zweetplek onder zadel aanleiding tot niet passen zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

zweetplek onder zadel aanleiding tot niet passen zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 09:44

na aanleiding van een ander topic over mn zadel heb ik een vraag, mijn zadel ligt goed, is pas aangemeten en ligt netjes stil enzo, na het rijden liggen ook de haren nog netjes maar nu hoorde ik dat alle plekken onder het zadel even nat moeten zijn dan, maar bij mijn pony zie je aan weerszijden van de schoft droge plekken, heb ik met alle zadels gehad en die lagen ook goed, maar goed geld dit altijd en is dit zo?

graag reacties!
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 07-09-05 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny4life

Re: zweetplek onder zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 09:51

moet ik me zorgen maken of gewoon op vertrouwen dat er niks aan de hand is...ik heb nu eindelijk n zadel gevonden wat goed is maar nu maak ik me weer hiert druk om..

Bonny4life

Re: zweetplek onder zadel aanleiding tot niet passen zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:25

naar mijn idee hoort dit gewoon (heb ik altijd gedacht) omdat een zadel toch ergens moet steunen zeg maar, en dat is natuurlijk ook vooral aan weerszijden van de schoft, vind het nogal logisch dat het daar dan niet zoveel zweet.. maar ik wil graag reacties om te kijken of dit nou waar is of niet en het erg is, zouden jullie anders eens willen kijken na het rijden?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:52

Ik vind het zweetverhaal een beetje raar... dat kan ook aan je dekjes liggen. Als die veel zweet opnemen kan je ook van die plekken krijgen die jij omschrijft.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:58

hey
bij mijn paard zijn er ook aan weerskanten altijd twee droge plekken waar het aan de schoft zit. Is altijd zo geweest.
Ik denk dat het gewoon belangrijkste is, dat het aan beide kanten overal dezelfde plekken zijn, dus symmetrisch.
Als het assymetrisch is, dacht ik dat het zadel niet goed paste...
xxx

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:07

KimS schreef:
hey
bij mijn paard zijn er ook aan weerskanten altijd twee droge plekken waar het aan de schoft zit. Is altijd zo geweest.
Ik denk dat het gewoon belangrijkste is, dat het aan beide kanten overal dezelfde plekken zijn, dus symmetrisch.
Als het assymetrisch is, dacht ik dat het zadel niet goed paste...
xxx

ja bij mij is het aan beide kanten precies het zelfde, dus symmetrisch!
en bij mij is het ook altijd zo geweest..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:08

TheSam schreef:
Ik vind het zweetverhaal een beetje raar... dat kan ook aan je dekjes liggen. Als die veel zweet opnemen kan je ook van die plekken krijgen die jij omschrijft.

ja per dekje is het ook altijd verschillend, denk ook dat het daardoor kan komen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:27

Het kan natuurlijk ook aan het dekje liggen. Maar in principe moeten de zweetplekken onder het zadel idd symetrisch zijn.
Om die reden ben ik met mijn eerste zadel ook terug gaan. Na het rijden kon je duidelijk zien dat de zweetplekken aan de linkerkant groter in oppervlakte waren dan aan de rechterkant van mijn paard. Daarbij mee geteld dat ze ook opeens geen stelling meer wilde geven op links en erg stijf werd was het voor mij duidelijk dat het zadel niet meer goed lag.
Bij de winkel bleek dat de boom te flexibel was (teveel beweging) en daardoor dus die drukplekken gaf.

Bij mijn huidige zadel zijn de zweetplekken praktisch gelijk aan elkaar.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:51

flettie schreef:
Het kan natuurlijk ook aan het dekje liggen. Maar in principe moeten de zweetplekken onder het zadel idd symetrisch zijn.
Om die reden ben ik met mijn eerste zadel ook terug gaan. Na het rijden kon je duidelijk zien dat de zweetplekken aan de linkerkant groter in oppervlakte waren dan aan de rechterkant van mijn paard. Daarbij mee geteld dat ze ook opeens geen stelling meer wilde geven op links en erg stijf werd was het voor mij duidelijk dat het zadel niet meer goed lag.
Bij de winkel bleek dat de boom te flexibel was (teveel beweging) en daardoor dus die drukplekken gaf.

Bij mijn huidige zadel zijn de zweetplekken praktisch gelijk aan elkaar.

ja bij mij ook, ziet bijna geen verschil, maar even voor de duidelijkheid.. er kunnen dus wel droge plekken zitten aan weerszijden? want dit zie je bij mij dus wel,alles is nat behalve aan beide kanten die 2 plekken zeg maar..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:17

Je kunt je bericht ook aanpassen ipv steeds iets nieuws eronder te zetten
Rechtsonder, edit.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:35

Margreet schreef:
Je kunt je bericht ook aanpassen ipv steeds iets nieuws eronder te zetten
Rechtsonder, edit.

sorry ik vat m even niet...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:38

ik heb trouwens net een mail gehad van een zadelmaker die zei er het volgende over:

We gaan er vanuit dat mensen en paarden zweten en niet alles en allemaal op de zelfde plaats , daardaan ga ik ervan uit dat daar waar beweging is gezweet wordt en ergens anders minder en het schabrak neemt het op en moet nadat gereden onder het zadel verwijderd worden anders gaat het zadelkussen stuk.
Bovendien moet u altijd drukplekken in de gaten houden.

hij is dus van mening dat het niet met de zweetplekken te maken heeft van wat ik hieruit opmaak.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:42

Geen verschillende berichten onder elkaar zetten.
Rechtsonder,edit en dat erbij zetten.
En natuurlijk eerst nadenken en dan typen,anders zit je veel te veel te edit-en.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:45

ok

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:49

De droge plekken aan weerszijden van de schoft zitten er altijd bij een goed passend zadel. Geen reden om je ongerust te maken, het zadel past zo te horen goed hoor! Ik zou alleen wel in de gaten houden dat je het op tijd laat opvullen (weet niet hoe oud het zadel nu is?)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:56

Mijn paard is ook altijd heel gelijkmatig bezweet onder het zadel op de zijkanten van haar schoft na. De droge plekken zijn aan beide kanten van hetzelfde formaat. Volgens mij is dit juist een goed teken. Ik heb mijn zadel destijds ook laten passen en waarnodig laten opvullen naar mijn paard.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:44

Cassidy schreef:
De droge plekken aan weerszijden van de schoft zitten er altijd bij een goed passend zadel. Geen reden om je ongerust te maken, het zadel past zo te horen goed hoor! Ik zou alleen wel in de gaten houden dat je het op tijd laat opvullen (weet niet hoe oud het zadel nu is?)

ik weet niet hoe oud hij is, iig 2de hands en maar kort gebruikt. maar hij is nu nagekeken en de kussens lagen netjes maar ik kan hem zo laten opvullen als ie zakt of ik t niet vertrouw! maar goed ik hoop dat ik met dit zadel plezier blijf hebben, zag trouwens van de achterkant dat ie ietsie pietsie scheef lag maar mijn pony is ook ietsie pietsie scheef naar die kant dus zal ook wel daar mee te maken hebben

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:45