wat te doen met pony van 2,5 en waar inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Relliej

wat te doen met pony van 2,5 en waar inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 16:19

Ik vroeg me af:
1. Wat je kan doen met een 2,5 jarige pony (die (bijna) volgroeid is)?
2. Wat moet je zoal kunnen om een 2,5 jarige pony aan te schaffen?
3. Waar je een pony hier in de buurt kan laten inrijden?
Alvast bedankt!

Yell

Re: wat te doen met pony van 2,5 en waar inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:24

1. een 2,5 jarige pony is nog niet bijna volgroeit, je kunt hem leren goed gehoorzaam te zijn, braaf door het verkeer lopen.
2. het verstand hebben van de groei en het omgaan met een jong dier
3. geen idee

(4. koop liever een beleerde en iets oudere pony als je het antwoord op de bovenste vragen niet weet)

edit. nog iets toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Yell op 05-09-05 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:25

Een pony van 2,5 is nooit bijna volgroeid, hoe 'volgroeid' hij er ook uitziet, zijn groeischijven zijn nog niet dicht.
Als je een 2,5 jarige pony wilt kopen moet je geduld kunnen hebben, het kan heel lang duren voordat de pony klaar is (geestelijk en lichamelijk) om ingereden te worden. Ook is het in en doorrijden soms frusterend, daar moet je tegen kunnen. Alles zal niet in 1x lukken, pony moet alles nog leren.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 16:40

Ohh okeej, dat wist ik nog niet zeker. (over bijna volgroeid zijn)

Het klopt dus dat ik ook kan denken aan de basis van vrijheidsdressuur: los bij je blijven lopen/draven, naar je toe komen, op stem stoppen/stappen/draven/galopperen, en dat soort beginselen.. En lage cavaletti's? Lijkt mij van niet, maar vragen kan natuurlijk altijd!

Verder heb ik inderdaad al bedacht dat het soms frusterend kan gaan en weet ik dat het beste is om meteen (privé)les te nemen, als hij eenmaal ingereden is.

Ik lees nog even mee naar de rest van de reacties!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:42

Je kunt juist bij het inrijden het beste instructie hebben omdat er dan meestal de meeste problemen komen..

Vrijheiddressuur kan wel. denk er wel om dat je het als je met paardensnoepjes gaat werken je dan geen schooier krijgt..
ik zal even het groeischema van een paard opzoeken..

1 momentje..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:54

vrijheids dressuur kan, zolang je maar geen dingen gaat doen waar hij dus lichamelijk niet aan toe is, en het niet overdrijven met hoelang en hoevaak je er mee bezig bent. Pony van die leeftijd moet vooral groeien en sterk worden.
Je kan ook lekker gaan wandelen, krijgt ie ook meteen goede hoeven van, doet allerlei indrukken en het bouwt de vertrouwens band op (samen 'enge' dingen overwinnen)

Het is ook verstandig om alle basis dingen goed te oefenen, dat je hem vast kan zetten, afkan spuiten, hoeven verzorgen, aan zijn staart mag zitten, aan zijn manen mag klooien, dat je hem normaal kan leiden, leer hem stilstaan, probeer dan voorzichtig het blijven staan..laten wennen aan zeiltjes en andere 'enge' dingen. Zoek de dingen die die spannend vindt op, overwin zijn angst en hij vertrouwt je weer een beetje beter.

Belonen met voer kan bij sommige paarden wel en bij andere absoluut niet. De mijne gaat ervan bijten, die mag dus niet meer uit de hand gevoerd worden.

edit. iets toegevoegd

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 17:06

Groeischema.. Zou wel handig zijn dus ben benieuwd!

Thnx nog voor de andere tips!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:03

Lekker nog laten spelen, ga lekker met hem wandelen of gooi hem los.. En voor het inrijden weet ik niet..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:23

Het groeischema

Afbeelding

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 21:06

Ohhh das wel handig!! Thnx! Ik zie nu idd dat ze met 2,5 nog lang niet volgroeid kunnen zijn. Nogmaals thnx.

Alleen ik zoek nog wel adressen waar je je paard kan laten inrijden in Zuid-Holland? Niet inrijden dat je je zadel erop kan gooien en weg kan hobbelen, maar echt dressuurgericht. Ik wil namelijk graag weten hoelang zoiets kan duren / meestal duurt en hoe duur het ongeveer is..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:07

het is igg duur, prijzen weet ik niet.. even googlen kan uitkomst bieden

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:21

1.) Lekker op de wei laten staan en een paar keer per week een half uurtje o.i.d. eruit halen om de basisdingen in de omgang te leren en evt. een poetsbeurt te geven.
2.) Ervaring hebben met het omgaan met en beleren van jonge paarden, en bovendien een hoop geduld hebben.
3.) Adressen zijn er genoeg, gewoon rondvragen. Maar daar heb je pas over minstens een jaar iets aan. Goedkoop is het zeker niet, reken vanaf zo'n €500,- per maand.

Mag ik vragen waarom je zo'n jong paard wilt kopen?

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 22:25

Ik heb niet gezegd dat ik persé een groene pony wil. Maar waarom weet ik niet precies. Ik zoek ook liever een pony die al bereden is, maar het is zo moeilijk zoeken wat ik precies wil (overigens niet nu, maar na ongeveer een maand zodra ik werk heb). Ik ben nu gewoon zomaar wat aan het rondkijken overal, maar ik zie soms ook hele leuke groene pony's te koop staan. Vandaar deze vragen eigenlijk.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:00

Ik vindt het goed dat je eerst informeert. want er zijn genoeg mensen die gewoon een jong dier kopen en maar wat aanprutsen.

Succes met het uitzoeken van een leuke pony.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:39

hey,

sorry maar het lijkt me niet echt verstandig om informatie over dat onderwerp hier te vragen. als je nog geen verstand van 2,5 jarige hebt, dan zal ik eerst maar zo'n verozrgpaardje ofzo nemen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:09

Elena schreef:
hey,

sorry maar het lijkt me niet echt verstandig om informatie over dat onderwerp hier te vragen. als je nog geen verstand van 2,5 jarige hebt, dan zal ik eerst maar zo'n verozrgpaardje ofzo nemen

Dingen vragen is altijd verstandig

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een al bereden pony, bij een jonge pony komt zóveel kijken. Ten eerste moet je het geduld opbrengen om er nog minstens een jaar niets mee te doen, maar in de tussentijd ben je wel geld kwijt voor stalling, hoefsmid, etc. En dan daarna nog de kosten voor het beleren. Dat is al het financiële deel, met een pony die al bereden is kun je gelijk aan de slag, een groene pony heeft waarschijnlijk al veel meer gekost dan een bereden pony tegen de tijd dat je er echt iets mee kunt.
En met alleen professioneel laten beleren en privéles ben je er ook nog niet. Beleren is de eerste stap, de basis. Daarna komt pas het echte werk, en dat haal je niet met 1x per week privéles, als je er geen ervaring mee hebt heb je eigenlijk iedere keer dat je erop stapt begeleiding nodig.

Allemaal totaal niet negatief bedoeld overigens, maar gewoon als goede raad

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:26

Heb mijn merrie als 2jarige gekocht, maar heb hiervoor wel al verzorgpaarden gehad, ook allemaal jonge paarden. Want je kunt een paard makkelijker iets aanleren dan afleren! Probeer met een jong paard altijd consequent te blijven en veeeeeeel geduld te hebben. Probeer de leermomenten ook altijd kort te houden dus geen uur lang voetjes optillen ofzo. En niet teveel gaan verwennen, je moet wel bedenken dat je hem nu misschien nog opzij kan duwen, maar als ie een jaar of 6 is en vol op kracht kan ie tegen je gaan werken omdat jij hem altijd verwend hebt. Je kunt er een leuk paard aan over houden, maar dan moet je wel een paar jaar geduld op kunnen brengen, dan kun je een leuk paard voor een zacht prijsje kopen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:42

Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt? Als je al een aardig stukje kan rijden en je hebt goede begeleiding als je je paardje correct ingereden(!) weer thuis krijgt dan zie ik het probleem van een jonge pony niet zo. Je hebt er ook heel veel plezier van als het wel lukt. Ik zou het je niet aanraden om zelf te gaan prutsen met beleren of zonder begeleiding door te rijden, maar als je geduld hebt en je hebt begeleiding zie ik geen bezwaar.

De meeste vragen zijn al ruimschoots beantwoord. Afhankelijk van het paard ga ik met een ruime drie jaar rustig met ze aan de gang. Dat duurt afhankelijk van het paard ongeveer 1-2 maanden. Als de basis er fijn inzit(Daar versta ik globaal onder: stap, draf, galop, wendingen en overgangen zoals in een B-proef en ik kan het paardje fijn naar de hand toe rijden) dan gaan ze de zomer nog weer het land op als dat mogelijk is. In het najaar pak ik ze dan weer op en ga verder waar we gebleven waren.

Kosten zijn wisselend, professionele stallen zitten meestal tussen de 400 en 500 euro per maand. Voor pony's en koudbloeden is het nog weleens lastig om een adres te vinden, veel sportstallen beginnen daar nl niet aan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:28

ik heb me eens laten vertellen dat het zo'n 300 euro per maand kost en dat het zo'n half jaar duurt (als ik het me goed herriner) en dan kan het natuurlijk ook nog tegen zitten dat het een aantal maanden langer duurt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:53

Half jaar hebben ze op een professionele stal echt niet nodig voor een normaal paard, het hele proces om een paard wedstrijdklaar te maken duurt amper zolang.

Om even een idee te geven: op deze foto loopt dit paard voor de 4de of 5de keer onder de man en dit was absoluut geen makkelijke.
(lijkt heel erg op de kop te lopen, maar ze is nogal hoog in het kruis dus dat vertekend wat)
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:53

1) Paarden/pony's zijn pas echt uitgegroeid tegen hun 8ste levensjaar. Een pony inrijden kan als absolute minimum vanaf 3 jaar, maar bijvb die van mij was met 3 jaar nog echt een kleuter. Hem heb ik pas met 4 jaar beleerd en ingereden.

2) Geduld, weten hoe je een jong paard moet opvoeden én goede hulp voor als je er niet uitkomt of iets niet alleen lukt.

3) Er zijn adressen zat, je kunt het met goede hulp van iemand die echt weet waar hij/zij mee bezig is en veel ervaring heeft met het beleren van jonge paarden ook zelf doen.
Heb ik ook gedaan, maar de eerste weken zat ik er nooit in mijn eentje op.
Ik had 3x per week privéles.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 18:17

Thnx iedereen voor alle informatie! Zodra ik een pony kan nemen zoek ik wel naar een bereden pony. De kans op een groene pony is 5%. Toch vond ik het wel handig om dit allemaal te weten (wat ik nog niet zeker wist). Nogmaals bedankt iedereen!