Spijt van verkoop, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Spijt van verkoop, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 06:45

Ik lig nu al dagen te piekeren en slaap ook slecht. Zal even vertellen wat er aan de hand is.
Zaterdag ben ik met mijn merrie en veulen naar de keuring geweest. Ik heb altijd gezegd dat als het veulen naar een tehuis gaat waar hij een betere toekomst heeft als bij mij, dat ik hem dan verkoop. Ik had hem ook met "te koop" in het boekje staan. Nu kwam ik de eerste keer de ring uit, al een hele schare geinteresseerden om me heen. Duurde allemaal zo lang, ik heb ze toen maar op de vrachtwagen gezet. Niemand is me achterna gelopen, de rust was wedergekeerd. Later op de dag moest ik met de merrie de ring in, en het veulen moest uiteraard ook mee. Kom de ring uit, weer een hele schare geinteresseerden om me heen. Het was echt bizar, en ik heb hem uiteindelijk dus ook verkocht. Hele aardige mevrouw, dat zeker, en ik heb haar vaker op de keuring gezien, echte liefhebbers. Maar ik ken haar verder niet.
Maar nu, ik heb zo'n enorme spijt! Ik weet niet of ie een betere toekomst zou hebben, heb wel gezegd dat het mijn droom was om hem op de hengstenkeuring weer terug te zien, maar ik weet niet of hun antwoord praten was naar wat ik wilde horen of niet. Dit veulen is echt mijn droomveulen, mooi getekend, mooi van bouw en enorm lief.

Zou ik de verkoop terug kunnen draaien? Ik heb wel iets minder als 1/6de van het bedrag al als handgeld gekregen. Wil wel iets afspreken eventueel dat ik hem, als ie geschikt zou zijn over 3 jaar, veterinair laat keuren en dat ze dan een aantal dekkingen zo mogen hebben. (Veterinair is genoeg voor de NAS om papieren te kunnen krijgen). Maar toch, kan ik het maken om het terug te draaien?

Ik weet hoe enorm stom ik ben geweest, maar het was echt raar en hectisch zaterdag. Kan de haren wel uit mijn kop trekken!

Alane

Re: Spijt van verkoop, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 06:54

Ik ben van mening dat je het niet terug kunt draaien, tenminste niet dmv handgeld terug geven, en dan puur vanuit fatsoen.

Je zou de kopers wel eerlijk kunnen vertellen over het hoe en wat en dan afwachten wat hun reactie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 06:55

Tja moeilijk, ik denk dat je nu een verkoopverplichting hebt, omdat je handgeld hebt ontvangen.

Ik weet niet op je van plan bent vaker op een keuring te verschijnen, maar dit gooit je naam behoorlijk te grabbel, zeker in het paardenwereldje.

Als deze mevrouw er een zaak van wil maken, denk ik dat je aardig zwak staat.

Bel haar op en vertel haar je gevoelens, zeg niet dat je de koop terugdraait,maar wellicht helpt het je als je deze week bij haar langs mag komen om verder kennis te maken. Kan zijn dat je met een heel goed gevoel weer naar huis gaat. Je fokt kennelijk met het idee om te kunnen verkopen en tja afstand doen van mooie leuke en lieve dieren doet heel veel pijn, als ze het goed krijgen, kom je er over heen.

Of dit beestje op de hengstenkeuring verschijnt, ligt denk ik aan meer faktoren dan dat hij nu een mooi veulen is. Is het leven als hengst wel zo leuk?Stel het wordt geen GP hengst, maar komt in een hokje te staan als een van de zovele hengsten die af en toe mogen dekken? Omdat hij zo leuk, mooi en lief is, maar geen topper voor in de sport?

Dan maar geen hengst meer, maar een ruin die een fijne baas heeft getroffen en lekker op de wei komt met andere paarden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 06:58

Poeh, dat is nog al wat.
Tja je zou haar nieder geval kunnen bellen dat je twijfelt en dan kunnen jullie mischien eens samen om de tafel gaan zitten.

Maar ik wil wel even zeggen dat niemand echt haast ooit zeker weet wat er met hun paard gebeurt als hij verkocht word.
Dat blijft voor iedereen naar.
Maar ik vind dat zelf een slecht excuus om een veulen aan te houden.
Ik heb tot nu toe ook mijn veulens verkocht en ben ook een paar x wezen kijken bij ze en weet dus nu dat het super gaat, maar vooraf was het ook afwachten
En dat is voor iedereen, dus dan zou niemand hun veulen maar meer moeten verkopen omdat je nooit zeker weet wat er gaat gebeuren.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:10

Dan heb je het van te voren dus niet goed overdacht! Maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Volgens mij is een mondelinge toezegging van de verkoop bindend, en als deze mensen hem persé willen hebben, heb jij geen recht.
Ik denk dat je het best nog eens kunt praten met de kopers. Wellicht dat je weer een betere kijk op de verkoop krijgt als je ziet waar het veulen heen gaat? En natuurlijk kun je je merrie altijd nog een keer laten dekken! In ieder geval veel sterkte!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 07:15

Hmm, dit waren al antwoorden waarvoor ik bang was....dat van dat handgeld.
Over een beter tehuis spreek ik niet, ik weet dat ik niet de enige ben die goed voor de paarden is. Daar gaat het me niet om. Het gaat me alleen om de toekomst die het beestje heeft, of die beter is of niet. Dat knaagt zo aan me. Verder zouden de mensen nog bellen en ik zou een mail sturen met foto's van de hengst. Ik heb die mail direct 's avonds al verstuurd, maar nog niks terug gehoord. Nu was dit zaterdag en het is pas woensdag, maar toch.

Om de tafel zitten is niet zo makkelijk, er zit nogal een afstand tussen ons in en ik kan er niet zomaar even naar toe rijden de komende 3 weken. Heb het enorm druk met wedstrijden en werk. Als het kon was ik nu in de auto gestapt, maar ja.....

Verder ben ik niet van plan voorlopig nog op een keuring te verschijnen. Afgelopen keuring is mijn veulen wel op kop geplaatst, met het commentaar "zeer chique veulen en zeer goede bewegingen" en vervolgens een 2de premie. Het veulen op de 2de plek kreeg wel een lichte bemerking op het achterbeen. Die mensen zijn daarna naar de jury gegaan met de vraag waarom geen 1ste premies, het antwoord van de jury was dat eenm hengstveulen 10 keer beter moet zijn als een merrieveulen. Tja, uiteindelijk is er nu een merrieveulen kampioen geworden wat een stukkie minder was als deze 2 hengstveulens. Voor mij hoeft het niet meer. Bovendien is mijn merrie te min voor de keuring, en als ze drachtig is wordt het veulen volgend jaar te laat voor de keuring geboren.

GP zal hij nooit worden, het is een pony-veulen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:25

Neonlight schreef:
Hmm, dit waren al antwoorden waarvoor ik bang was....dat van dat handgeld.
Over een beter tehuis spreek ik niet, ik weet dat ik niet de enige ben die goed voor de paarden is. Daar gaat het me niet om. Het gaat me alleen om de toekomst die het beestje heeft, of die beter is of niet. Dat knaagt zo aan me. Verder zouden de mensen nog bellen en ik zou een mail sturen met foto's van de hengst. Ik heb die mail direct 's avonds al verstuurd, maar nog niks terug gehoord. Nu was dit zaterdag en het is pas woensdag, maar toch.

Die melden zich wel

Neonlight schreef:
Om de tafel zitten is niet zo makkelijk, er zit nogal een afstand tussen ons in en ik kan er niet zomaar even naar toe rijden de komende 3 weken. Heb het enorm druk met wedstrijden en werk. Als het kon was ik nu in de auto gestapt, maar ja.....

Als je het echt hoog had zitten had je er tijd voor vrij gemaakt, dan maar een wedstrijd laten schieten of desnoods snipperdag of hoe dan ook, maar ik was daar gekomen om te praten.

Neonlight schreef:
Verder ben ik niet van plan voorlopig nog op een keuring te verschijnen. Afgelopen keuring is mijn veulen wel op kop geplaatst, met het commentaar "zeer chique veulen en zeer goede bewegingen" en vervolgens een 2de premie. Het veulen op de 2de plek kreeg wel een lichte bemerking op het achterbeen. Die mensen zijn daarna naar de jury gegaan met de vraag waarom geen 1ste premies, het antwoord van de jury was dat eenm hengstveulen 10 keer beter moet zijn als een merrieveulen. Tja, uiteindelijk is er nu een merrieveulen kampioen geworden wat een stukkie minder was als deze 2 hengstveulens. Voor mij hoeft het niet meer. Bovendien is mijn merrie te min voor de keuring, en als ze drachtig is wordt het veulen volgend jaar te laat voor de keuring geboren.

GP zal hij nooit worden, het is een pony-veulen.

Keuring is een jurysport en met uitslagen kun je het eens zijn of niet.
Maar bedenk dat slecht nieuws snel reist en lang onthouden wordt, en al helemaal als je al spreekt over goedkeuring, als je de koop zo terug trekt uit de koop....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 07:50

Wedstrijden laten schieten is niet zo makkelijk, ten eerste omdat de boetes nogal hoog liggen bij de KNHS (50 euro per gemiste start, en dit voor 4 starts per wedstrijd) en ten tweede, omdat ik voor een eigenaar rijdt en hij het niet zal pikken als ik een wedstrijd oversla. Zeker omdat deze wedstrijden in overleg zijn uitgekozen al in april. Vrij vragen op het werk gaat op het moment niet, ik heb voor deze wedstrijden al diverse malen vrij deze maand en met de huidige werkdruk valt het niet mee. Ze wilden zelfs al toegezegde vrije dagen terugdraaien. Ik kan wel een keer 's avonds er naar toe gaan, dan maar extra vroeg beginnen dat ik vroeg klaar ben. Was ik toch al van plan, mocht ik de stap proberen te zetten om de verkoop ongedaan te maken. Maar dan nog vind ik dat ik ze eerst telefonisch moet inlichten waarom ik om de tafel wil zitten.

En ik spreek niet over goedkeuring, ik spreek nu over veterinaire keuring zodat hun wel de merries kostenloos zouden kunnen dekkken. Op zich is dat toch niet zo slecht, als dat echt was waarom ze hem wilde hebben? Ze hoeven hem nu niet op te fokken maar krijgen wel de dekkingen voor niks. Zo'n deal zou ik dus willen maken, en dan op papier zetten dat als ik hem tussentijds verkoop hun hem voor hetzelfde bedrag als nu afgesproken is mogen hebben. En die gratis dekkingen dan.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:16

Rechtstechnisch gezien is het veulen nog steeds van jou zolang je het niet hebt geleverd - ofwel zolang hij nog bij jou is. Het betalen van een afgesproken prijs is in Nederland geen voorwaarde voor de overdracht van eigendom, levering is dit wel. Met andere woorden: door het betalen van het handgeld heeft de koper geen eigendom verkregen over jouw veulen.
Om tot een geldige eigendomsoverdracht te komen moet er sprake zijn van een wil om te verkopen, en een op die wil gerichte verklaring. In jouw verhaal hierboven zeg je eigenlijk dat de wil om te verkopen ontbreekt. Echter; het feit dat je in het boekje op hebt laten nemen dat het veulen te koop is werkt hier tegen je. Dit impliceert dat je vooraf wel over een verkoop hebt nagedacht. Er was dus 'wil' ten tijde van de verkoop. Dat die er nu niet meer is, dat maakt voor een geslaagde eigendomsoverdracht niet meer uit.
Mijns inzien zit er dus niets anders op dan het veulen keurig te leveren. Je kan natuurlijk altijd met je verhaal naar die mensen toe gaan, maar indien die het veulen gewoon willen hebben dan kan je daar niets meer aan doen. (Tenzij je tijdens de verkoop onder invloed van een geestelijke stoornis was, maar zie dat in jouw geval maar een te bewijzen!)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 08:43

Tja, ten tijden van de inschrijving had ik niet zeker de mogelijkheid om hem aan te houden, nu wel. Pfff, ik weet dat ik van de goede wil van die mensen afhankelijk ben. Ik ben ook bereid om het handgeld + nog iets extras te betalen, voor de geleden schade. Maar toch, ik blijf van hun goede wil afhankelijk. Eigenlijk wist ik dit ook wel, maar heeft er iemand ook ervaringen met het op handen en voeten terugkomen en smeken of de verkoop niet door kan gaan? En hoe zouden jullie tegenover mijn voorstel staan? Dat van veterinair laten keuren en voor hun merries gratis dekkingen? Zoals hun zeiden was dat de bedoeling van de aankoop.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:45

Ik zou zeggen: bel ze eens Misschien snappen ze je standpunt wel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:50

Ik zou ze ook maar eens bellen of nog persoonlijker: er even heen gaan. Zij kunnen dan denken dat je een betere prijs kunt krijgen en zodoende terug krabbelt. Misschien dat je ze in een soort verklaring een optie (of zo iets) voor eerste koop voor twee jaar kunt geven??

Maar als zij dat niet willen, vind ik inderdaad dat je het veulen gewoon moet leveren. Een hele harde wijze les !!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:59

gewoon bellen of er heen gaan en het uitleggen.
misschien begrijpen ze het.

xxjepsica

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:06

ik heb 1 x een 1,5 jarige ruin verkocht en er enorme spijt van gekregen. Niet een goed gevoel bij de plek waar we hem heenbrachten. Achteraf heb ik er spijt van dat ik de vrachtwagen geopend heb en daarna het geld aangenomen heb. Wat ik dan ook afgesproken had tijdens de bezichtiging van het ruintje, dit doe ik nooit weer! Staat het me echt niet aan, dan sorry...draai ik me om en ga ik naar huis!

Eerlijk...inderdaad het is misschien wat "banketstaaf" enzo. Maar ik had ze gebeld en eerlijk gezegd dat je enorme spijt hebt dat je hem uberhaupt te koop hebt gezet en dat je er verdriet van hebt bij het idee dat hij weggaat. Dat het je heel erg spijt maar je het geld naar ze terugstort en dat je hoopt dat ze je kunnen begrijpen. En vertellen dat het absoluut niet met iemand anders te maken heeft die bijvoorbeeld meer geboden heeft, maar dat je hem heel erg graag zelf houdt!
later kun je dan wel een mail sturen en zeggen dat het je echt spijt en dat mocht hij in de toekomst goedgekeurd worden je ze een aantal gratis dekkingen wilt aanbieden, omdat je het zo vervelend vindt allemaal!
Ben je eerlijk geweest en meer kun je denk ik niet doen.

En dan maar afwachten hoe ze reageren!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:43

Hmm, ik zou daar zelf heel resoluut in zijn. Mijn paard, ik wil het niet verkopen dus gaat het gewoon niet door. Geld teruggeven en ach, niet iedereen hoeft mij aardig te vinden Ik zou er in elk geval niet moeilijk over doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 09:56

Datgene van die laatste reactie, hoe graag ik het ook zou willen, ik kan dat niet maken! Zo realistisch ben ik ook wel.

Erheen gaan wil ik wel doen, maar ik wil dan wel eerst bellen om een afspraak te maken en ze erop voorbereiden waarvoor ik kom. Wil niet na 150 km aan een gesloten deur staan.

En deze reacties geven me al iets meer hoop en wat meer lef. Heb ook net dat duwtje nodig. Ben ook zo emotioneel, zit al de hele dag met tranen in mijn ogen op het werk achter de pc. Nog een reden dat het bellen moeilijker maakt, ik kan haast geen woord uitbrengen.

Alvast bedankt voor die lieve duwtjes in mijn rug. Hopelijk kan ik de moed bij elkaar rapen. Overigens, het gaat om deze kanjer:

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:15

Het beste is gewoon NU bellen dan heb je het gehad. het is erg moeilijk, maar hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het wordt. Dus bellen dan weet je waar je aan toe bent. gooi de tranenkraan maar open hoe moeilijk je het hebt en geef aan dat je op dat moment niet de mogel;ijkheid had hem te houden en nu wel. Nu hopen dat de mensen het begrijpen. sterkte...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:23

Helaas gaat nu bellen niet. Ik zit op mijn werk en in een nogal herrie-omgeving, telefoneren is praktisch onmogelijk. Maar het zou inderdaad wel het beste zijn. Kan pas vanavond bellen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:27

vanavond bellen en gooi alles er maar uit....ik hoop voor je dat de mensen het begrijpen en dat de kleine lekker bij jou kan blijven! succes! het is echt een kanjer om te zien!!

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:31

Ik zou er niet al te moeilijk over doen,gewoon handgeld teruggeven en het veulen lekker houden,en als ze dan kwaad zijn jammer dan
Misschien zie je die mensen wel nooit weer,en als jij er een slecht gevoel over hebt om je veulen daar heen te brengen,dan zou ik het niet doen,het is nu misschien even vervelend om tegen die mensen te zeggen dat het niet doorgaat,maar dat ben je zo weer vergeten,terwijl als je je veulen daar heenbrengt je misschien wel jaren later er nog spijt van hebt.
En volgens mij hebben die mensen niet zo heel veel rechten,tenminste als je dat handgeld teruggeeft,en jij hebt het papier laat ze dan maar eens proberen om dat veulen te krijgen.
Dus ik zou zeggen: NIET DOEN !!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:34

Wow.. ik zit net op de kraamstal op een ander topic van jou te reageren, zie ik dit topic ineens staan.

Ik kan je hierin niet adviseren, maar ik zou eerst die mensen eens bellen en het verhaal rustig uitleggen.. gewoon even een reactie afwachten.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:37

Ik zou ook alles gewoon rustig uitleggen aan die mensen.Ook al lukt het niet, dan kan je je later niet kwalijk nemen dat je het niet geprobeerd hebt.

Veel succes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:39

Toevallig, want zoveel topics maak ik zelf nooit aan.

Pfff, ik hoop echt dat ze het handgeld terug accepteren, en wil er dus nog geld bij doen voor hun geleden schade. Het zijn op zich wel aardige mensen geloof ik, maar hoe ze hierop reageren??? Ze hadden ook nogal zin in hem geloof ik.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:39

Het CHE-Veulen!

Neonlight schreef:
En ik spreek niet over goedkeuring, ik spreek nu over veterinaire keuring zodat hun wel de merries kostenloos zouden kunnen dekkken. Op zich is dat toch niet zo slecht, als dat echt was waarom ze hem wilde hebben? Ze hoeven hem nu niet op te fokken maar krijgen wel de dekkingen voor niks. Zo'n deal zou ik dus willen maken, en dan op papier zetten dat als ik hem tussentijds verkoop hun hem voor hetzelfde bedrag als nu afgesproken is mogen hebben. En die gratis dekkingen dan.

persoonlijk vind ik dit een hele goede deal alleen kunnen die mensen het hengstje niet meer gebruiken voor dekkingen buiten hun eigen merries om (en dus minder inkomsten) Het ligt er dus inderdaad aan waar ze hem voor willen gaan gebruiken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:44

Ja, ons CHE-veulen.

En ik geloof niet dat de dekkingen buitendeurs zoveel geld opleveren. De appaloosa-fokkerij is enorm klein.