voer voor tuigpaarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

voer voor tuigpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:46

hey,
ik heb 2 tuigers van 12 en 13, beide rond 1.70 groot. Ze doen vrij weinig, rond de 2/3x per week een buitenrit van paar uur, maar dus geen dagelijks zwaar werk.
Ze krijgen nu 1x per dag een halve/hele schep biks en aantal plakken hooi.
Maar zodra wij op de boerderij (waar ze staan) wonen, wil ik ze wel 2x per dag voeren. maar wat adviseren jullie te geven en hoeveel?

sandr0

Re: voer voor tuigpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:50

als ze het nu goed doen op t geen je ze geeft maakt dat niet uit als je daar gaat wonen lijkt mij. Dan deel je dus hun dagelijkse rantsoen door de helft en voert t in 2 keer.

Mijn mening is wel dt je ze beter elke dag aan t werk kunt zetten dan ineens een paar uur buitenrijden en daarna weer stil zetten. Verdeel de arbeid over de week is voor jepaarden en stuk beter. En he etn wat zenu krijgenvind ik niet zo veel eigenlijk. Er staan richtlijnen op de voerzakken en daar zit je ver onder.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:53

ik weet het niet, ik voer nu (nog) niet zelf.
en ik weet dat je beter elke dag ffjes wat kan doen dan 1x in de week veel. Maar ik kan nu moeilijk elke dag 15 km met me scooter naar ze toe om ff een uurtje te gaan rijden

edit: btw ze zijn totaal niet dun, eerder te dik. en de 2 andere die er ook nog bij staan (krijgen t zelfde voer, maar doen niks) die zijn zo rond dat men vraagt of ze drachtig zijn... dus als ik daar op af ga, krijgen ze wel genoeg. denk ik

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:47

Ze krijgen vrij veel hooi, daar worden ze dik van.
Kwa biks mag er wel wat meer in hoor, die voeding hebben ze harder nodig dan die plakken hooi.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:49

Als je paarden het er goed op doen zou ik niet veel veranderen. Idd eventueel het voer meer over de dag verdelen. Wanneer je paard te weinig zou binnenkrijgen zou dat gaan om de vitaminen mineralen etc. Hiervoor kun je eventueel een liksteen aan de paarden geven waarmee ze zelf in hun behoefte kunnen voorzien.
Wanneer paarden niet of zeer weinig arbeid verrichten volstaat ruim voldoende hooi/kuil van een goede kwaliteit aangevuld met minimaal krachtvoer echt. De meeste paarden die ik ken doen het er hun hele leven al goed op.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:33

Helaas zitten in de meeste likstenen geen vitaminen, maar alleen de mineralen. Dan wordt het nog ingewikkelder, je dient qua liksteen altijd weer rekening te houden met het voer, want het gaat er niet alleen om dat ze de vitaminen en mineralen binnen krijgen, maar ook in de juiste verhoudingen. En of de biks goed is of niet hang af van meerdere situaties zouas bv trainingsschema, ras leeftijd ed. Uiteraard kunnen ze het er goed op doen, maar misschien kan het beter, maar misschien hebben ze al het beste voor hun. In jouw situatie trainen ze dus niet elke dag, maar als ze naar buiten gaan, is het vrij intensief. Dit hoeft geen probleem te zijn qua training, zolang je maar niet 1x per week intensief traint, want dat is wel onjuiste training. Maar een paar keer in de week een paar uur intensief, zijn de kenmerken waar je qua voer op moet letten. Tevens moet je altijd in het achterhoofd houden dat ruwvoer de basis is en niet het krachtvoer.