Word beschuldigt van diermishandelaar ..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Word beschuldigt van diermishandelaar ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:06

Ik heb 2 shetlanders van 3 en 5 jaar. ze hebben ongeveer 1 hectare weiland ter beschikking maar die heb ik verdeeld in 2 stukken. Het stuk waar ze nu op lopen is erg kaal en het stuk ernaast is hoog vers gras. Van mij mogen ze daar maar een paar keer in de week een klein uurtje op.
Maar nu krijg ik dus te horen dat ik een diermishandelaar ben, omdat ik ze niet op die andere wei gooi.
Ik geef toe ben heel , soms te, zuinig op ze en ben bang dat ze hoefbevangen worden.
Volgens de hoefsmid die van de week is langs geweest zien ze er super uit.

Maar ik vind het erg raar dat mensen dat nu van mij zeggen. Dan probeer ik het uit te leggen, maar dan zeggen ze dat het wel zou meevallen.
Ik raak er een beetje gefrustreerd van.

Wat vinden jullie er nou van? en zit ik er nou naast en moet ik ze gewoon op dat andere stuk zetten?

bambi

Re: Word beschuldigt van diermishandelaar ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:13

IK zou mij er nix van aan trekken als ik jou was, die mensen weten duidelijk niets van shetlanders en dat ze met heel weinig kunnen. Ik zou ze zeker niet op dat vette land zetten want dat is eerder dierenmushandelen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:16

Ik vindt dat je groot gelijk hebt. Een verse wei is gewoon vragen om heoefbevangenheid zeker bij shetlanders. Ze kunnen beter wat schraler staan. Je moet je niks aantrekken van anderen. Ik ken dat, heb zelf een chronisch bevangen merrie die op zand staat en ook soms met muilkorf. Zeggen buren ook dat arme paard en die moet gras eten. Maar je zit zlef met de hoge kosten als het paard ziek wordt en nog niet te spreken over de ellende voor het paard. Onze merrie vindt het helemaal niet erg om op zand te staan. Die vermaakt zich best.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:17

Dit krijgen wij op stal ook te horen: de paarden staan op een schraal stuk en niet op een vet stuk. Dat dat beter voor ze is kan er bij een heleboel mensen gewoon niet in. Dat er een aantal paarden nog steeds aan de dikke kant zijn ziet niemand.

Het is heel vervelend dat mensen niet zien dat jij gelijk hebt, maar ik denk dat het veel vaker voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:19

ohoh

mijn 2 grote paarden staan zelf op een kleiner stukje

Misschien kun je wat uit printen over hoefbevangenheid en dat ophangen laten lezen?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:22

Mensen snappen dat vaak niet. Niet naar luisteren klinkt makkelijk maar ik snap goed dat je je het toch aantrekt En juist terwijl je zo goed voor ze wilt zorgen, dat maakt t dan weer extra rot.

Ik heb t met mijn hond en mijn oma. Krijg ook altijd commentaar dat ik hem niet mee laat snoepen, zielig zus, zielig zo.. maar hij blaakt nu van gezondheid en dat is toch even belangrijker

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:31

gewoon zo laten! dat zijn gewoon mensen zonder paarden verstand!
ik heb mijn shet zelf ook op een klein stukje wei staan omdat nou gewoon eenmaal beter is voor em!

wat heb je liever dat het voor het oog beter kijkt dat je beestjes in het groene gras staan maar hoefbevangen worden of dat ze op een kaal stukje staan en hartstikke gezond zijn
en leuk toch een complimentje krijgen van je hoefsmid! hun zien altijd veel paarden dus hij zal wel gelijk hebben toch!!! die van mij zegt ook altijd wel wat... en ook dat mijn shet te dik is! en em minder moet laten eten in de wei! terwijl die wei al kei kaal is! ligt echt niet aan jou hoor van die twijfels! die hebben er denk veel meer!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:38

vertel die mensen gewoon waarom je dat doet, en dan snappen ze het heus wel...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:40

shetlanders horen nou eenmaal niet in een 'vette' wei.... maar mensen die niet veel of niks van paarden weten kan je dat toch niet aan het verstand brengen... net als de rest zeg ik gewoon: niks van aantrekken!

wel zou ik als ik jou was oppassen dat ze geen zand gaan eten, want k heb meerdere keren gehoord dat de paarden dat gingen doen met gevolg kolie of verstopping...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:43

Dat stukje ernaast, hoe hou je dat kort? Wordt dat gemaaid, maak je er hooi van? Kun je het weiland waar ze nu op staan niet stukje bij beetje vergroten door schrikdraad te verplaatsen?

Ik zou me verder niets aantrekken van de opmerkingen die je naar je hoofd geslingerd krijgt. Mensen die roepen dat je je dieren mishandelt weten niet beter.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:47

mijn shets hebben haast geen gras meer in de wei hebben ze helemaal vertrapt. Toen hebben ze mij ook heel vaak als dierenmishandelaar uitgescholden. Maar nou heb ik de wei doormidden gedaan en dat gras aan de andere kant groeit nou weer iets maar als ik ze er weer op zet en het regend een paar keer flink is alles weer verdwenen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:23

ach! mensen roepen dat zo snel!!
ze hebben vaak geen flauw benul van de risico's van hoefbevangenheid.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:28

Ik zit er nu idd ook mee dat z misschien wel teveel zand binnenkrijgen. Maar van de andere kant op die vette wei zitten heel veel molshoop dan krijgen ze toch ook zand binnen?
Van die halve hectare waar ze nu op staan is ook een deel nog oud gras en daar krijgen ze bijna elke dag een stukje van bij.
Maar ik krijg het er bij de mensen gewoon niet bij dast dit beter is voor hun zelfs niet bij de boer waar ik sta. Maar we hebben hem nu een boekje gegeven over shetlanders hopen dat dat wel helpt.

Bedankt allemaal voor de reacties k ben nu een stuk geruster

Toen ik op vakantie was heeft de boer ze heel veel op die vette wei gelaten en de hoefsmid zag dat meteen, want hij zei dat ze soort kringen in de hoef hebben ten teken dat ze een periode veel eiwitten hebben binnen gekregen.

cartouche21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:29

Die mensen weten duidelijk niet wat goed is voor zo'n dier!

de manege waar ik rij staan de meeste paarden op zand en een soort paddockjes. dan zijn we ook mensen die roepen dat is toch zielig! ze moeten toch eten bla bla, denken ze dat ze geen eten krijgen ofzo nou doe paarden zien er prachtig uit

niks van aantrekken hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:33

Als je bang bent voor teveel zand, kun je een kuurtje Sand Clear geven. Ook een lijnzaadpapje wil helpen eventueel teveel zand uit de darmen te halen. Op advies van de dierenkliniek in Utrecht kreeg een van de paarden van mijn stalgenootje 50 gr ongekookte lijnzaad door zijn voer. Mocht je dat te eng vinden: lijnzaad koken en met zemelen een lekker papje maken. Is goed voor het darmstelsel, bevat geen eiwit en zorgt voor een glanzende vacht.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:34

Je hebt groot gelijk.
Shetlandres vervetten heel snel, die moet je juist met mate laten grazen.
Laat die mensen lekker zeuren.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:05

hehe gewoon niet naar luisteren ... ik heb de wei in 2e gedeelt .. allebij de stukken zijn veel te kort ... we voeren ze bij ... en krijgen ook nog hooi .. maar als je niet ziet dat ze gevoert worden en dat je ziet dat ons pensionpaardje (wat gewoon niet dikker te krijgen is ) niet zo gevult is ...dan zou je bij ons ook denken dat ze het niet goed hebben gelukkig is dat niet zo

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:08

volgens mij ben je zeker geen dierenmishandelaar, zelf hebben we ook een shet, een vosse ruin en die gaat maar vanaf de middag bij de andere paarden, gewoon uit voorzorg, hij heeft 1 maal bijna hoefbevangen geweest en daar zijn we wel uit geleerd geweest en nu staat hij in zeer goede conditie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:36

Dat is nu eenmaal wat mensen doen: zich met dingen bemoeien waar ze totaal niets mee te maken hebben. Zo is onze hond heel bang voor knalletjes van ballonnen enz en hij weet dat die vaak voorkomen op een braderie of markt. Daarbij komt dan ook nog eens dat hij zich ontzettend aan kan stellen als hij geen zin heeft en hij loopt dan als een idioot te trekken en te trillen op zijn benen. We krijgen meerdere opmerkingen daarover, vaak maak ik een sarcastische opmerking terug (met als moraal kijk nou maar eerst eens naar jezelf) of ik zeg gewoon niets. Wij kennen onze hond het beste en weten dat hij ontzettend overdrijft aangezien hij het op de ene markt wel en de andere niet doet. Zo moet jij het ook zien, jij kent je pony's het beste en weet dan ook wat goed voor ze is. Anderen niet. punt uit.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:47

Vreselijk he !!

Ik huurde een wei van een man die zelf ook paarden had en die wilde mijn shet aangeven bij de dierenbescherming zei die..juist omdat ik het net zo deed als jou!Toen heb ik mijn spullen gepakt..

Als ik jou was zou ik me er niet druk om maken,als je complimenten krijgt van de hoefsmid is het toch goed?!
Gewoon je eigen gang gaan!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:48

Bah mensen die niets van je weten en je toch beschuldigen. Ik zou het lekker houden op hoe je het nu hebt hoor, als ze er goed uitzien wat maakt het dan uit.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:59

onwetendheid.. onderbouw je vissie en leg ze uit hoe en wat..

Ik snap dt het erg kwetsend is maar jij weet beter en je doet er alles aan om je paardjes goed te houden!! Laat je niet op stag jagen hoor!!

Scces

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:07

och ik had 1 shet die ABSOLUUT NIET tegen groenvoer kon
direct aan de diaree en niet zuinig , en dat is best wel gevaarlijk voor een paardje ,

ze stond dus op ZAND met ONBEPERKT hooi en natuulijk dagelijks portie vitamientjes en mineralen etcetc in de vorm van biks en meusli

mensen vonden mij ook een dieren beul en zooooo zielig
dat ze ondanks de 4 borden met NIET VOEREN AUB
AUB niet voeren ivm koliek
aub niet voeren ivm gezondheid
het voeren van deze dieren kan leiden tot gezondsheidsklachten dus aub niet doen

toch lekker hele kolen ! over de hekken en gras maaisel , tuin afval je kunt het zo gek niet bedenken

de keren dat het kantje boord was en weer de da met spoed moesten roepen (en ze stonden ook lekker achteraf dus geen 24/7 zicht op de zaak ..)

en als je dat erbij vertelde vonden ze dat maar onzin , maar als ik dan vroeg of ze dan ook aub de dierenarts rekening wilden betalen gaven ze geen thuis

honderden euro's heeft het gekost , maar dat geld is veel minder belangrijk dan de gezondheid van het paardje die dan weer weken bezig was echt gezond te worden

niks van aantrekken dus ! plaats evt borden en zet flink stroom op de buitenste draden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:37

Ik hou ze in ongeveer dezelfde situatie maar waar jij ze in een korte wei heb staan staan ze bij mij in de bak.

Niets van aantrekken je bent dus echt neit de enige

janie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:42

trek je er aub biets van aan,het is juist goed van je dat je ze niet zoveel laat grazen,want anders zijn ze binnen een notime moddervet en hoefbevangen,en let maar op,dan noemen ze je weer een dierenbeul.Je moet maar zo denken: iedereen denkt het toch altijd beter te weten,luister gewoon naar je eigen gevoel,en wat jij goed voor je beestje vind!