probleem op stal,wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

probleem op stal,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:48

ik heb een probleempje met mn stalhouder.
de paarden komen dagelijks op de wei,maar de wei waar mijn paard in staat is aan de andere kant van de straat.
mijn paard is erg onberekenbaar,en als hij een keer schrikt(wat hij regelmatig doet) trekt hij zich soms los met als gevolg mn paard los over straat of mn paard valt.(is al enkele keren gebeurt)
nu heb ik een hengstenketting,en als je die onder zn kin door vastmaakt heeft ie genoeg ontzag om niet meer los te trekken.
in het begin toen hij heel vervelend was deed iedereen hem aan de ketting,maar nu is hij al een tijdje rusteig en nu vertikt mn stalhouder het om de ketting onder zn kin vast te maken.
ik erger me hier kaopt aan,want het is gewoon wachten tot er weer wat gebeurt.aangezien mijn paard nogal levendig is,zal er met hem ook het snelst wat gebeuren.
ik snap het probleem niet van de stalhouder,maar hij weigert permanent en ik begin nu echt aan een andere stal te denken.
voorlopig heeft mn paard rust,en misschien kan ik regelen dat hij bij een kennis in de wei mag,maar dan zie ik hem maar een keer per week.
overal hangen nadelen aan,maar ik wil niet wachten tot mijn paard losloopt en/of verongelukt.

had ik mn eigen stal maar...

horsiej

Re: probleem op stal,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:53

Das lastig, ik denk dat je beter nog even goed kunt gaan praten met de stalhouder.Want 1 keer per week naar je eigen paard gaan is ook zo weinig! Ik vind het wel erg raar trouwens van dei stalhouder, zo houd die toch geen klanten?!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:55

Wat naar zeg, weet je ook waarom de stalhouder de hengstenketting niet meer wil gebruiken? Je zou denken dat hij dat voor zijn eigen veiligheid (en die van je paard) juist maar al te graag zou willen..... Misschien moet je het eens navragen bij hem. Ik zou nog niet weg gaan zolang je dat niet weet...weggaan kan altijd nog....Succes!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:59

ik vraag het elke keer,en elke keer komen we niet verder dan: "ik weiger die ketting onder zn kin vast te maken,het paard is braaf".
onze stalhouder is een echte boer en er valt heel slecht met hem te communiceren.
1 keer in de week is ook erg weinig,maar ik doe er nu ook niets mee ivm zijn rug.
ook daarom wil ik dat er voorzichtig mee omgesprongen word,hij heeft al kissing spine,is al een keer uit de wei gekomen omdat nog niet alle paarden in de wei stonden en het dan makkelijker is het draad gewoon open te laten liggen.tuurlijk was hij op straat gekomen en uiteraard flink op zn bek gegaan,de krassen stonden in het wegdek.
ik kan gewoon niet met deze man praten,ik sta er redelijk goed maar dit is echt een enorm breekpunt voor mij.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:09

En het is niet mogelijk om je paard in een weitje vlakbij de boerderij te zetten, zodat ie niet meer over de straat hoeft? Je zou het met die boer nog eens over aansprakelijkheid kunnen hebben, want wie is er straks verantwoordelijk voor de dierenartskosten als er wat met jouw paard gebeurt? Zo te lezen denkt hij dat ie hem wel aan kan en denk jij dat je paard TE onberekenbaar is. Op zich is het natuurlijk goed dat die boer geen problemen heeft met jouw paard, misschien luistert je paard gewoon wel goed naar hem? Sommige mensen hebben "iets" waardoor paarden gewoon braaf bij ze zijn. En ik kan me voorstellen dat die boer dan de ketting overbodig vindt!

En dat je paard op straat gekomen is door een losse draad, tja dat is dan toch echt een menselijke fout geweest! En je zegt ook dat in het begin de ketting er constant aan moest, maar dat je paard daarna wel braaf was. Je paard kan toch ook geleerd hebben van die ketting en nu braaf zijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:37

Is er niet de kleine kans aanwezig dat je stalhouder gewoon verstand heeft van paarden, overwicht heeft op jouw paard en dat het dier dus bij hem geen stap verkeerd zal doen???
Ik ken jou, je paard en je stalhouder niet, dus ik weet niet hoe de kennisniveaus zich verhouden, maar een boer wil nog wel eens gewoon "boerenverstand" hebben van paarden. En paarden willen nog wel eens heel goed reageren op dat "boerenverstand"
En als jij je niet happy voelt met de communicatie met je stalhouder dan zoek je toch een andere plek. Kans dat hij veranderd lijkt me niet heel groot.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:11

Kun je je paard dan niet zelf op de wei zetten? Of iemand anders laten doen die dat wel wil met een ketting?
Ik zou niet weggaan van de stal, gewoon de stalhouder erop wijzen dat hij verantwoordelijk is en dat als er iets gebeurt, dat hij mag betalen.
Misschien dat ie dan wel 2 keer nadenkt..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:12

Als er iets met je paard gebeurt op het erf van de boer is hij aansprakelijk, maar zodra het paard het erf verlaat is de eigenaar, dus jij, aansprakelijk, dus hij kan gewoon naar jou luisteren, vind ik, want als jouw paard voor een auto springt kun jij mooi betalen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:14

timilon schreef:
ik vraag het elke keer,en elke keer komen we niet verder dan: "ik weiger die ketting onder zn kin vast te maken,het paard is braaf".
onze stalhouder is een echte boer en er valt heel slecht met hem te communiceren.
1 keer in de week is ook erg weinig,maar ik doe er nu ook niets mee ivm zijn rug.
ook daarom wil ik dat er voorzichtig mee omgesprongen word,hij heeft al kissing spine,is al een keer uit de wei gekomen omdat nog niet alle paarden in de wei stonden en het dan makkelijker is het draad gewoon open te laten liggen.tuurlijk was hij op straat gekomen en uiteraard flink op zn bek gegaan,de krassen stonden in het wegdek.
ik kan gewoon niet met deze man praten,ik sta er redelijk goed maar dit is echt een enorm breekpunt voor mij.

Op pakken en wegwezen !!

Wat is dit voor een boer???
Niemand heeft het recht om een wei open te laten staan omdat er nog meer paarden bij moeten..in elk ogenblik kan een paard ontsnappen,de jouwe deed dit dus ook..

vind dat je stalhouder erg onverantwoordelijk bezig is,
met anders mans paarden!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:17

misschien heeft het paard wel meer respect voor de boer dan voor jou???? Misschien weet die boer wel heel goed wat hij doet????

je kan hem altijd zelf binnen en buiten zetten toch, of inderdaad je spullen pakken en naar een andere stal gaan.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:54

de boer is geen paardenman,het enige is dat ie sterk is,maar voor de rest...
mn paard is niet voor niets al 2 keer aan het touwtje onderuit gekapt.
ik heb hem inderdaad op zn verantwoording gewezen,maar dan zegt hij: het is jou paard,dus als er wat gebeurt ook jou probleem.
kijk,had hij nu verstand van paarden dan vind ik het niet erg,maar hij loopt altijd aan het einde van het touw met het touw te zwaaien dat de paarden mooi opgehitst de wei ingaan.

mn paard heeft inderdaad geleerd van de ketting,maar het blijft een feit dat als hij schrikt of gewoon geen zin heeft hij weg is,en zo snel dat niemand hem dan nog vast kan houden.
hij draait zn hoofd weg waardoor je hem ook niet om kan trekken ofzo.
daarbij,het is nog altijd MIJN paard,op stal weet iedereen dat hij druk en mega sterk KAN zijn,wat is er dan voor probleem de ketting te gebruiken?

een weitje dicht bij stal kan ik zo 1,2,3 niet vinden,vooral omdat je vaak zelf met water moet slepen,ik zie me in de winter nog niet naar 4 verschillende adressen gaan(ik rij ook paarden voor anderen).
en hem zelf op de wie zetten is lastig ivm school,ze gaan normaal gesproken om 8 uur de wei op,maar als ik zeg dat ie het zelf kom doen staan ze om 7 uur al op de wei en slaat mijn paard bijna de deur eruit.(en ja,dan krijg ik het idee dat het om te pesten is)