Toen ik mijn friese merrie net had. Had ze vaak hele lichte koliek en viel ook af. Toen zeiden we van nog 1x koliek en we gaan naar utrecht en laten er helemaal onderzoeken. Nou een week later had ze zulke erge koliek dat de maag inhoud door haar neus eruit kwam. Ze zat verstopt en moest leeggepompt worden. Er is op stal toen 30 liter maaginhoud eruit gehaald. Met een zonde in haar neus met spoed naar utrecht gereden wat nog 3 kwartier rijden was. We kwamen aan er kwamen gelijk 3 artsen om ons op te vangen. Ze werd helemaal onderzocht en weer leeg gepompt weer 20 liter eruit. Een darmphunctie gedaan en bleek dat ze geopereerd moest worden. We hebben haar laten opereren en er zat een groot gezwel in de darmen ze hebben in totaal 1 meter darm eruit gehaald. Ze knapt heel snel op en kwam eindelijk aan. Mijn merrie was altijd wat schraal en kwam moeilijk aan. Nu heeft ze dat niet meer. En heeft nooit meer koliek gehad (ik klop het nu snel af)
Dit gezwel zat er al lang en vandaar dat ze ook telkens lichte koliek had.
Door 1 koliek aanval kan een paard niet echt heel mager worden, maar telkens blijvende koliek kan een paard aanvreten heb het bij mijn merrie gezien!