wat geef jij je shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

wat geef jij je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:33

En dan bedoel ik wat voor brokken enz enz.

Ik moest net brokken halen en ik stond echt voor een TE ruime keuze. Sportbrok leek me niet echt gepast aangezien hij om de dag alleen maar gaat wandelen.

Dan had je nog ponybrok met zetmeel ofzo

Zakken muesli... slobber enz enz.

Muesli heeft hij ook ff gehad maar ik had gelezen dat het erg slecht voor de tanden is. Heb nu gewoon een zak basisbrok gehaald maar weet niet of dit voldoende is (krijgt natuurlijk ook hooi en elke dag wortels).

Wat is noodzakelijk en wat is gewoon als tussendoortje bedoeld

skaay

Re: wat geef jij je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:34

ik geef mijn shets altijd basis brok en daar doen ze het goed op ( ook hooi en wortels enzo)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:40

Mijn kruising shet krijgt gras Hij staat in een weiland, is verre van dun en ga ik dus niet bijvoeren. Hij krijgt wel elke dag een appeltje en soms wat zetmeel omdat dat geen krachtvoer is.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:41

Mijn shet krijgt helemaal niks, en werkt dagelijks.
Als hij wat krijgt is het een hapje ponybrok omdat het toch af en toe zo lekker is, en ponybrok minder in zit dan een basis of sportbrok.
Hij krijgt 3 keer per dag een toefje oud hooi en daar moet hij het mee doen

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:42

SANEX schreef:
Mijn shet krijgt helemaal niks, en werkt dagelijks.
Als hij wat krijgt is het een hapje ponybrok omdat het toch af en toe zo lekker is, en ponybrok minder in zit dan een basis of sportbrok.
Hij krijgt 3 keer per dag een toefje oud hooi en daar moet hij het mee doen

Minder wat in zit? Want ik heb de etiketten van basis en ponybrok vergeleken en in ponybrok blkee veel meer vet te zitten.

Uiteraard is mijn vraag niet gericht aan mensen waarvan de shet nu op het gras staat en niet bijgevoerd wordt.

Die van mij heeft op het moment geen gras dus die krijgt brok.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:44

De shets die ik verzorgde kregen zon beetje alles van de eigenaren naast gewoon hooi en biks. Restjes van het eten altijd ,, als de kindertjes hun brood niet hadden opgegeten.. of aardappeltjes die over waren of groente wahah ze vonden alles lekker! en ze staan op de wei.. niet gek dat ze dik zijn?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:50

Die van mij staat niet op gras, die staat op zand, en dan nog krijgt hij dus niet meer dan alleen hooi.
Vraag me even af hoeveel brok je je shet voert en hoeveel beweging hij krijgt ? naar mijn mening en ervaring hoeven shetten, ondanks zwaar werk, vrijwel nooit brok als bijvoer. Dan liever wat meer hooi i.p.v brok

Er zit zowiezo minder energie en eiwitten in, vet is niet zo erg ( in bepaalde mate natuurlijk ), eiwitten zijn de boosdoeners voor onze kleine robuuste veelvraten

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:56

Amica krijgt normaal gesproken niets bijgevoerd, ze staat nu op een (bijna kale) wei, en 's winters eet ze hooi mee met Amo, en als Amo biks krijgt, eet ze af en toe een hapje mee als ze wat te pakken kan krijgen, en ze is eerder te dun dan te dik

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:57

mijn shet staat lekker de hele dag op de wei en als ie gelopen heeft krijgt ie klein beetje meusli gewoon omdat ie het lekker vind want hij is verder rond genoeg

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:00

Mijn shet eet met de pot mee. haha nee hij eet wat mijn paard ook eet. Vipagraan van Hyppostar. Gewoon smorgens en savonds een handje.. (voor t idee, anders vind ik t zielig, dat mijnp aard wel lekker granen eet, en hij niets krijgt) Verder eet ie alleen hooi en gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:03

Mijn Shet staat nu op gras, maar in de winter moet hij het met alleen hooi en wortels doen. En dan zijn de wortels meer voor mijn gevoel dan dat het echt nodig is.
Hij komt elke keer prima de winter door en in de zomer moet ik echt opletten dat hij niet te dik wordt. Brok heeft hij alleen de eerste winter gehad, omdat ik dacht dat hij het nodig had
Verkeerd gedacht, hij werd er alleen mega dik en druk van.
Kijk naar je pony alsof hij van iemand anders is en voer hem naar wat je ziet.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:09

Mijn merrie werkt elke dag flink en krijgt daar dan ook naar gevoerd.

Ze krijgt een halve kilo Condition Plus, muesli, knoflooksnippers,zeewier en Kompleet Supplement, en wat lijnzaadolie.
En nog Pavo koeken, maar die zijn nu op.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:53

Mijn shet krijgt nu een halve kilo sportbrok. En doet vrijwel niets, staat af en toe in de bak en word mee gewandeld wnat is nog jong. MAar hij heeft het dan ook erg nodig.

Ga zaterdag van stal verhuizen, met dagenlijk 24 uur gras, dus word dat afgebouwt naar een hand.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:55

Mijn shetjes krijgen natuurlijk hooi, onderhoudsmuesli, knoflook snippers en in het keuringszeisoen scheutje lijnzaadolie.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:59

De shetjes op de manege krijgen 2 maal daags kuilgras. lopen maar een paar keer (3of4keer) in de week maar een half uurtje.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:16

Onze shetten krijgen mondjesmaat gras, elke dag een strookje erbij. In de winter aangevuld met vitaminekoek en droge kuil.

We hebben overigens zoveel gras dat ze de hele winter ook nog gras er bij krijgen. Meer om wat te doen te hebben dan voor de energie trouwens.
Als ze gewerkt hebben of als een veulen hebben krijgen ze ook subli ponybrok.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:20

Die van mij krijgen een halve tot een hele kilo sportbrok met penen(afhankelijk van de weidegang) en te veel kuilvoer. Ik voer ze zelf niet en heb weinig in te brengen. Ik rij aangespannen een paar keer in de week pittige ritten door het bos. Nooit geen problemen gehad met bevangheid. Wel nodig aan een dieet toe nu ik wat minder tijd heb om te rijden.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:44

Citaat:
Vraag me even af hoeveel brok je je shet voert en hoeveel beweging hij krijgt ?

Ik heb een maatbekertje... dat is ongeveer 2 handjes als ik 'm vol doe.
Ze zijn allebei echt niet te dik en die van mij eet nu al 4 maanden brok.

Om de dag zet ik hem ff flink in beweging. Omdat hij met wandelen niet echt uit kon razen neem ik hem nu mee aan de fiets zodat hij sprintjes kan trekken.

Ik heb trouwens nu dat basisbrok van subli maar die stinkt naar uhm... overgeefsel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:46

Mijn 3-jarige is trouwens 2 x per week onder zael, word ingereden dus zijn maar 10 minuten. Daarnaast ongeveer 2 dagen per week voor de wagen, de rest van de week longeren/vrijheidsdressuur. Hij krijgt een kilo onderhoudsmuesli.

Mijn jaarling doet nog niets eignelijk en krijgt een halve kilo

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:04

Mijn shet staat op het moment dag en nacht in de weide met mijn pony.
Af en toe kom ik ze eens wat lekkers brengen, allebei anderhalf handje basis sportbrok, dit is degene die ik normaal voor mijn pony geef bij het rijden.
Op het moment hebben ze heel veel gras en ik zie ze aankomen dus echt veel erbij krijgen ze niet, af en toe een soepje

@ CKdamour: Ik ben dus niet de enige die het voer van Subli naar kots vind ruiken overigens vind ik dat van het van Eck voer ook

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:47

Mijn shetten krijgen eigenlijk alleen maar gras.
voor een Marathon krijgen ze wat brok dat ze net iets bij te zetten hebben en als ik merk dat ze in de week na de marathon wat moe en futloos zijn krijgen ze nog een paar handjes.
that's it.
en daar doen ze het al jaren prima op!
Als ik ze meer geef krijg ik alleen maar problemen omdat de pony's er totaal niet mee overweg kunnen.
brok is eerder slecht voor een shet dan goed.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:31

Subli meurt idd een uur in de wind, al zonder dat de zak open is.
Tref ik het even dat ik bij de welkoop werk waar ik die stinkzooi dus alsnog dagelijks in handen heb, al voer ik het mn knol niet eens

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:42

Bij mijn krijgen ze nu Havens Draversbrok.

Op het land als ze niets doen al een halve kg per dag, als ze werken daar nog eens ong een halve kg bij. Dit met wat knoflook en lijnzaadolie.
Aan de schraalste basis brok hadden ze duidelijk niet genoeg.

Alleen Angel krijgt niets, alleen hooi en een handje luzerne om haar medicijnen door heen te doen. Die is 1,5 week geleden bevangen geraakt (niet door te veel voer!!!) en staat nu op randsoen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:43

De basisbrok was inderdaad ook al niet genoeg voor mn jaarling.

Mag ik vragen waarom je voor draversbrok gekozen hebt?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:55

waarom voert iedereen die shetten zo ontzettend veel bij?
heb ik dan van die speciale pony's die zonder brok en zonder zweep lopen?
ze krijgen echt nooit meer dan een handje en dan alleen voor/na de marathon.
en om nou te zeggen dat ze mager zijn... absoluut niet.

shetten verbranden hun maag aan brokken, of is dat een fabeltje wat een voedingsdeskundige mij vertelde?