Tandenpoetsen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

Tandenpoetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:30

Voor honden heb je tegenwoordig tandenborstels, Heb je ook niet zoiets voor paarden?

Of moet je daar toch ook een tandarts voor laten komen

Antoinette

Re: Tandenpoetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:01

Bij een paard kan je niet zo gemakkelijk bij de achterste kiezen komen. En de tanden van een paard zijn gemiddeld iets groter dan die van een hond.

Dus wat mij betreft; gewoon één keer in de zoveel tijd een tandarts laten komen om het alles even te controleren

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:08

Oh dat gebeurt OOK wel hoor! Maar dit paard is heel erg makkelijk, hij laat veel toe, de enige reactie die ik krijg is dat hij zijn tong uit steekt. Ik dacht als ik hier toch zn tanden uitgebreid kan bekijken kan er ook wel een borstel over heen.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:12

Waarom zou je tanden poetsen, een paard heeft dat helemaal niet nodig en met een tandenborstel voorkom je echt geen haken hoor. Daar heb je toch echt de tandarts voor nodig.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:07

Bij honden doen ze het vooral om aanslag en stinkende adem te voorkomen. Doordat paarden vegetariers zijn hebben ze hier over het algemeen geen last van. Mochten ze echt tandsteen krijgen, dan is dit makkelijk weg te halen door de tandarts of zelf (bijv. met een hoefnagel kan je het er zo af pieken als het een flink laagje is).

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 22:30

Het zijn geen haken, maar vooral veel tandsteen. Het mannetje is 15 en er komt ook wel een tandarts die de boel checkt en schoonmaakt, maar als je er toch bij kan zou het lekker zijn om zelf af en toe iets aan het tandsteen te doen...

hoefnagel? Dan ben ik wel bang dat ik uitschiet denk ik...

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:47

Er is helemaal niks mis met het poetsen van de tanden van je paard hoor. Het is juist erg goed. Al het gras en voer wat vast kan komen te zitten tussen de tanden moet je regelmatig verwijderen omdat het anders kan gaan rotten. Hierdoor ontstaat er tandvlees ontsteking en dat is erg pijnlijk voor je paard. Ik poets de tanden van mijn paard 1x in de week gewoon met een normale tandenborstel en water. Ook kan je zo'n ragertje kopen om nog beter bij de hoekjes te komen. Ik heb het nu over de voortanden he Ik ben het met de rest eens dat je voor de kiezen gewoon regelmatig een tandarts moet laten komen (maar dat zei je zelf ook al ) Je kan beter geen tandpasta gebruiken, omdat hier toch altijd iets van chemische zooi in zit. Het is niet natuurlijk in ieder geval, maar water is genoeg hoor
Succes
Groetjes, Jooske.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:17

Ik vind het eerlijk gezegd echt onzin... waarom zou je... ooit een paard met een tandenbortsel gezien?

Soms denk ik, wat schieten we weer ver door met bepaalde dingen en dit vind ik daar een voorbeeld van!

Gewoon eens in de zoveel tijd een tandarts erbij voor de haken en verder afblijven als je het mij vraagt...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:04

mijn pony heeft een spleet tussen 2 tanden.
hier kwam ik dus pas 4 weken geleden achter en het was ontstoken en ik haalde er een dik strootje van 4 cm uit.
nu doe ik elke dag met een tandenstoker zijn spleetje schoonmaken en het is nu niet meer ontstoken.
ook heb ik met een dartpijltje heeeel voorzichtig de hele dikke laag tandsteen van zijn hengstentand afgehaald de eerste keer. (was echt dik)
en nu kan ik het er elke dag zo met mijn nagel er af schrapen.

maar net zoals er wordt gezegd. voor de kiezen echt een tandarts

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:45

Ik heb net een tandenborstel gekocht voor iemand met een prothese hahah Die verkopers keken me erg raar aan Hij is echt enorm joh die tandenborstel! Ik hoop dat ie helpt

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:10

Marl1tje schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd echt onzin... waarom zou je... ooit een paard met een tandenbortsel gezien?

Soms denk ik, wat schieten we weer ver door met bepaalde dingen en dit vind ik daar een voorbeeld van!

Gewoon eens in de zoveel tijd een tandarts erbij voor de haken en verder afblijven als je het mij vraagt...

Ben ik het mee eens

Paarden in het wild overleven immers evengoed zonder tandenborstel

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:31

Jooske schreef:
Er is helemaal niks mis met het poetsen van de tanden van je paard hoor. Het is juist erg goed. Al het gras en voer wat vast kan komen te zitten tussen de tanden moet je regelmatig verwijderen omdat het anders kan gaan rotten. Hierdoor ontstaat er tandvlees ontsteking en dat is erg pijnlijk voor je paard. Ik poets de tanden van mijn paard 1x in de week gewoon met een normale tandenborstel en water. Ook kan je zo'n ragertje kopen om nog beter bij de hoekjes te komen. Ik heb het nu over de voortanden he Ik ben het met de rest eens dat je voor de kiezen gewoon regelmatig een tandarts moet laten komen (maar dat zei je zelf ook al ) Je kan beter geen tandpasta gebruiken, omdat hier toch altijd iets van chemische zooi in zit. Het is niet natuurlijk in ieder geval, maar water is genoeg hoor
Succes
Groetjes, Jooske.

Buiten het feit dat ik het onzinnig vind om de tanden vn een paard te poetsen....

Als tandpasta niet goed zou zijn voor een paard waarom dan wel zelf gebruiken???? Pas maar op voor de chemische rommel straks lig je languit in de badkamer

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:38

Wij spugen het uit, tenminste ikke wel.
Leg dat je paard maar eens uit. Denk dat die van mij dat iig niet snapt.

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:59

ik heb ook het advies gekregen van een dieren/paarden tandarts om de tanden van mijn pony regelmatig bij te houden om tandplak te vermijnden, ze zei dat dit met een gewone tanden borstel kan of de waterslang er eens op te zetten. maar volgens mij bedoelde ze niet dat ik ook de achterste tanden zou poetsen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:39

LiNDz schreef:
Marl1tje schreef:

Ben ik het mee eens

Paarden in het wild overleven immers evengoed zonder tandenborstel

Jullie halen de woorden uit mijn mond!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:49

de tanden van paarden plijven toch ook gewoon doorgroeien? (weet neit meer precies) Dus dan is poetsen neit nodig. Wellicht grote geldklopperij van de paardentandenborstelfabrikant. (mooi woord voor galgje)

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:40

De chemische rommel is slecht voor paarden, omdat ze daar niet tegen kunnen, wij spugen het uit, paarden echter niet . En het is zeker zo dat paarden in de natuur geen tandenborstel nodig hebben, maar paarden in de natuur hebben 101 kruiden en planten/bomen/struiken enz enz voor de hand om de zooi tussen hun tanden eruit te halen. Onze paarden kunnen dat niet alleen en hebben dus wat hulp van ons nodig . Het ene paard zal er vast wel meer last van hebben dan het andere paard en je moet ook weer niet elke dag als een idioot die tanden gaan poetsen, maar er is niks mis mee het vastzittende gras en voer tussen die gleufjes weg te halen. Dat voorkomt alleen maar tandvleesontstekingen.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:11

Jooske schreef:
De chemische rommel is slecht voor paarden, omdat ze daar niet tegen kunnen, wij spugen het uit, paarden echter niet . En het is zeker zo dat paarden in de natuur geen tandenborstel nodig hebben, maar paarden in de natuur hebben 101 kruiden en planten/bomen/struiken enz enz voor de hand om de zooi tussen hun tanden eruit te halen. Onze paarden kunnen dat niet alleen en hebben dus wat hulp van ons nodig . Het ene paard zal er vast wel meer last van hebben dan het andere paard en je moet ook weer niet elke dag als een idioot die tanden gaan poetsen, maar er is niks mis mee het vastzittende gras en voer tussen die gleufjes weg te halen. Dat voorkomt alleen maar tandvleesontstekingen.

Wou net zeggen.. Ze kunnen niet zoals mensen 'spugen'

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:20

ik mag ook geen gemiese dingen gebruiken hoor!!!! enkeld met gewoon een droge tandeborstel zonder niks...nee het is zeker niet de bedoeling dat er geromeld word met gemicalien (of hoe je dat ook schrijft)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:25

je kunt toch ook kindertandpasta gebruiken? dat hoef je ook niet uit te spugen en als je het voor een ienieminie kind kan gebruiken is het ook wel veilig voor paarden. Maar dat terzijde, ik zie mezelf echt niet de tanden van gwyn poetsen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:28

Marl1tje schreef:

Ooit een paard uit het natuur een tandarts of hoefsmid zien hebben?
Of ohja; een ruiter op zijn rug? Dat is allemaal aangeleerd, dus waarom niet poetsen?

Ik zou het zelf ook niet doen, meestal als je ervan af blijft komt het wel goed. Paarden hebben over het algemeen goed onderhouden tanden van zichzelf, alleen hebben ze een beetje hulp van jouw nodig, in dit geval de tandarts!

Ik zie mezelf al poetsen; HAHA * dood.

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:20

Welshcobfan schreef:
je kunt toch ook kindertandpasta gebruiken? dat hoef je ook niet uit te spugen en als je het voor een ienieminie kind kan gebruiken is het ook wel veilig voor paarden. Maar dat terzijde, ik zie mezelf echt niet de tanden van gwyn poetsen

Zelfs daar zit iets van chemische troep in Schokkend, maar waar .

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:58

ArieLover schreef:
Marl1tje schreef:

Ooit een paard uit het natuur een tandarts of hoefsmid zien hebben?
Of ohja; een ruiter op zijn rug? Dat is allemaal aangeleerd, dus waarom niet poetsen?

Klopt, maar dit gaat voor mij persoonlijk gewoon echt te ver... Iedereen moet het lekker zelf weten, de discussie over wel of niet natuurlijk is al zo vaak gevoerd, maar ik zie echt niet in waarom ik de tanden van een paard zou gaan poetsen...