Waarom wordt mijn pony zo dun?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Waarom wordt mijn pony zo dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:53

Het begon allemaal aan het begin van de zomervakantie. Avanti begon steeds dunner te worden, ik kwam er achter en begon met hem bij te voeren (1 kilo extra op een dag). Ik kreeg dus twee weken geleden commentaar van de staleigenaar dat dat niet hielp dus ik moest maar maismeel gaan voeren. Ik weet dat hij te weinig voer krijgt (1 kilo biks en 3 plakjes hooi op een dag) maar is dat dan zó weinig dat hij zo vermagerd is? De afgelopen weken rijd ik nieteens meer dus hij staat alleen maar overdag buiten en ik doe andere dingen (longeren, wandelen, knuffelen). Wat denken jullie wat het zou kunnen zijn? Is het gewoon te weinig eten of iets anders?

Afbeelding

Sorry voor het een klein beetje vage verhaal.

Linda_Fleur

Re: Waarom wordt mijn pony zo dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:54

Hier nog een foto waar hij zo dun is:

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:55

Hoe is het verder met hem? Is hij levendig of juis t suf, als hij suffig is zou ik er zowieso een Da bij laten komen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:59

Tja, ik had je al verteld dat ik zelf aan wormen zat te denken, Avanti is nooit zo dun geweest, en staat toch al geruime tijd op deze voer-hoeveelheid, ook voordat hij zo afviel. Ik zou er een DA bijhalen, en zeker even doordrammen dat hij meer voer krijgt, want hier kan hij niet op teren.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:01

Ik zou er ook een DA bijhalen maar zowiezo ook een extra wormenkuur geven. Dat kan nooit kwaad.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:03

Word ie regelmatig ontwormd?
Heeft ie geen gebitsproblemen?
Heeft ie nergens last van of pijn?
Zit het zadel nog goed (rugklachten)?
Doet het bit mischien pijn?

Dat zijn allemaal dingen die je moet nagaan.
Haal er een DA bij zou ik zeggen.
Die kan hem onderzoeken en eventueel mest en bloedonderzoek doen.
En als het nodig is het gebit vijlen.
Als alles goed is dan moet ie toch echt wat meer krijgen.
En als hij erg druk is en dus snel verbrand. Kan je bietenpulp voeren.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:05

Mijn pony heeft dat ook gehad!
heb nu even geen foto maar ik ben haar toen op maismeel en slobbermiks (alleen 's avonds )gaan zetten om de dag van allebei een kilo en op de dagen dat ze het niet kreeg 2kilo biks en 2 kilo muesli per dag dan!
kreeg ook héél veel commentaar was NIET leuk!
ze is toen flink aangekomen maar is nog steeds de dikste niet dus krijgt ze alleen nog 2 kilo biks en 2 kilo muesli per dag!
Afbeelding
Afbeelding
komt miss ook door het dekje maar ze is nog steeds de dikste niet!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:06

Hoi,

Niet om je bang te maken of wat dan ook hoor, maar ik zou heel snel een da bellen, al is het maar voor de zekerheid.

De pony van mijn zus had dit ook, die is zelfs magerder dan jouw pony geworden. Ze staat nu 2 weken bij de diergeneeskunde in quarantene en ze weten nog niet wat het is. Ze kreeg op een gegeven moment 4 kilo per dag biks + nog 2 volle scheppen muesli op een dag, maar ze viel alleen nog meer af. Morgen krijgt ze een kijkoperatie en hopen ze meer te vinden.

Succes!

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:10

Mijn paard heeft dit ook gehad, alles wat hij at kwam er meteen weer uit, dus ze hield helemaal niks binnen, en ze had wat aan de darmen toen.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:18

ik heb dit ook gehad maar naar een paar week goed voeren en een extra wormenspuit en vitaminenspuit werd ze weer dikker.

Ik heb toen wel de DA gebeld en bloed etc. laten prikken, maar ze konden niks vinden. Raar ik heb het daarna nooit weer gehad dat was 2 jaar geleden.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:26

Jee wat een enge verhalen zeg! Ik weet het gewoon niet meer of het door het voer komt of echt door iets. Kan het gewoon zelf niet bepalen aangezien hij al zo weinig krijgt. Er staan 4 paarden bij mij op stal en 2 andere zijn ook al best dun.

Hij wordt regelmatig ontwormd, voor zover ik weet geen gebitsproblemen (eet alles goed en snel), nergens last van of pijn wat mij is opgemerkt. Hij heeft al heel lang geen zadel op gehad omdat ik ben bang dat het zadel niet meer past omdat hij zo dun is geworden.

Hij heeft een maandje op een weiland gestaan (eind van de zomer), kreeg niet zoveel bijgevoerd maar wel telkens op een weiland die niet helemaal kaal was. Hij is daar wel aangekomen, je zag zijn ribben niet meer en hij was niet zo ingevallen meer. Nu ik moest stoppen met bijvoeren is hij alleen maar nog dunner geworden.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:36

ik zat eigenlijk gelijk te denken aan wormen of iest met gebit/spijsverteringsstelsel (wat een woord zeg )

ik zou er zowieso een DA erbij halen...

verder suc6 nog!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:47

Heb je misschien ook een foto van de zijkant ? Want om eerlijk te zijn...zo heel erg dun (mager) is deze pony op de foto's niet!

Snel afvallen is natuurlijk geen goed teken, dus nogmaals:
wordt er regelmatig ontwormd en met welk middel ?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:57

waarom voer je hem dan niet meer?
ik bedoel voor een groot paard is dat tog best wel weinig..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:09

koop een paar pakken hooi erbij en voer dat op.
elke dag een 2-3 plakken erbij gaan geven

nog 1 kilo brok erbij alle medische zaken uitsluiten en dan word ie wel weer dikker..

pony ziet er verder wel goed uit, glimt mooi en kijkt goed uit de ogen...

een stalhouder is trouwens verplicht om je dier goed te voeren he?
dat is bij de wet zo geregeld, doet hij dat niet dan valt dat onder verwaarlozing.....

dus als jij dat wilt dan moet hij meer voeren.

heel simpel.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:27

Nog even een aanvulling:

Als hij buiten staat, maar niet in het gras, krijgt je paard inderdaad veel te weinig ruwvoer binnen voor het onderhoud.
Hij mag rustig meer hooi hebben!

Meer brok heeft 'ie eigenlijk niet nodig zolang je niet rijdt.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:54

Ik zou eens een wormkuur geven. En dan zeker na 4 weken nog een en dan tegen lindwormen. Helpt dit niet ga dan even naar de DA met hem want dit is niet gezond!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:20

Alle paarden bij jou op stal zijn flink vermagerd, het ligt dus zeker aook aan de hoeveelheid voer, maar daar gaan we binnenkort even over babbelen met Ron. Maar toch zou ik voor de zekerheid een bloedtest laten doen als de Da komt (die moet toch ook nog komen enten?) Dat kost maar een euro of 20.. Dan weet je iig zeker dat dat het niet is..

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:35

Weet je zeker dat de stalhouder wel voert? Misschien dat hij op deze manier probeert kosten te besparen. Je zei dat alle paarden de laatste tijd zijn vermagert. Dus zal het haast wel aan een tekort aan krachtvoer moeten liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:47

en dus nogmaals...

een stalhouder is verplicht om de dieren gezond te houden en goed te voeren,,je kunt hem aangeven bij de diernebescherming als hij zo doorgaat, jij betaald ervoor dus moet hij voeren.

al zal je een heel pak per dag op willen voeren heeft hij dat maar te doen.
beetje vervelend maar is bij de wet zo geregeld hoor....

praat met de anderen op je stal erover en maak je samen sterk tegen hem, zo win je het wel...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:59

Kan vanalles zijn:
- wormen
- snelle stofwisseling
- stress
- darmproblemen
- etc

Zou er iig een DA bij laten komen Eet hij wel alles op? Kijk eens in zijn mest? Zitten daar herkenbare deeltjes voer in? Zaden van de muesli oid? Dan verteerd hij zijn eten niet goed.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:53

Misschien moet je wat hoogwaardiger voer gaan geven.
Mijn pony stond ook op de wei en viel heel erg af, ondanks dat hij een halve kilo bix kreeg en een halve kilo muesli.

Nu krijgt hij 1 1/4 kilo biks, halve kilo granen, 1 1/4 kilo zemelen en een speciale Energiekernmix.
En het gaat langzaam aan beter.

Ik zou eerst proberen een wormenkuur en een vitaminespuit te geven, en wat meer voer (ook meer hooi!)
En als dat ook niet werkt, zou ik er toch een Da bij laten komen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:56

Een paard op de "manege" is ook heel mager. Het ligt aan haar vertering, ze kan haar voedsel niet goed verteren.
Ze krijgt bix gemengd met bietenpulp ( smorgens en s avonds) en krijgt onbeperkt hele dag kuil. Maar ze blijft mager maar ze is heel fit. (is ook al een wat ouder paard)

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:44

verootjoo schreef:
Kan vanalles zijn:
- wormen
- snelle stofwisseling
- stress
- darmproblemen
- etc

Zou er iig een DA bij laten komen Eet hij wel alles op? Kijk eens in zijn mest? Zitten daar herkenbare deeltjes voer in? Zaden van de muesli oid? Dan verteerd hij zijn eten niet goed.

Bij mij pony zie je ook wel is mueseli/zaden ertussen zitten maar dat hoort toch zo?
tenminste dat dacht ik altijd!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:09

Ik mag al een tijd niet rijden ivm rugproblemen van Anouar. Longeer hem nu, maar niet bijgezet ofzo. Al z'n spieren in z'n hals en achterhand zijn weg (nou ja, niet weg natuurlijk, maar 'gekrompen') Daardoor lijkt hij nu heel mager. De schoft en de heupen steken helemaal uit, omdat er geen spieren omheen zitten.