Verveling bij paard op rust...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Verveling bij paard op rust...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:19

Het is een heel verhaal, maar misschien hebben jullie nog wat ideeen..

Joey heeft 10 augustus een paar uur in de sloot gelegen (baggersloot), waarschijnlijk wel een nacht lang, er lag zo'n 2 centimeter dik, opgedroogd modder op zijn kont, zijn ogen werden al rood en hij wilde al opgeven. Uit nood is hij er met de trekker uitgehaald, met een band achter zijn kont en eentje via zijn schoft tussen zijn voorbenen. Hierbij is waarschijnlijk zijn schouder uit de kom getrokken. Dat hij uit de sloot was viel hij ook onmiddelijk om, hij is snel naar stal gebracht waar ze hem onder een warme douche hebben gezet en zijn gaan stappen met hem. Daarna is hij met een warme deken op weggezet. s'avonds heb ik hem met een regendeken op in de paddock gezet, het leek er op dat hij spierbevangen was. Op aanraden van de DA heeft hij neutradex en pijnstillers gekregen. Nu zo'n 3 weken later, loopt hij wel beter, maar je ziet nog duidelijk dat de spieren in zijn schouder "weg zijn gevallen". DA is inmiddels twee keer langs geweest en zegt dat het zeker drie maanden kan duren voordat hij weer langzaam aan wat kan doen, wel mag hij nog naar buiten zolang hij zichzelf maar niet forceert. Overdag staat hij nu op stal en s'avonds een paar uurtjes in de paddock, hij wil dan graag rennen en ploft meteen neer om te rollen. (wat volgens mij niet echt goed kan zijn met zo'n schouder, maar om hem nou 24/7 op stal te houden met de kans dat hij zich in zijn box vast rolt, vind ik ook niets) Ik wandel af en toe met hem door de polder, maar daar vind hij echt niets aan, heen weg wil hij niet lopen en terug loopt hij naast me te stuiteren. Weet er iemand nog iets wat ik misschien met hem kan doen, zodat ie zich ook maar iets minder hoeft te vervelen....

Alvast bedankt...

Kyona

Re: Verveling bij paard op rust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:25

Vervelend! Misschien is hij rustiger als hij samen met een ander paard staat? Kan je het zo regelen dat iemand anders hem ook al voor je buiten zet overdag? Krijgt hij veel ruwvoer en heel weinig krachtvoer, dat scheelt altijd wel (zal wel, want dit adviseren ze meestal bij spierbevangen paarden). Misschien helpt het als je eerst even een tijdje met hem wandelt voordat je hem los doet, zodat zijn spieren in ieder geval wat opgewarmd zijn.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 15:44

Dat ga ik vanavond meteen proberen, eerst even met hem wandelen en dan loszetten, zal inderdaad wel schelen. Ruwvoer krijgt hij inderdaad al heel de dag door (amper krachtvoer) En ik zal eens rondvragen of er iemand hem overdag nog een even buiten kan zetten, dat ik daar nou zelf nog niet aangedacht had.....
Thanx!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:46

Waarom zet je hem niet op een heel klein stukje land, daarmee bedoel ik 3 x5 meter. Iedere dag een nieuw stukje zodat ze voldoende hebben om te eten maar niet gek kunnen doen. Zo in het land zien ze ook nog wat en hebben op die manier wat afleiding

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:52

Probeer op stal iets van een liksteen of zo'n bal te doen, en idd met adere paarden of een geitje/shetlander neerzetten? Ik hoop dat het weer goedkomt!!! Grtz.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 08:12

Klein stukje land is misschien ook een optie, al ben ik bang dat meneer gewoon door het lint heen wandelt, maar dat zie ik dan wel weer. In zijn stal hangt al een bal, likit en zoutblok, naar de bal kijkt hij niet om, misschien eens een grotere proberen? Ik hoop ook dat het goed komt, de DA denkt van wel, maar het heeft wel tijd nodig.. (en ik heb alle tijd, als het dan ook maar goed komt!)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:26

Zet het land niet af met een stukje lint maar meerdere onder elkaar, schrikt iets meer af.