pony breekt uit!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

pony breekt uit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 21:09

Help!! Mijn shethengstje van 1 jaar begint uit te breken. Net heb ik hem bij de buren uit de wei moeten plukken en gisternacht is hij uit zijn paddock gebroken en stond hij in mijn wei. Ik heb er wel stroom opstaan, maar als ik thuis ben meestal niet. Dan loop ik vaak in en uit om de stal te mesten enzo. En mijn tinker komt niet eens in de buurt van de draad, dus voor haar hoeft het niet. Wat moet ik nou? Hij wordt binnenkort gecastreerd, zou dat helpen? Als hij het blijft doen, moet hij echt weg!

droebel

Re: pony breekt uit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:35

Ik zou ten eerste de stroom er altijd op laten staan. die donders hebben het echt in de gaten als er af en toe geen stroom opstaat en dan blijven ze het uitproberen.
Mijn shet deed dit ook en die hebben we op een gegeven moment even kennis laten maken met de stroomdraad. Met z'n neus er tegen aan gezet. Het was meteen afgelopen.
Ook er goed op letten dat er voldoende stroomdraden zitten. 2-3 draden boven elkaar.
En zelfs dan kreeg de mijne het voor elkaar om er tussen door te kruipen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:23

Gewoon de stroom er altijd op zetten, ze zijn slim genog om te weten wanneer de stroom er neit op staat en zullen daar dan inderdaad graag gebruik van maken.

Wat voor batterij heb je er in zitten.

Castereren zal niets helpen zit gewoon een stukje in het karakter. Gewoon zorgen dat het hekwerk in orde dan blijven ze ook netjes staan.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:39

Ik zou idd voorlopig altijd de stroom erop laten staan. En ik weet niet hoeveel draden je nu heb, maar een shet is heel wat anders dan een tinker, zou proberen er een draad bij te zetten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 17:21

Ik heb aan 2 kanten 3 draden en aan een kant 4 draden. Ik had op de onderste geen stroom, dus hij heeft zich er onderdoor gewurmd. Ik heb dat maar meteen veranderd! Ik ben al een paar keer buiten gaan kijken maar hij staat nog steeds in zijn weitje. En idd maar de stroom erop houden.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:24

Ik zou um idd ook maar even voor de zekerheid het stroom laten voelen.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:03

tinkermeisje schreef:
Ik heb aan 2 kanten 3 draden en aan een kant 4 draden. Ik had op de onderste geen stroom, dus hij heeft zich er onderdoor gewurmd. Ik heb dat maar meteen veranderd! Ik ben al een paar keer buiten gaan kijken maar hij staat nog steeds in zijn weitje. En idd maar de stroom erop houden.

Daar zat je probleem dus hij kon met gemak onder de draad door kruipen! goed dat je het opgelost hebt! de mijne doet dit ook staat ook stroom op de draad.. en genoeg.. maar ze blijft t doen.. beetje ongevoelig denk maja ze gaat maar van midelste naar de achterste wei.. dus het is opzich niet zo erg

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 20:54

Hij gaat naar de buren omdat daar lekker veel gras staat! Ik had vannavond de stroom erop en hij keek me een paar keer echt zo ondeugend aan, maar hij bleef braaf staan grazen! Ik moet vaak zo lachen om dat koppie van hem! Maar ja, uitbreken blijft niet leuk. Maar ik snap wel waarom hij het doet. Hij gaat echt kijken hoe ver hij kan gaan. Ik vond het wel eng vandaag toen ik ging werken, ik had extra zijn halster omgelaten zodat de buurman hem kon pakken mocht dat nodig zijn.

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:01

Dats wel vervelend een minishet bij ons op stal kan overal geowon met gemak onderdoor lopen gelukkig komt hij niet ver dan een andere wei

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:21

hihi tja het is een echte shet he

welkom in de wereld vd houdini's !!

als je geen humor hebt niet aan een shet beginnen

het enigste wat werkt voor een shet is planken of gaaswerk maar dan wel zo smal dat ze het niet als trap kunnen gebruiken ..als je te breed gaas gebruikt
kunnen ze het net als 1 bij mij het gaaswerk als een ladder gebruiken

shetjes zijn echte uitbrekers ,gewoon voor de lol
ook al staan ze op vol gras breken ze voor de lol nog uit naar de zandbak ernaast

ik heb er 4 momenteel varierend in de leeftijd 3 maanden 1 jaar 4 jaar en 6 jaar ... de 4 jarige is het ergst maar ze duiken allen door 4 rijen dik vol stroomdraad

dus of echt om de 10 cm draadje spannen en niet te zuinig zijn met het apparaat (en dat werkt dus in de zomer NIET in de winter met wintervacht )
of een fijn gaas werk of balken waar ze net niet tussen door kunnen
dan wel ook daarvoor stroom zetten anders trekken ze gewoon de balken er tussen uit , ook al zitten ze geschroefd , als ze met een borgbout vast ziten heb je een gerede kans dat ze die er niet afkrijgen maar een schroefje is niks en een spijkertje nog minder

ze zijn enorm sterk
ter illustratie mijn shetje van 6 150 kg zwaar trekt ruim 300 kg vanuit stilstand

ik heb 2 grote stallen thuis er stond zowel links als rechts een hengst welke het niet met elkaar konden vinden
alles staat op het land , shetje komt thuis en staat 1 nacht in de stal

de volgende ochtend is de tussen deur tussen de 2 stallen compleet verwijderd inclusief deurpost ..

het was sterk genoeg voor 2 vechtende hengsten van 165 maar dus niet sterk genoeg voor 1 shetje van 90 cm

dus bereid je maar voor op een leuke pubertijd vj shet (als die dus een jaar of 3,5 4,5 is )

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:49

wat je kan proberen is een ketting achter zijn oren en dan aan het halster vastmaken, dan die ketting tot ongeveer op zijn knieen laten hangen. als hij dan zijn hoofd door de draad steekt krijgt hij achter zijn oren een tik van het ijzer. beter kan hij het niet voelen.

en anders aan de tuier, helaas werkte zelfs dat niet bij mijn pony. maar heb hoop, een jaar later blijft hij netjes in de wei.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:04

Jeetje met een ketting!

En wat bedoel je met een tuier, toch niet ene uier neem ik aan!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:54

nee een tuier is een ketting, aan de tuier is dus aan de ketting. gewoon met een pin in de grond.

die ketting klinkt harder dan het is want Sandy stond gewoon tussen de draad door te eten. die geeft er dus echt helemaal niets om. inmiddels is ze bekeerd... ze blijft netjes binnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:02

Ohh hihi zag al de meest gruwelijke beelden voor me. Ja aan een lijn met een pin had ik nog niet eens gedacht kan zeker een goede oplossing zijn.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 20:16

Bedankt voor alle tips! Ik heb nu al 2 dagen permanent de stroom erop en hij blijft binnen. Ik heb dus weer hoop! Ik moet altijd zo hard lachen om dat bekkie van hem, hij kijkt echt de hele tijd zo van heb je haar weer. Het is net alsof hij de hele tijd glimlacht met zijn mondhoeken. Normaal kan ik wel lachen om zijn streken, maar deze keer zat ik toch wel in de stress. Ik zag hem al op de weg staan met allerlei ongelukken tot gevolg. Ik weet het, rijke fantasie!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:20

Ik lees even mee, mijn shetlandmerrie van 1 jaar breekt ook telkens uit, stroom helpt alleen niet.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:37

gewoon altijd de stroom erop laten staan...
want als hij anders wegmoet...
dan zou dat niet egt leuk zijn toch??
en als hij eenmaal weet dat onderstroom staan niet lekker is... haha

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:19

Jeetje Nickyu, meen je dat, dat ze pas met 3,5 jaar ong in de puberteit komen? Ik dacht dat ok het ergste al gehad had! Een paar maanden geleden beet hij overal in. Dat heb ik door consequent zijn afgeleerd. Alleen mijn borsteltas moet het nog ontgelden, daar vind hij iedere keer weer mijn borstelsteen door de tas heen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:22

zo stond er laatst een shetland veulen bij mijn grote paard in de wei.
Was van de buurman.
Hij was waarschijnlijk snachts ontsnapt en gezellig bij mijn paard gaan staan.
Ik kom om 7 uur mijn bed uit.
Kijk naar buiten met een slaperig gezicht..

Ikke Huh???? wat is dat dan? een hond ofzo??
Ik er naar toe was het een inie minie veulentje.
Kheb hem maar terug gebracht naar eigenaar en het stroom was inderdaad niet goed meer...