Oefeningen om 'beginner' voor te bereiden op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Oefeningen om 'beginner' voor te bereiden op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:55

Nou, het zit zo Mijn moeder heeft sinds een paar weken het paardrijden weer opgepakt, na 30 jaar. Ze heeft er erg veel plezier in en is absoluut niet bang, gelukkig.

Nu wil ze binnenkort mee op een buitenrit bij een manege, waar wij vaker met de familie gaan rijden. Ze is hier zelf nogal onzeker over, bang dat ze niet goed genoeg kan rijden. Nu wil ik haar wat oefeningen laten doen, die haar meer zelfvertrouwen geven, en voorbereiden op een buitenrit. Aangezien je bij een buitenrit toch ook slingerpaadjes neemt in galop, en een sprongetje neemt, lijkt me dit wel handig.

Ze beheerst de basisgangen netjes, zeker als je bedenkt dat ze er 30 jaar tussenuit is geweest. Ik had zelf al bedacht haar wat te laten slalommen om een paar pionnen, in stap en draf, om aan het slingeren gewent te raken. Verder wil ik haar een klein sprongetje laten maken.

Maar heeft iemand nog tips of oefeningen waarmee ik dit aan kan pakken? Om de houding en zit te verbeteren, en het zelfvertrouwen te vergroten. Het hoeven geen dressuurmatige oefeningen te zijn, het gaat hier puur om de buitenrit. De oefeningen gaan uitgevoerd worden met mijn superbrave Amo, dus je hoeft geen rekening te houden met het schrikgehalte tijdens de oefeningen

Kom maar op! Ik ben benieuwd wat jullie mijn mams gaan voorschrijven...

Qimm

Re: Oefeningen om 'beginner' voor te bereiden op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:57

Leg eens wat enge dingen in de bak, een stuk bouwzeil, zet een slalommetje op, dat soort dingen en laat je moeder dat allemaal eens oefenen, je krijgt meer zelf vertrouwen als je een paard 'enge' dingen zoals dat laat doen en het lukt goed.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:00

Dan heeft ze aan Amo wel een hele makkelijke, die trekt zich daar absoluut níets van aan Maar zal indd goed zijn voor haar zelfvertrouwen, dankje!

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:02

Misschien ook laten bukken tijdens het rijden voor takken (die in de bak natuurlijk niet hangen).
En ook zonder beugels laten rijden, zodat als haar voet uit de beugel schiet ze niet in paniek raakt.
En verder natuurlijk klein sprongetje maken omdat alvast te oefenen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:12

Haar op een braaf paard zetten met een buiten rit is het alles belangrijkste.

Als ze 1 keer buiten gereden heeft is dat vertrouwen er wel daar hoef je eigenlijk geen oefening voor te doen in de bak.

Ik zelf neem bijna elke week beginners mee het bos in (ik begeleid buitenritten die besproken worden bij ons op de manege) als je brave paarden mee hebt stelt het niks voor. Slingerpaden nemen wij zoiezo niet in galop ik galopeer alleen op lange rechte paden.

Maar zoals ik al zei een braaf (ervaren) paard is het belangrijkst!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 06:37

Ja ik ga zowiezo een rustig paard vragen, lijkt me wel zo fijn de eerste keer

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:13

Ik zou de eerste rit misschien helemaal niet galopperen.... en een sprongetje nemen al helemaal niet. Een buitenrit stappen en een beetje draven kan ook heel ontspannend zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:38

Wat ik de 'beginners' (of iig niet hele ervaren ruiters) leerde voordat we begonnen aan de strandrit, was het volgende:
Oefening stoppen als je denkt de controle kwijt te zijn (hoofd paard naar je knie 'trekken', werkte bij al deze ponys uitstekend, de enige waarbij het niet werkte zat ik zelf op, maar ik kende zijn gebruiksaanwijzing en kreeg hem dus altijd meteen aan het stoppen als ik dat wou)
Houding oefenen als we op het strand hard gaan (soort verlichte zit, manen goed vast, teugels op maat erbij)
Slalomen om het sturen goed voor elkaar te krijgen, en dan wel de andere kant op slalomen als die daarvoor, zodat ze dus niet achter een ander paard aan hobbelen.
Op een houten vlonder sturen, om het sturen ook beter te krijgen.
soort balkjes lopen, maar dan met behoorlijke boomstammen.

Dit deden we dan op de heenweg, op het strand, als de mensen het teminste aandurfde, gingen we galoperen, en dan moesten ze in de verlichte zit met de manen goed vast, en aan het eind van het strand dus weer stoppen.
Nou hadden we wel hele brave ponys, die elkaar niet inhaalde (de volgorde was zo ingedeeld dat ze elkaar dus niet inhaalde)
en die automatisch stopte als de eerste ruiter (ik dus) ook stopte.
Ook waren dit wel allemaal ruiters die wel beweerde dat ze konden paardrijden, dus geen mensen die er voor het eerst opzitten ofzo :p
En als ze het dus toch niet konden bleven zij op het strand stappen, er waren 'hulp' troepen die hun dan vast hielden zodat ze ook niet achter die andere paarden aangingen.

Echte beginners waarbij we een klein ritje mee maakte leerde ik ook eerst sturen (slalomen, over boomstammetjes, op pallet), stoppen, en gassen. Dan dit in draf, lichtrijden en de volgende dag konden ze dan wel een mini ritje maken.