Boomloos zadel ,slecht of juist goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

draver1

Boomloos zadel ,slecht of juist goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 17:31

Ik heb een draver met gevoelige rug en wilde graag een boomloos zadel van barefoot gaan testen maar vroeg me af of het nou goed is voor je paard z,n rug of heel slecht.In mijn omgeving zijn de meningen hier erg over verdeeld dus misschien is er iemand die mij dit uit kan leggen.Misschien iemand die zelf zo'n zadel heeft. Alvast bedankt!

xDreamerx

Re: Boomloos zadel ,slecht of juist goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:32

Ik rijd ook op boomloze zadels. Rijd erg lekker, is ook minder zwaar geloof ik.
Ik zou het doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:40

Een zadel moet passen, of het nou een boom heeft of niet. Gevoelige ruggen hebben een reden. Als je die reden eerst wegneemt, heb je daarna misschien wel geen reden meer om een boomloze te proberen.
Op zich is het geen probleem om het eens te proberen, maar laat het zadel dan wel controleren door iemand die kennis van zaken heeft (die zijn er niet zoveel).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:42

Ik vind het wel goed Het zit lekkerder, en het vormt zich naar de rug van het paard. Het past dus vrijwel altijd, tenzij je een paard hebt met een echt onmogelijke vorm . En de paarden bewegen zich beter en makkelijker door de flexibiliteit van het zadel.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:05

Ikke: Ik ben al een jaar bezig met haar rug,er is een arts bij geweest toen een fysio en deze week komt er een speciale dokter (weet even niet meer hoe het heet) Mijn huidige dressuur zadel past goed alleen ik las dat een boomloos beter zou zijn dus vandaar dat ik vroeg naar ervaringen en meningen van anderen.Het gaat nu al stukken beter dan vorig jaar maar kan altijd beter hé? ) Het komt waarschijnlijk doordat ze niet goed is "ingereden" Ben nu d.m.v oefeningen bezig haar rug spieren sterker te maken zodat ze haar ruiter (mij dus) beter kan dragen.Het duurt even maar dan heb je ook wat!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:07

ik zou het boomloos zadel zeker eerst uit proberen.

bij mijn pony paste het dus niet!
har rug ging er kapot van,ze had na een strandrit van ong 3 uur hele grote puisten op haar rug.

nu was ze wel drachtig en mischien wat anders van vorm dan anders maar het paste dus niet ,veel mensen beweren dat het op alle paarden past,dat is echt niet zo!

ik vondt het wel erg jammer want het zat prima, ik heb ook de western uit geprobeerd,maar zelfde verhaal.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:13

Ik reed eerst met westernzadel, en sinds ik met een boomloos zadel rijd, loopt mijn pony veel lekkerder, en ruimer, en ik zit lekkerder!

dus ik vindt het een super zadel!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:15

ik ben ook benieuwd
Ik ga denk ik het zadel ook uittesten, maar valt er ook een beetje een sprongtje mee te maken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:00

springen kan ook zeker . Moet je wel even je beugels 3 gaten korter maken , anders zit je niet zo stevig. Maar dat is met gewone zadels ook zo

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:06

ik heb ook een boomlooszadel en rijdt tenminste hier mn kont niet op open en het zit heerlijk, alleen hij schuift een beetje van links naar rechts.

en op de site van boomloosrijden staat ook dat het zeker niet altijd op elk paard past. wel op de meeste.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:10

Zijn er ook mensen met dravers die boomloos rijden?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:31

kijk eens in de huiskamer.. daar is een heel topic over..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:04

Banjer en ik rijden met Torsion... en sinds we boomloos zijn vindt de ostheopaat geen plekjes meer op haar rug... En Banjer loopt lekkerder dan ooit...

Ook voor mij zit het lekker zacht...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:08

Ik heb een smalle Fjord met weinig schoft dus dit zadel is en uitkomst! Ligt super, schuift niet en hij loopt veel ruimer! ik kan hem ook veel beter aanvoelen met een boomlooszadel omdat ik veel meer voel wat er onder mij gebeurd.
De ijslander van mijn moeder reed ik ook met een boomlooszadel, ze tölte er veel beter door!
En voor mezelf zit het ook veel beter!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:11

Ik rij ook boomloos,en mijn paard is mij erg dankbaar daarvoor.
Je kan idd. ook best springen met zo'n zadel hoor.
Als je eenmaal gewent bent aan de zit,kan je er alles mee!!!
Je bent meer...'een' met je paard.
Hier lees je heeeeeeeeel veel over ervaringen met boomloze zadels:
viewtopic.php?f=34&t=166439&hilit=

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:20

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:22

leuke foto!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:28

thnx was op kamp, voorheen kreeg ik hem echt niet over een hindernis en met kamp deed hij het ineens wel zonder moeite raar paard haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:10

de meningen over boomloz zadels zijn idd erg verschillend
Dat het op elk paard past is dus niet waar! Ook een boomloos zadel moet passen!
Het is maar wat je zelf fijner vind en je paard ook

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:46

Ik ben ook aan het kijken naar een ander zadel en boomloos is ook een optie voor mij.
Anouar heeft last van z'n rug. Mede door een niet goed passend zadel. Dus nu ben ik op zoek naar een wel passend zadel. Ik heb nog een dressuurzadel dat wel past, maar daar kan ik niet zo lang mee rijden (paard wel, maar ik niet )

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:49

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:26

Mijn pony had ook erg last van zn rug.
Wij hebben ook een boomloos zadel aangeschaft en hij loopt al wat lekkerder !
Ik ben echt blij dat we t gedaan hebben

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:28

Anouar15 schreef:
Ik ben ook aan het kijken naar een ander zadel en boomloos is ook een optie voor mij.
Anouar heeft last van z'n rug. Mede door een niet goed passend zadel. Dus nu ben ik op zoek naar een wel passend zadel. Ik heb nog een dressuurzadel dat wel past, maar daar kan ik niet zo lang mee rijden (paard wel, maar ik niet )

Ik rij ook met een boomloos zadel. Ik heb chronische gewrichtsklachten en op een zadel met boom kom ik na een half uur rijden er zo gebroken af dat ik niet maar kan lopen de rest van de dag. Met een boomloos zadel kan ik drie uur het bos in en dan voel ik mijn knie een beetje. Tussendoor loop ik dan een paar minutjes naast het paard en dan kan ik er weer 2 uur tegen(toch Pebblesje ). Echt, voor mijn nooit meer wat anders. Ik kan dus ook niet op een zadel met boom Wat voor soort het is maakt niet uit (al had ik met een Podium ook minder last).

Of het beter is voor de rug, ik denk van wel. Gewoon omdat je geen harde kussens hebt die op de rug drukken.
Zorg wel dat je er een goede pad onder legt, eventueel een met dikkere inlages (physio pad van Grandeur bijvoorbeeld).
Probeer het gewoon.
Het is idd zo dat ze niet op ELK paard passen, maar wel op de meeste.
Het enige wat hoeft te passen is het boogje wat voorop zit. Daar zijn ook nog is verschillende in te krijgen (voor een platte brede schoft of een smalle hoge). Dus de kans dat het niet past is erg klein.
Van zo'n voorboogje kan je zelf wel zien of het past of niet. Hij ligt op de schoft of niet (en houd de schoft dus vrij). En net als bij een normaal zadel moet je je hand tussen het voorboogje kunnen stoppen.
Je hoeft dus niet te kijken naar de drukverdeling over het hele zadel enz. hetgeen het passen van een zadel met boom zo moeilijk maakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:45

Ik rij al een jaar op een boomlose Bob Marshall en mijn beide paarden hebben geen rugklachten (volgens Steffi vd Laarse).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:12

Boomloos kan heel goed werken in heel veel gevallen, maar er zijn absoluut uitzonderingen.
Mensen die niet veel "zitvlees" hebben kunnen te sterk doorkomen op de rug van het paard, daar de druk van de zitbeenknobbels niet wordt verdeeld door kussens. Een gevoelig paard zal daar grote problemen mee krijgen, een minder gevoelig paard wat minder. In ieder geval is het iets om alert op te zijn en te blijven.

Allegra: kussens horen niet keihard te zijn en moeten de vorm van de rug volgen. Een goed passend zadel met kussens is wel degelijk comfortabeler voor het paard, alleen is het best moeilijk voor elkaar te krijgen.