Pony sinds gister alleen, laat hooi staan, toont triest...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pony sinds gister alleen, laat hooi staan, toont triest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 23:14

In dit topic: En toen was het ineens voorbij, Bas is alleen... kunnen jullie lezen dat Bas sinds gisteravond zn grote bruine steun en toeverlaat, zn ponyvriendin Edwine, is kwijt geraakt en voorlopig alleen staat.
Dat is natuurlijk even een grote verandering, zomaar je weidemaatje kwijt, de hele dag alleen op een kaal stuk land/bak met verder helemaal niets meer. Snap best dat het humeur dan wat aangetast kan zijn.
Echter laat Bas sinds gisteravond zn hooi staan, en dat vind ik niet prettig. Hij deed dat wel vaker, als Edwine op buitenrit ging gaven we hem hooi als afleiding, hij liet het dan net zolang staan tot Edje weer terug was van buitenrit en ging dan pas eten.

Gister heb ik hem voor we Edwine wegbrachten een pluk hooi gegeven en toen we terug kwamen lag het er nog net zo bij.
Vandaag heeft mn vriendin er vers hooi bijgelegd, maar vanavond lag het er wederom nog bijna net zo bij, ze heeft hem vanmiddag niet weer gevoerd omdat er nog zoveel lag.

Hij heeft wel wat biks gegeten vanavond, maar zo hard als dat normaal weggegeten wordt ging het vanavond ook niet.

Verder toont hij triest, heeft de hele dag staan te hinniken en loopt continu bij het draad op en neer, bij de opening van het land.
Hij kijkt continu op bij elk geluid dat hij hoort, en gaat dan om de schuur heen staan turen.

Niet de Bas zoals ik hem ken.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Een paard dat zn weidemaatje/soortgenoot zo mist dat hij het eten laat staan ?
Ik had gister zelf het idee van : Hij krijgt vanzelf wel een keer honger, het is maar even... maar dat hij vandaag ook zo deed en alles liet staan vind ik maar niks, dat hoort niet bij een paard.

Het is maar tijdelijk dat hij alleen staat, over een poosje verhuizen we naar een stal met 30 paarden en pony's, dus dan vrienden zat, maar het gaat me even om nu...

daantjuhhh

Re: Pony sinds gister alleen, laat hooi staan, toont triest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:25

ja die van mij heeft heimwee als hij weg is en drinkt dan een poos niks.
Is heel lastig als het 30 graden is en je doet intensief trainen.
Bij haar kwam het vanzelf wel.
Je moest haar er even de tijd voor geven.

Ik heb ook een pony gehad die niet at door heimwee.
Maar die at ook echt niet.
Ze heeft 3 dagen haar eten alten staan ook de biks en toen heb ik haar ergens anders heen gebracht waar ze een maatje had en toen was het goed.
Ik zou het als ik jou was morgen nog even aankijken en dan anders eens rondvragen of je een shet ergens mag lenen ofzo.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:31

Het is bekend dat paarden heel intense vriendschappen op kunnen bouwen. Ze kunnen dan ook een periode in rouw gaan of er zelfs altijd last van blijven houden. Dit kan als een paard overlijd, maar ook als een paard verhuisd. Een nieuw maatje kan goed helpen.
Dit is ook één van de redenen waarom sommige mensen percé willen dat hun paard op stal inslaapt als dit nodig is; het paard kan in de wei inslapen en zijn maatjes kunnen vervolgens naar hem toelopen, hem besnuffelen en zo de conclusie trekken dat hun maatje dood is. Dit maakt het voor paarden makkelijker, maar voor de eigenaar vaak moeilijker. Een paard weg laten halen is vaak geen pretje. En de staleigenaar moet het er ook mee eens zijn.
In jouw geval zou ik zo snel mogelijk voor gezelschap zorgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:49

ja die van mij is ook gestorven naast zijn vriendje op wei.
Het vriendje heeft een hele poos zitten snuffelen en met zijn voet tegen hem aan staan schrapen om Andoy in de benen te krijgen.
Het is inderdaad heel naar maar het andere paardje snapte wat er aan de hand was en het was goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:41

haal resque remedie van bach, kun je zo halen bij de drogist en geef hem dat, bij veel paarden helpt dit om door een stress volle situatie te komen.

geef hem afleiding, ga wandelen ga eruit, zoek andere paardjes op.

heb je nog iets waar de geur van die andere pony aanzit? een deken of schabrakje?
hang of leg het bij hem neer zodat hij de geur ervan kan opnemen, dit kan veel troost geven....

knuffel hem helemaal plat, en zorg voor afleiding dus.... t heeft even tijd nodig.....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 09:20

Rescue! Verrek, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, dat geef ik altijd en overal voor. Neem het flesje meteen mee vanmiddag.

Nee er is eigenlijk niet veel meer met de geur van Edwine, maar is het wel verstandig dat hij haar nog ruikt ? Kan hij niet beter aan de geur van andere paarden gaan wennen ? Edwine komt toch niet terug.
Edje is nog op proef, dus mocht het niet bevallen komt ze weer terug, daar wil ik even op wachten voor ik een ander zoek.

Plat knuffelen en veel doen gaat helemaal goed komen, ik blijf nu even extra lang bij hem, vanmiddag komt een klein meisje op hem rijden, dus ook veel aandacht

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:24

paarden kunnen alleen soms erg depri worden.
Ik zou hem zo snel mogelijk naar de nieuwe stal brengen.
Dan kan het nog even duren voor hij gewend is, maar hopelijk vind hij daar een nieuw vriendje en knapt hij weer wat op.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:37

Ja heb hier ervaring mee. Mijn shetje werd op een gegeven moment ook gescheiden van zn maatje. Hij stond toen niet helemaal alleen, er stond nog een shet maar hij heeft toen 3 hele dagen niets gegeten en toonde zeer triest. Ook doffe blik in de ogen en continue onrustig, draven langs het hek etc. Hij ging vanzelf weer eten en is wel weer tot rust gekomen. Helaas voor hem ging de andere shet een jaar later ook weg en heeft hij toen noodgedwongen een jaar alleen gestaan. Hier werd hij ook niet gelukkiger van en toen hebben we er gezelschap bijgekocht. Deze pony werd wederom zijn grootste maatje, omdat ze maar met zn tweeen stonden. Toen deze pony verkocht werd was hij ook een paar dagen van slag, maar bleef hij wel eten (stond toen ook in een grotere groep pony's)

Dus gewoon even afwachten en proberen zo snel mogelijk weer gezelschap te zoeken, want afleiding helpt wel goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:51

Citaat:
zo snel mogelijk weer gezelschap te zoeken,

Ja! dit is echt het belangrijkste!!! hoeft niet eens een paard te zijn (wel het beste) maar ook een geitje ofzo.

Succes!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:02

SANEX schreef:
...... Edwine komt toch niet terug.
Edje is nog op proef, dus mocht het niet bevallen komt ze weer terug, daar wil ik even op wachten voor ik een ander zoek.......

Bwhuh, ik spreek mezelf hier ook mooi tegen..
Het is natuurlijk de verwachting dat ze nooit meer terug komt, maar het kan zijn dat wanneer de proeftijd niet bevalt ze wel terug komt. Echter daar gaan we niet vanuit.

Ik zal zien of ik in het dorp een shet kan lenen ofzo, of alvast eentje van de stal waar hij heen gaat.
Er staan wel schapen bij hem, maar dat intresseert hem niet zo. Dus een geit biedt denk ik ook geen hulp, en waar haal ik zo snel een geit voor een paar weekjes vandaan ?

Nee als er dan wat bijkomt dan moet het een pony zijn

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:06

Idd.. paarden kunnen wegkwijnen van verdriet / heimwee. Zo snel mogelijk op zien te lossen... de opties zijn hier in het topic al genoemd

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:20

ellepel schreef:
haal resque remedie van bach, kun je zo halen bij de drogist en geef hem dat, bij veel paarden helpt dit om door een stress volle situatie te komen.

Er worden al een hoop suggesties aangedragen door iedereen waar je wat mee kunt. Ik wil alleen even reageren op de Rescue Remedie van Bach. Als Bach- en aromatherapeut voor paarden zou ik in het geval van jouw paard niet (alleen) Rescue geven, maar een combinatie van Bachbloesems, die hier beter kunnen helpen.
Bijvoorbeeld Star of Bethlehem en Honeysuckle.

Daarnaast kan ik mij goed voorstellen dat jouw paard behoefte kan hebben aan aromatherapie. Er zijn verschillende essentiële oliën, die jouw paard in dit proces kunnen ondersteunen. Zo kan ik me heel goed voorstellen als jouw paard op dit moment troost nodig heeft en dat wordt hem geboden door de essentiële olie.
Wil je meer weten, dan hoor ik het graag.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 22:07

Ik stuur je een PB Terence