:17

Nou, naar mijn weten niet! Het lijkt me ook vrij onlogisch maar goed. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand dit probleem had met een dubbelgebroken trens, het lijkt me dus een fabeltje

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 09:19

ok heel erg bedankt ik heb nu een enkelgebroken maar aangezien die heel lelijk is geworden en ik toch een wat vriendelijker bit wilde.....

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:33

Meningen zijn verdeeld over dubbelgebroken. Men zegt dat door het dubbelgebroken er meer druk op de mondhoeken komt en door het 'vouwen' het middenstuk meer druk geeft zoals een correctiebit met tongboog, zeker als hij te groot is. Aangeraden wordt in ieder geval een niet te dik en goed passend bit te nemen zeker als je een dubbel gebroken bit neemt. Ik hou het toch op een gewoon watertrensje of een d-trensje, ook niet met argentan ed want ik heb een paard gereden die heel onrustig was met zo'n dubbelgebroken bit sprenger e.d. schudden met haar hoofd enzo. Terug naar gewoon watertrensje en er was niks meer aan de hand. Weg 80 euro! Maar er zijn er zat die het er prima op doen en je kan niet vriendelijk genoeg zijn met bitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:36

Dubbel gebroken heb je in zowel water, D als bus trens
Dus dat maakt niet uit met enkel gebroken.
En je hebt ze ook in het gewoon RVS

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:52

met gewoon bedoel ik enkel gebroken. Verdeelde meningen over dubbelgebroken stond ooit in een artikel in het Bit. Dus ze bedoelen dubbel is niet altijd beter dan enkel. Ik werk net zo lief met enkel.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:00

Ik heb alleen maar dubbel gebroken bitten. Altijd alleen maar gebruikt ook. Ik heb nooit ergens last mee gehad. Zelf niet bij een paard wat erg gevoelig in de mond was, die liep op dubbel gebroken het beste.
Maar denk zelf is na, hoe kun je in godsnaam de tong van je paard openrijden??? Als het al zou kunnen denk ik dat je eerst is iets aan je manier van rijden moet doen.
Ik zou gewoon een dubbel gebroken bitje kopen en kijken hoe ze het er op doet.

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 10:18

ok bedankt en Allegra je hebt gelijk als ik er goed over nadenk is het bijna onmogelijk om haar tong open te rijden....
en zoals gewoonlijk ben ik het met Runningkawa eens :p

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 10:19

en wat heeft dat voor gevolgen, ik bedoel die druk op de mondhoeken?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 12:20

Druk op de mondhoeken werkt scherper in. Bijvoorbeeld als je een ophaaltrens zou gebruiken. Normaal werkt een bit in op de lagen. Je kunt extra veel druk uitoefenen als je paard niet goed naar het bit luistert (of er is een andere reden) op de tong en de mondhoeken. Een te dik mondstukje van een dubbelgebroken bit werkt ook in op de tong, dus dikker is ook niet altijd beter. Belangrijk is vooral dus dat hij goed past! Zowel in dikte als in de breedte. Ik ben er niet tegen hoor, ik vind ze prima, alleen ik ben na het lezen van artikelen een beetje sceptisch geworden. Er wordt ook niet in gezegd dat ze slecht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:54

Klopt, elk bit werkt anders in

en het is idd zo dat het ene paard dit fijner vind, het ander dat (en dan hebben we het ff over gewone trensen, geen ophaal of hefboom oid)
Dus kun je gerust eens kijken, wat vind mijn paard nu fijn, enkel gebroken, dubbel gebroken of ongebroken.

Mijn persoonlijke ervaring, die vooral bij veel jonge of verpeste paarden ligt, is dat ze fijn reageren op dubbel.
Dit als aangenamer ervaren.
Zelf gebruik ik eigenlijk ook nooit de enkel gebroken meer en gaar er bij een jong paard direct een dubbel gebroken met rond middenstukje in

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:12

Een bol tussenstukje werkt juist minder in als een plat tussenstukje. Omdat bij dat platte stukje een welving zit in het midden 'prikken' de twee ronde stukjes aan de zijkant een beetje in de tong. Bij een bol stukje niet. Je moet maar even een foto zoeken om het goed te begrijpen, weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen
Maar hij moet natuurlijk niet te dik zijn idd.
Maar een dubbel gebroken werk over het algemeen meer in op de lagen als op de tong. Juist omdat ie zegmaar een beetje over de tong heen vouwt krijg je meer druk op de lagen.
Het ene paard heeft liever meer druk op de tong (met een ongebroken bit zegmaar zonder tongboog) en de ander liever op de lagen.
Gewoon een kwestie van uitproberen.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:16

Weetje, ik snap er helemaal niks meer van.

Lastig als de één zegt dat het vriendelijker is, en de volgende beweert juist het tegenovergestelde

Maargoed, ik heb allebei de bitten, dus ik probeer het ff uit

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 20:07

ok , ik heb een bit!
er hingen honderden bitten maar uiteindelijk met de goede naar huis gegaan!
ik heb een dubbelgebroken met een bol tussenstukje, daarnet gelijk geprobeerd en mijn merrie liep er super op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:17

Een plat tussen stukje werkt ook scherper in, omdat een bit bij wat meer druk altijd wat kantelt.
Hierdoor komt de smalle kant van het tussenplaatje op de tong te liggen en hoe kleiner een opervlak, hoe groter de druk.

Dit heb je uiteraard bij het bolle tussen stukje niet

En wat fijn dat hij lekker liep

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:59

Ik rij ook sinds kort met dubbelgebroken trens en ik benm er erg tevreden over. op een enkelgebroken reageerde ze niet, maar op deze wel.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:52

runningkawa schreef:
Een plat tussen stukje werkt ook scherper in, omdat een bit bij wat meer druk altijd wat kantelt.
Hierdoor komt de smalle kant van het tussenplaatje op de tong te liggen en hoe kleiner een opervlak, hoe groter de druk.

Dit heb je uiteraard bij het bolle tussen stukje niet

En wat fijn dat hij lekker liep

Juist ja, dat bedoel ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:58

Ik rijdt ook standaard mn paarden op een dubbelgebroken bitje. Mijn ervaring is dat ze daar meestal erg fijn op reageren en veel sneller probleemloos lekker het bit aannemen. Vind zelf ook altijd op een of andere manier dat je minder gevoel hebt met een enkelgebroken trens.