chippen:laatste nieuws

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladydarkness

chippen:laatste nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 13:47

Wie kan mij het laatste nieuws over het Chippen vertellen,

ik hoorde namelijk dat de europese rechtbank had besloten om het chippen van paarden niet verplicht te stellen.

maar ik kan er nog nergens iets over vinden.

Allegra

Re: chippen:laatste nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:02

chippen is al lang niet meer verplicht. Indentificatie wel, maar dat kan ook middels DNA onderzoek.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:05

Is het dan niet meer zo dat je in nederland een chip nodig hebt om wedstrijden te mogen rijden of je paard te vervoeren?

Volgens mij mocht je alleen in bijzondere gevallen met DNA en is het chippen wel dgelijk verplicht in Nederland.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:07

Riant schreef:
Is het dan niet meer zo dat je in nederland een chip nodig hebt om wedstrijden te mogen rijden of je paard te vervoeren?

Volgens mij mocht je alleen in bijzondere gevallen met DNA en is het chippen wel dgelijk verplicht in Nederland.

Volgens mij is het chippen inderdaad verplicht ja....
Heeft onze dierenarts me nog gezegd...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:18

Hoorde anders een tijdje terug ook een keer op het nieuws dat chippen niet meer verplicht is. Heb er verder niet bij stil gestaan omdat de mijne de chip al heeft.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:38

Er is wel sprake van de met het weer wil gaan afschaffen maar dat is volgens mij nog niet definitief.

Dat er besprekingen zijn om het af te schaffen heb ik wel in de wandelgangen gehoord maar van de KNHS ofzo heb ik nog geen definitief bericht gehoord.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:58

Het is in nederland niet verplicht om te chippen. (voor niemand, dus niet alleen in bijzondere gevallen). Je moet dan wel DNA doen en dat duurt dan vaak wat langer en leverd nog wel eens problemen op met startkaart ed.
Ik geloof wel dat een dezer dagen in brussel wat wordt besproken over de chip in verband met europese wetgeving. Ik ben ook benieuwd.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:59

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:58

Zoun eht neit weten maar die van mij zijn gewoon gechipt ga neit zo moeilijk zitten doen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:03

karoliena schreef:
Zoun eht neit weten maar die van mij zijn gewoon gechipt ga neit zo moeilijk zitten doen.

Wat hebben we nou aan zo'n opmerking? Ieder toch zijn eigen keuze?

Je moet het weloverwogen doen. Als je het met dna doet weet je zeker dat er niets mis kan gaan met je paard. De mijne is ook gechipt, ik heb er geen problemen mee, maar ik weet niet of ik het bij mijn volgende paard ook doe. toen mijn paard gechipt was heb ik er niet bij nagedacht omdat ik dacht dat het moest.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:07

Ik heb het weloverwogen gedaan. De risico's van een casteratie zijn groter, maar daar heeft niemand het over. Het DNA van mijn paard is al helemaal bkeend ibj het stamboek maar alles zou dan weer overnieuw bekeken moeten worden en dat vind ik dan zonde van het geld.

Tuurlijk ieder zijn eigen keuze maar een casteratie is gevaarlijker en dat doet iedereen toch ook zonder er over na te denken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:10

De vraag wat niet naar de risico's van chippen, maar de regelgeving,

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:13

Naar mijn weten moet elk paard gechipt/DNA geregistreert zijn. Of je nu met de trailer weg gaat, naar een manege rijd of gaat wandelen. Maar een hoop mensen zijn het hier niet mee eens en vinden dat het alleen geld als je met een trailer weg gaat maar voor zover ik het weet, weet eigenlijk niemand zeker hoe het zit.

Iedereen zegt wat anders.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:15

karoliena schreef:
Ik heb het weloverwogen gedaan. De risico's van een casteratie zijn groter, maar daar heeft niemand het over. Het DNA van mijn paard is al helemaal bkeend ibj het stamboek maar alles zou dan weer overnieuw bekeken moeten worden en dat vind ik dan zonde van het geld.

Tuurlijk ieder zijn eigen keuze maar een casteratie is gevaarlijker en dat doet iedereen toch ook zonder er over na te denken.

We hoeven hier toch niet te kiezen tussen castratie en chippen. Lekker vergelijk. We moeten hier kiezen tussen chippen en DNA. Dat jij kiest voor chippen, geen probleem maar zo'n botte opmerking vind ik echt belachelijk.

PS. Ik weet zeker dat je mag kiezen tussen DNA en Chip. Als het paard maar een paspoort heeft met een levensnummer.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:16

darom wordt er ook om het laatste nieuws gevraag. Registraie (chipprn DNA) is inderdaad verplicht. Voor iedereen al vervoert sinterklaas je paard. Dat is het laatste bericht dat ik zeker weet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:17

Berend Nijhof (mijn hoefsmid en goede kennis) moest volgens mij deze week naar brussel. zodra ik iets weet zal ik jullie op de hoogte brengen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:18

@Oosterhoff: die site kun je niet gebruiken als bron voor nieuws, neem daarvoor overheidssites als:
www.nl-paardenpaspoort.nl
www.minlnv.nl
Vooralsnog is het chippen van paardachtigen verplicht in Nederland, echter kan men ontheffing aanvragen.

en ik vraag altijd mijn melkboer naar het laatste nieuws, die komt ook af en toe in Brussel

Citaat:
1. de aanvraag voor veulens moet binnen vijf maanden na de geboorte worden ingediend;
2. de DNA-code moet worden bepaald volgens de door het PVV bepaalde procedure die op aanvraag wordt toegestuurd;
3. de kosten voor de bepaling van de DNA-code, ook bij latere identiteitscontroles, zijn volledig voor rekening van de eigenaar.
4. paarden die niet gechipt zijn mogen niet geslacht worden; als ze alsnog gechipt worden, moet er een wachttermijn van zes maanden na de dag van chippen in acht genomen worden voor ze geslacht mogen worden.

Paarden zonder chip kunnen niet worden opgenomen in de centrale databank. Het terugzoeken van een paard is dan veel moeilijker.

en ja, er is inmiddels een database online die het ook nog doet

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:38

Waarom zou ik niet uit kunnen gaan van mijn hoefsmid die naar brussel gaat om daar met die mensen van europa gaat praten over de wetgeving omtrend chippen? Dat is zeker niet de plaatselijke melkboer.

Misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt wat betreft "verplicht". het komt er op neer dat iedereen de mogelijkheid heeft om zijn paard te laten registreren via DNA

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:43

Ik reageer niet bot maar eignelijk is het toch heel simpel je paard meot gewoon geregistreert staan. Met chip of dan wel met DNA.

En omdat mensen eht altijd over de risico's hebben die zijn dus maar heel klein.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:43

dan ben ik voorals nog goed op de hoogte
Wat ik er zo van lees is chippen vooralsnog verplicht. Je kan middels DNA je paard laten registereren maar de kosten daarvan zijn voor jezelf en wat ik begreo een stuk hogen dan chippen.

Ik vind zo'n site voor mezelf toch wat betrouwebaarder dan iemand zijn smid

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:47

Dit stond op de site van :www.minlnv.nl

Thans geldt dat paarden dienen te zijn gechipt, tenzij de betreffende paarden zijn geïdentificeerd door middel van het DNA-profiel in het paspoort of tenzij de houders kunnen aantonen dat zij een verzoek hebben ingediend bij de Voorzitter van het PVV om in het kader van de gewetensbezwaardenregeling een ontheffing van de chipverplichting te krijgen.

In uw brief geeft u aan dat er signalen waren ontvangen over de weigering van de RVV om paarden zonder chip tot de paardenmarkt toe te laten.
Ik kan u hierover het volgende meedelen:

Het betrof niet de toelating tot de paardenmarkt, maar de weigering voor het opmaken van een exportcertificaat.
Voor het opmaken van een exportcertificaat moet het paspoort volledig zijn ingevuld, inclusief een chipnummer of DNA-profiel en een ingetekende schets.
De hierboven genoemde informatie ontbrak geheel of gedeeltelijk bij de paarden waarvoor het opmaken van een exportcertificaat geweigerd werd.

Mijn hoefsmid is al vanaf het begin van het chippen daarmee bezig. Hij hoort bij de groep Nijhof. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat je niet zomaar op een willekeurige hoefsmid afgaat.

Buiten alle regeltjes om vind ik het overigens wel heel verdacht dat ze eerst registratie gaan verplichten (hoe dan ook) en vervolgens de belastingen om hoog gaan gooien. (ik denk zelf aan geldtrekkerij maarja zo werkt het nou eenmaal)

De site die ik als eerste heb gegeven geeft alleen de kant van de antichippers weer. (ik ben overigens niet antichip laat dat duidelijk zijn. Er zijn mij nog niet genoeg bewijzen bovenwater gekomen die laten zien dat de chip schade opleverd, maar ik zeg niet dat het niet zou kunnen.)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:56

Maar is het niet zo dat je Chip gewoon met de chiplezer gelezen klan worden bij controle en DNA steeds onieuw moet worden onderzocht.

Dat er een nummer in je paspoort staat is leuk maar volgens mij niet voldoende, immers van dokerbruine parden met een kol van 1.70 ken ik er 3 Volgens mij was het juist wel de bedoeling dat het chipnummer of DNA nummer ook daadwerkelijk bij het paard horen. Dat zou betekenen dat je als je pech hebt meerdere malen op eigen kosten DNA onderzoek zou moeten doen als je gecontrolleerd wordt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:57

Riant schreef:
Maar is het niet zo dat je Chip gewoon met de chiplezer gelezen klan worden bij controle en DNA steeds onieuw moet worden onderzocht.

Dat er een nummer in je paspoort staat is leuk maar volgens mij niet voldoende, immers van dokerbruine parden met een kol van 1.70 ken ik er 3 Volgens mij was het juist wel de bedoeling dat het chipnummer of DNA nummer ook daadwerkelijk bij het paard horen. Dat zou betekenen dat je als je pech hebt meerdere malen op eigen kosten DNA onderzoek zou moeten doen als je gecontrolleerd wordt.

Daar heb je helemaal gelijk in.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:58

Had ik nog helemaal niet over nagedacht is wel een hele goede.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:59

oosterhoff schreef:
Waarom zou ik niet uit kunnen gaan van mijn hoefsmid die naar brussel gaat om daar met die mensen van europa gaat praten over de wetgeving omtrend chippen? Dat is zeker niet de plaatselijke melkboer.

Weet jij dan wat mijn melkboer doet in Brussel?

Verordening identificatie en registratie van paardachtigen 2004
De paspoortverplichting is gebaseerd op Europese regelgeving. In Nederland zijn deze regels vastgelegd in de Verordening identificatie en registratie van paardachtigen 2004.

Citaat:
2. VERBODSBEPALINGEN
Artikel 2
1. Het is verboden paardachtigen te houden die niet zijn voorzien van een
geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te houden die niet zijn voorzien van een
transponder.

en zo staat het in de verordening, en op artikel 2 lid 2 kun je ontheffing krijgen