paard eet stalbedekking op

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

paard eet stalbedekking op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 15:34

Mijn paard eet nog steeds al haar stalbedekking op. Of er nou stro, zaagsel of vlas in ligt.. het maakt niet uit. Nu mijn vraag wat ik hier overheen kan gooien zodat ze het niet meer gaat eten. Azijn heb ik al geprobeerd
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-09-05 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

wondertje

Re: Wie kan mij helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:36

je zou de stal ook heel vies kunnen houden, dus vermengen met mest

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:39

Soms is dit een teken van verveling, dus je kan zo'n speelbal in de stal leggen en/of een liksteen ophangen. Zet je paard regelmatig buiten, dat kan ook helpen. Krijgt ze genoeg te eten verder? succes!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 15:48

ja ik zei dus dat ik alleen wilde weten wat je er overheen kan strooien.. van de rest weet ik al genoeg..

haar stal is zo vies als het maar wezen kan maar ze blijft het opeten.. er moet dus iets overheen gegooid worden

Sempre

Re: paard eet stalbedekking op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:51

en hoevaak per dag krijgt ze hooi? misschien kan je dat verdelen in de hele dag. (bijv. 5 keer per dag)

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:00

gucci_girl schreef:
ja ik zei dus dat ik alleen wilde weten wat je er overheen kan strooien.. van de rest weet ik al genoeg..

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:08

sorry
Ik heb wel ergens gelezen dat ze er speciaal spul voor hadden. Ik weet niet precies... ik zal wel even kijken

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:30

Nancy_evita schreef:
sorry
Ik heb wel ergens gelezen dat ze er speciaal spul voor hadden. Ik weet niet precies... ik zal wel even kijken

oke thnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:14

ik ben de naam ook vergeten, dat is poeder wat ontsmettend werkt en ze eten er ook niet meer van. sili nog wat ofzo. staat wel regelmatig een advertentie van in de bit e.d.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:20

dit vond ik op een site:
Mijn paard eet al zijn stro op als hij op stal staat.
Hoe komt dat en hoe kan ik dit oplossen?
Gemiddeld eet een volwassen paard tussen de 10 en 11 kg droge stof per dag. Krijgt het
paard te weinig, dan gaat het op zoek om dit tekort aan te vullen. Als er dan geen hooi
voor handen is, dan gaat het paard stro eten. In het slechtste geval gaat het paard zelfs
houtkrullen of ander strooisel eten. Dit gedrag ontstaat ook vaak uit verveling: de paarden
hebben te veel vrije tijd en zijn te snel klaar met eten. Extra hooi bijvoeren is de beste
oplossing, liefst ad libitum. Te veel stro kan problemen geven bij de vertering, want voor
paarden is de lignine in stro moeilijk te verteren.
haha ik ga nog effies verder met zoeken

WoestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:57

Citaat:
zijn te snel klaar met eten.

hooinet of iets kleiners gebruiken?? dat hij altijd bezig is met eraan te peuteren enzo (zoeiets als een snoepjes speelbal)

mischien kan je in het midden een appel verstoppen zodat hij het riekt en eraan moet peuteren, zoeken en duwen voor hij eraan kan
als ik me zou vervelen of honger had, dan zou ik zeggen dat dit wel zou werken

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 21:11

Ik hark het hooi al door de hele stal heen zodat ze moet zoeken om het op te kunnen eten.
Er ligt een voetbal in en een liksteen. Ze krijgt 2 keer per dag biks en 2 keer hooi.
Ze eet haar stal grotendeels leeg uit verveling, omdat ze op haar vorige stal de hele dag op de wei stond,
behalve met rijden en alleen voor de nacht naar binnen ging. Nu staat ze 2 uur per dag op de wei (mits het goed weer is anders niet ),
rij ik meestal een uur met haar en staat ze in de paddock of loopt ze in de stapmolen.
Dus dat zijn heel wat uren minder!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:25

hoi

wij waren er ook bang voor toen wij vlas namen en hebben de eerste keer met een bloemenspuit gewoon water met afwasmiddel of een ander soort zeep gebruikt.
Gewoon erover heen spuiten bij ons aten ze het niet op maar nu doen we het niet meer maar misschien helpt het............kunt het altijd proberen!!!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:31

Bij mijn paard heeft onbeperkt oud hooi geholpen. Ze worden er niet dik van en hij kan eten wanneer hij wilt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:47

tinkersjakie schreef:
hoi

wij waren er ook bang voor toen wij vlas namen en hebben de eerste keer met een bloemenspuit gewoon water met afwasmiddel of een ander soort zeep gebruikt.
Gewoon erover heen spuiten bij ons aten ze het niet op maar nu doen we het niet meer maar misschien helpt het............kunt het altijd proberen!!!

Maar stel dat je paard dan alsnog aan het vlas / stro gaat knabbelen, is dat dan niet giftig?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:02

Detol is misschien ook een optie?

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 22:25

ja datol en afwasmiddel heb ik meerdere keren gehoord maar ik wil zeker weten waar ik aan begin niet dat me paard straks gestrekt in stal ligt en ik haar maag leeg kan laten pompen ofzo!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:23

Memuska eet ook telkens een deel van haar stro op. Ik heb mezelf bij de DA geïnformeerd en het kan geen kwaad, zei ze... Mush loopt trouwens overdag in de wei en 's nachts staat ze op stal, 4x per dag krijgt ze hooi. Als het warm is en er zijn veel vliegen gaat ze spontaan binnen staan en knabbelt ze overdag haar hooi op en haar stro dus ook, anders houdt het stro het nog wel uit tot 's avonds... Ik mest nu gewoon 2x per dag uit.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 09:46

ja maar bij mij kan het wel kwaad

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:55

crazycactus schreef:
Detol is misschien ook een optie?

Absoluut geen dettol erop spuiten, dit is nl ontzettend giftig!!
Ik zou sowieso geen rotzooi erop spuiten (zoals afwasmiddel o.i.d.), als de stalbedekking dan toch wordt gegeten, heb je een nog grotere kans op problemen.
Het lijkt me verstandiger om meer (oud) hooi te voeren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:13

Dettol giftig...mmmm dat zal mijn buurvrouw vast niet weten.... Ik vond het zelf niet nodig om te sprayen toen ik overging op vlas. Maar zij wel....

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:04

ja dettol is giftig en afwasmiddelen probeer ik ook niet.. het is toch ook niet goed als wij zo'n fles opdrinken?! wat wel een optie is is veulenbijt dus misschien ga ik dat proberen....

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:07

of antibijt er erop spuiten. Maar dat lijkt me een duur grapje

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:08

Mijn paardje at ook al zijn stro op, azijn erop hielp ook niets. Heb wel eens gehoord dat hertshoornolie er overheen moet helpen, maar dat is echt heel vies spul, ik heb het zelf niet geprobeerd.
Die van mij staat nu op vlas, dat eet hij gelukkig niet op, maar als die van jou dat wel doet zou ik a) een voedingsdeskundige raadplegen (misschien komt je paard toch bepaalde voedingsstoffen tekort) en b) overwegen om hem op rubberen stalmatten te zetten, met veeeeel hooi (2 hooinetten over elkaar houd ze wel even bezig) en een voerbal.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 17:03

hmm dit is heel vreemd.. ik heb haar nu weer terug gezet op zaagsel en dit heeft ze vanaf maandag niet meer opgegeten! dat deed ze eerst nog wel.. nu maar hopen dat ze er vanaf blijft!