Wanneer ben je nou te zwaar voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Wanneer ben je nou te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 13:00

Ik was nou benieuwd: Is er iets van een berekening dat je uit kan rekenen of je te groot of te zwaar voor je paard bent?

Maris89

Re: Wanneer ben je nou te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:28

het ligt heel erg aan de bouw van het paard, je merkt vanzelf wel als je te groot voor je pony bent

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:50

Als z'n buik de grond raakt als je er op zit ben je te zwaar!

Nee, da's flauw! Er zijn volgens mij geen tabellen voor. Volgens mij een kwestie van een beetje gezond verstand gebruiken. Als je paard moeite krijgt met het werk terwijl hij hetzelfde werk met een lichtere ruiter wel gemakkelijk aan kan denk ik dat je te zwaar wordt. En te groot........... tja, da's vaak een kwestie van smaak. Waar de één vindt dat het nog wel kan, vindt de ander iemand te groot voor het paard/de pony.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 14:36

ik dacht altijd dat er iets van een berekening was van dat je de hoogte of hoe zwaar je paard is gedeeld door een getal en dat gaf dan aan hoe zwaar/groot de ruiter maximaal mag zijn voor dat paard

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:05

't Zit 'm niet alleen in gewicht en lengte. Een lichtere ruiter vervoeren die het paard tegenwerkt kan een veel zwaardere klus zijn voor het paard dan een zwaardere ruiter die goed mee is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 21:55

okej

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 00:25

Het ligt er ook aan, hoe zo'n sterke rug je paard heeft.
En vergeet niet, een korte rug is sterker dan een lange rug! (onder normale omstandigheden!)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:04

ik heb ook gedacht dat ik te zwaar ben voor mijn haf.... meer toen ging ik buiten rijden en ze kon racen als de beste,... in de bak vond ze gewoon moeilijk doordat ze last had van dr rug (is nu verholpen en mag zondag weer voor het eerst rijden)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:11

dekoezegtboe wat was dan de reden dat je paard last had van zijn rug? Zou het misschien toch zo zijn dat je te zwaar bent?
Dit is niet aanvallend bedoeld.

Wat ik mij verder afvraag; Hier op bokt hoor je altijd dat iemand van 90 a 100 kg nog makkelijk op een gewoon paard kan.

Maar als je kijkt in de brochures van time-out / trailfinders zie je bij ruitervakanties toch vaak staan maximaal gewicht 85 kg en soms 90 kg.

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:21

een maximaal gewicht op ruitervakanties ? dat vind ik dus onzin, als je iemand van 100 kilo op een shire zet ofzo dan moet dat toch ook gaan, tenzij ze die natuurlijk niet hebben, het is miss een overdreven voorbeeld maar zo vind ik het. maar je gata ook niemand van 90 kilo op een d-pony zetten toch ligt er natuurlijk aan wat voor een ras wat het paard heeft, miss een beetje raar uitgelegd maar ik hoop dat jullie het nog snappen

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:40

een heel licht persoon kan al te zwaar zijn, als die scheef zit en/of uit balans. Een paard kan best veel dragen als je maar recht zit en je zadel dus recht op je paard ligt. dit is n.l. bij vele niet zo!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:08

lindsey schreef:
dekoezegtboe wat was dan de reden dat je paard last had van zijn rug? Zou het misschien toch zo zijn dat je te zwaar bent?
Dit is niet aanvallend bedoeld.

Wat ik mij verder afvraag; Hier op bokt hoor je altijd dat iemand van 90 a 100 kg nog makkelijk op een gewoon paard kan.

Maar als je kijkt in de brochures van time-out / trailfinders zie je bij ruitervakanties toch vaak staan maximaal gewicht 85 kg en soms 90 kg.

Ik heb even in haar profiel gekeken maar dekoezegtboe is niet te zwaar voor haar haflinger lijkt me. (ook niet aanvallend bedoeld)

Ik vind dat in die brochures wel wat vreemd, een beetje kerel weegt al snel zo'n 90 kg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:16

Bij die ruitervakanties zit je natuurlijk wel een heel aantal uren per dag in het zadel. Dat maakt het een zwaardere belasting voor het paard dan een uurtje per dag lijkt me zo?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:46

maar even over het scheefliggen van t zadel, niet elk paard is een recht, mijn pony is ook iets scheef.. dus automatisch zak je dan ook meer naar die kant, kwestie van trainen is dat ook maar mijn pony is daardoor niet uit balans maar ze is dus wel íets'scheef, maar te groot dat voel je zelf wel aan denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:35

Het leger hanteerde vroeger voor de cavallerie de vuistregel: ruiter mag (inclusief bepakking!) max 1/7 van het gewicht van het paard zijn. Een fors paard van 700 kg kan dus 100 kg cavallerist hebben.

Wat betreft die ruitervakanties: vaak zijn dit kleinere paarden die hiervoor worden gebruikt, en zijn het zeker niet altijd geoefende ruiters die zo'n vakantie boeken. Een lokaal gefokt bergpaardje van 1.50m en 500 kg kan knap gehinderd worden door 100 kg scheefzittende en hotsende toerist.