Stalbenen, rijden rustig opbouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Stalbenen, rijden rustig opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:30

Mijn pony heeft de afgelopen 2 weken op stal gestaan met haar veulen om ze voor de keuring beter en frisser ervoor te zetten. Normaal wordt ze een keer of 4 a 5 per week gereden en staat iedere nacht in de wei. Vrijdag had ze achter dikke benen, liep verder wel goed, maar het lijkt er dus op dat ze stalbenen heeft gekregen. Die 2 weken zijn ze dus niet in de wei geweest en iedere dag is er een half uur mee gewandeld, en de merrie is een keer of 3 nog gelongeerd geweest, en 1 keer gereden.
Nu is de keuring zaterdag geweest, en zondag hebben ze heerlijk in de wei gestaan. Toen ik er kwam stonden ze achterin waar het meeste gras staat, en maakten daarom ook geen aanstalten om naar de poort te komen. Omdat ze zo braaf in het gareel al hebben gelopen en zo lang niet meer in de wei hebben gestaan heb ik ze maar daar gelaten en niet meer gekeken of de benen al beter waren. Nu wil ik dus vanavond gaan rijden, moet ik, als de benen nog dik zijn, iets rustiger aan doen? Sowieso ga ik niet echt intensief rijden, ze is nog jong en 2 weken stilgestaan, dus ik wilde wat met een licht contact wat stappen en draven. Normaal doe ik dit ook voor 20 minuten en dan zo'n 10 minuten iets meer laten werken. Wat kan ik het beste doen? Heb nog nooit meegemaakt dat een paard stalbenen heeft, heb er dus ook absoluut geen ervaring mee!

Sjonniej

Re: Stalbenen, rijden rustig opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:53

David heeft het ook af en toe, als we een zware wedstrijd hebben gehad.

Maandags krijgt hij dan vrij, loopt hij zo lang mogelijk buiten, dat het wel beweging krijgt. Dinsdag klein, rustig rondje over de straat, en dan is het woensdag vaak al over.

Hij loopt ook niet onregelmatig ermee, maar wil er toch voorzichtig mee blijven. Dus trainen doe ik niet als hij dikke benen heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:03

Ik zou 'm JUIST in beweging brengen met dikke benen (er zijn uitzonderingen) Meestal door de beweging word het minder...het bloed gaat weer goed stromen en de afvalstoffen worden door het bloed weer afgevoerd...!

Door het op stal zetten kreeg hij dikke benen - dus juist laten lopen zou ik zeggen....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:06

Jup idd gewoon laten bewegen, niet extreem vanwege de rust die ze heeft gehad, maar niet laten stil staan door die stalbenen.
Het vocht slinkt door beweging, en dat is juist wat je wil, die dikke benen weer laten slinken.

De pony die bij Bas staat heeft ook wel eens stalbenen, na een half uurtje rijden zijn ze alweer afgezakt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 16:43

Ja, ik weet dat beweging goed is, maar hoeveel is de vraag. Ik kan natuurlijk ook overdrijven, en te is nooit goed. En tussen bewegen en werken zit natuurlijk ook een verschil. Gewoon een half uurtje met licht contact ontspannen laten stappen en draven, of minder lang? Of toch nog 10 minuutjes aan het werk zetten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:23

je kan nooit te veel stappen!
Omdat ze eerder helemaal heeft stil gestaan, moet je het weer langzaam opbouwen ja, een half uurtje rustig werken is prima...
Het beste is om nog een keer per dag alleen te stappen - tegen de stalbenen...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:16

Veel laten lopen en weinig laten werken.
Door het lopen verbeter je de bloedsomloop maar door werk krijg je weer afvalstoffen.
Gewoon veel stappen en afspuiten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:09

stappen over het harde werkt geweldig bij stalbenen. gewoon een stapritje van een halfuur doen. na de tijd goed afspuiten met fris water (10 minuten per been)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:21

Bedankt voor de tips. De meeste kwamen te laat, maar ik denk dat mijn gevoel wel klopte met jullie tips. Ik haalde haar gisteren van stal en haar benen waren niet meer dik, ze had inmiddels al in de wei gestaan. Ik heb een half uur gereden, waarvan denk ik toch zeker 20 minuten gestapt. Verder heeft ze een relaxed drafje gedaan, voor zover het relaxed was. (Naar de uitgang van de bak hard draven, terug op een sukkeldrafje .) Daarna heb ik inderdaad haar benen afgespoten. Vandaag mag ze zichzelf weer de hele avond en nacht trainen in de wei, morgen gaan we weer rijden en wil ik iets meer doen dan maandag.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:00

groene leem van harry's horse (dat is de enige die ik fijn vind) wil ook nog wel eens helpen mocht het weer voorkomen