Bak met worteldoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Bak met worteldoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:07

Waar kan je worteldoek halen voor in een bak?

Mexx93

Re: Bak met worteldoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:39

sorry maar wat is een worteldoek? hihihi

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:40

Nooit van gehoord

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:40

een soort gaas wat je onder het zand kunt doen zodat er geen onkruid e.d. door het zand gaat groeien.

ik denk dat je bij tuincentra of de welkoop (boerenbond) goed kan slagen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:53

Oke, ik ben van plan het worteldoek, boven de grond te gooien. Daarna 2 vachtwagens zand te storten. Iemand ervaring mee>

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:06

ik weet niet of 2 vrachtwagens voldoende is voor een normale bak van 20*40
het zand moet namelijk wel een cm of 30 diep zijn

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:11

Steffie89 schreef:
Oke, ik ben van plan het worteldoek, boven de grond te gooien. Daarna 2 vachtwagens zand te storten. Iemand ervaring mee>

Yep. Laat je wel goed voorlichten; niet al het zand is geschikt om in een bak te gooien (ivm het gevaar op peesblessures). Houd er ook rekening mee dat de bak (vooral in het begin) vrij zwaar is. Om die reden heb ik tapijtsnippers door het zand heen zitten.
Probeer het zeil te kopen bij iemand die bakken aan legt. Bij een tuincentrum of Welkoop moet je namelijk een hele rol kopen, omdat je voor een bak extra breed zeil nodig hebt en zij dit niet standaard in het assortiment hebben. Om die reden zit ik ook nog met bijna een hele rol zeil - ik kwam net een stukje te kort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:19

nadeel vind ik dat t echt vrij diep moet zitten, vooral met longeren en springen heb je anders kans dat de paarden er toch doorheen gaan...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 11:46

Springen doe ik toch nooit. Hooguit een keer een klein sprongtje onder de 80 cm.

Mijn eerste gedachte was dat 2 vrachtwagens genoeg zou zijn. Had nog geen berekening ervan gemaakt.

Ik ben alleen bezig met een goede bak. 6 jaar geleden hebben op dat stuk grond kassen gestaan. Onder de kassen haden ze drainage aangelegt. Wel diep onder de grond. Eerst wou ik er gewoon zand op laten storten, daarna houtsnippers en nou ben ik op de conclusie gekomen dat een worteldoek misschien ook slim is.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:24

Worteldoek heb je in verschillende diktes. Neem zo dik mogelijk en ook zo breed mogelijk (bij ons liggen banen van 5 meter breed). En zorg idd voor de juiste soort zand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:38

Een diepte van 30 cm is echt niet diep genoeg.
Als je er over denkt om een bak aan te leggen, en het zelf probeert te doen, zou ik toch willen waarschuwen. Zelf doen is altijd goedkoper, maar het probleem is wel dat je fouten gaat maken, alleen al omdat je bijv. geen drainage of niet voldoende drainage hebt, het worteldoek te ondiep ligt of je er idd het verkeerde zand in hebt gegooid. Neem een expert in de arm, die hebben er verstand van en de kosten voor het fixen van problemen zijn voor hun rekening (als je het goed aanpakt)

Een te zware bak is niet fijn rijden, en funest voor de pezen van je paard. En omhoog komend wegendoek is levensgevaarlijk!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:50

Mee eens, Cassidy. Maar ik wil toch bestrijden dat 30 cm niet diep genoeg is. Wij hebben een professioneel aangelegde bodem, met doek, waarop slechts 20 cm zand is aangebracht met daarbovenop een toplaag van kunstvezel. Je moet alleen de bodem niet willen gebruiken om daar de paarden uren in rond te laten banjeren en gaten te laten graven.
Maar ook dat gebeurt bij ons wel eens, als we de paarden er op los laten lopen. Daarom sterk doek gebruiken, en idd bij voorkeur: aan laten leggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:56

Wij rijden western in een buitenbak met doek en daar overheen zand. Er mag niet in losgegooid worden, en ook niet meer in worden gespind. Er zit een soort eb- en vloed systeem in, waardoor op sommige plekken het doek wel naar boven komt drijven als er water in de bak wordt gelaten. De bak is echter niet door een bedrijf aangelegd. Er wordt regelmatig gesleept, bak nat houden blijkt echter in de zomer (ondanks eb- en vloed systeem) nogal een probleem.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:05

Melf schreef:
Probeer het zeil te kopen bij iemand die bakken aan legt. Bij een tuincentrum of Welkoop moet je namelijk een hele rol kopen, omdat je voor een bak extra breed zeil nodig hebt en zij dit niet standaard in het assortiment hebben. Om die reden zit ik ook nog met bijna een hele rol zeil - ik kwam net een stukje te kort.

Of het nou wel of niet handig is om worteldoek te gebruiken, wil toch ff melden dat niet elke Welkoop per complete rol verkoopt.
Wij verkopen gewoon per meter, en wanneer men dat wenst heel af en toe ook nog per vierkante meter zelfs.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 06:49

heey
ik heb ook een wortel doek onder het zand van de bak..
maar ik zou het niet op nieuw doen ten eerste komt het gras er toch wel door...
en als je er met de trekker door gaat met die pennen die hem los trekken (die van ons gaat wel heel diep) maar dan heb je wel kans dat je hem elke x vast hebt zitten

groeten hennie