Bak beter krijgen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris_Zarcha

Bak beter krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 13:04

Hoi,
Waar ik sta ligt er een bak met nogal een wisselende boden. Dus er is een stuk hard en een stuk weer zachter. En dat is niet zo lekker voor de benen :S
We willen hier wat aan doen, zelf dachten we aan:

De bak net zo los trekken als de andere zachte delen en dan helemaal rechttrekken. Om de bak dan niet te zwaar te maken, wilde we houtsnippers erin doen.

Is dit een goede manier of heeft iemand nog andere tips.

Cassidy

Re: Bak beter krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:08

De zachte plekken in de bak komen omdat er verschillen zijn in vochtgehalte van de grond.

Om te beginnen: ligt er drainage? Zo ja, doet deze het nog? De buizen doorspuiten kan al een heleboel verbetering brengen.

Ligt er wegendoek? Zo ja, is deze heel op de plekken waar de grond natter is?

Helemaal lostrekken zou ik niet doen, mengen met houtsnippers ook niet, als dat verteerd slibt alles dicht. Ik zou eerst naar de drainage kijken, eventueel doorspuiten en dan vervangen, en kijken naar het worteldoek.

Maris_Zarcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 13:12

Er ligt drainage, doet het ook nog
En er ligt ook een doek onder

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:15

Wat je zou kunnen proberen is een loonwerker laten komen, die de bodem weer goed doormengt (harde en zachte stukken) en dan de bodem weer egaliseren en aantrillen/ sproeien zodat ie vlak en stabiel wordt en regelmatig onderhouden; sproeien/ slepen/ mest eruit/ NIET loslaten als mogelijk is. Loslaten van paarden zorgt er namelijk voor dat je zachte stukken krijgt; rollen/ remmen/ graven/ omdraaien/ etc.

Bij ons op de manege is een bodem aangelegd die op alle maneges in de omgeving SUPER blijft maar door slecht onderhouden en eigenwijs loslaten en longeren van paarden. En neurotisch sproeibeleid (elke dag sproeien ook als er niet in gereden wordt, als t nu gaat vriezen kun je gewoon schaatsen binnen.....) en niet slepen in de zomer, zodat de hoefslag een geul is met een halve meter zand tegenm de bakrand. Ben benieuwd van de winter... Gelukkig heb ik mn eigen bak, waar ik veel onderhoud aan pleeg (in mn eentje...)

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:22

Wij zitten met hetzelfde probleem bij onze bak. Drainage ligt om de 2 meter en loopt nog prima. Te prima naar mijn idee...
Waarschijnlijk ligt het probleem in slechte verdeling van de verschillende zandlagen. De zware delen ligt te veel drainagezand, en te weinig woudzand. Doordat het drainagezand niet vast gaat zitten/stevig wordt of hoe je dit ook moet omschrijven, blijven deze delen los. het woudzand zorgt voor de stevigheid. Wij hopen dat een extra vracht woudzand de oplossing is.
Ik blijf dit topic volgen, wellicht komt er een oplossing die wij over het hoofd hebben gezien!