Bij welke nachtelijke minimumtemperatuur op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Bij welke nachtelijke minimumtemperatuur op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:45

Helaas zit het einde van het zomerseizoen er toch aan te komen. En gezien de 'fijne zomer' die we tot nu toe gehad hebben, ben ik weinig positief over een lange nazomer. Daarom de vraag: bij welke nachtelijke minimumtemperatuur gaat jou paard op stal?

Zou het tussen de 5 en de 10 graden nog gaan? Of wordt dat al te koud?

Nou wil ik zelf zo lang mogelijk wachten (liefst zonder dat ik mijn paard straks moet scheren). In mijn geval kan ik mijn paard namelijk niet een week later weer ff op het land zetten. Mijn paard staat nu namelijk op een wei zonder stal en het op stal zetten betekend dus ook een verhuizing naar de manege. [daar kan hij natuurlijk ook nog wel los, ofwel op een uurlandje of een paddock, maar dat staat niet in verhouding met 24/7 op het land]
Hem een tijdje met deken op het land zetten is ook geen optie, want hij staat met een stel sloopgrage paarden. Daar komt bij dat ik aardig ver van dat land vandaan woon, en dus niet even de deken op en af kan doen. Dus ALS ik een deken erop zou leggen moet die overdag niet te warm zijn. Er is geen afdak, wel bomen waar ze onder kunnen schuilen en zat plekken om uit de wind te staan.

Oh ja; voor het geval het uit maakt, het is een gewone kwpn-er, en omdat dit mijn eerste winter met hem wordt weet ik niet of het een koukleum is. Valt geloof ik wel mee, hij begint nu al wat dikker in het haar te zitten.

Kyona

Re: Bij welke nachtelijke minimumtemperatuur op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:14

Denk dat je het gewoon even aan moet kijken. Als hij het koud krijgt zal hij zijn haren wel wat uit gaan zetten. Meestal valt dit wel mee en hij heeft de afgelopen maanden al heel wat achter zijn kiezen gehad en daar zaten ook nachten van 6/7 graden tussen. Als het straks dag en nacht regent dan hebben ze het vaak wel gauw voor gezien dus als ze dan geen weersverbetering voorspellen is dat bijv. een mooi moment om ze binnen te zetten.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:20

minimum temperatuur? een paard is er op gebouwd om buiten te blijven, het is meer een minimum temperatuur voor ons

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:22

de ideale omgevingstemperatuur voor een paard is 15 graden.

afgelopen maand zijn er idd nachten geweest met 8 graden, dat kan een paard makkelijk hebben.

bij ons gaan ze naar binnen als t kouder word dan die 8 graden....
en daar zit ook een merrie van 29 blij, die blijft verder ook gewoon normaal zonder deken buiten.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 15:37

Black_White schreef:
minimum temperatuur? een paard is er op gebouwd om buiten te blijven, het is meer een minimum temperatuur voor ons

Dat is waar, maar als het erbij gaat regenen, dan vind mijn paard het ook niet zo lekker meer!!

Misschien moet ik dat ook maar vooral aanhouden zoals Kyona ook al zei; als het grote dele van de dag en nacht gaat regenen worden de paarden het ook zat. Van de zomer stonden ze aardig droog onder de bomen, maar die bladeren worden ook minder nu.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:00

Als de stal maar droog en tochtvrij is, je kan dan altijd nog met dekens in de weer gaan