Paard ongelijke voorhoeven DUS ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Paard ongelijke voorhoeven DUS ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:27

Wellicht niet op de goede plek, maar ik wou het niet specifiek bij de natuurlijk bekappers plaatsen om wat bredere reacties te krijgen.

Vandaag is mijn 3,5-jarige weer bekapt. Hij staat tot nog toe zonder ijzers, en dat zou ik graag zo willen houden. Dit is geen financiele beslissing, maar omdat het mij zonder beter lijkt. [ik ben dus geen fel-tegenstander van ijzers, maar liever niet onder mijn paard]

Nu heeft mijn paard ongelijke voorhoeven. bij aankoop viel dit niet op omdat ze te lang waren, bij de klinische keuring zijn ze ook als gelijk aangemerkt. Kort na aankoop scheurde de linkervoorhoef een eind af, waardoor ze ongelijk werden (of dat viel me toen pas op). Na een maand of 4 is de linkerhoef nog steeds iets kleiner dan rechts, en is het rechts een soort platvoetje. [klinkt zo wel heel dramatisch, maar hij loopt verder prima]

Volgens mijn hoefsmid is hij hier gewoon mee geboren en zal hij het met bekappen waarschijnlijk niet gelijk krijgen. Rechtsvoor zou de hoef zijn waar mijn paard het meest mee schraapt en daarom het meest slijt. Tevens gaf hij aan dat mijn paard straks op stal (loopt nu op de wei) wel voor ijzers zou moeten krijgen omdat mijn paard dan waarschijnlijk meer gaat schrapen en te veel af zou slijten.

Zou mijn paard nu echt 'veroordeelt' zijn tot ijzers?

Anoniem

Re: Paard ongelijke voorhoeven DUS ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:02

Ik zou pogen dat schrapen af te leren. En verder je ondergrond uitzoeken en kijken hoe het loopt. Ik zie dat je paardje al iets ouder is, dus dan wordt het lastig om zijn stand te veranderen omdat het hele been op de ongelijke stand is ingesteld. Zolang hij er geen last van heeft zou ik het heel rustig proberen gelijk te trekken dmv bekappen, maar laat dat rustig een jaar ofzo duren...

Ik heb mijn Haf in de zomer ook op ijzers staan, omdat ik dan intensiever rijd, en ik wil niet dat het per ongeluk te snel slijt. Dan maar voor de zomer even die ijzers eronder. En in de winter kan ze weer rustig blootsvoets lopen.

PS. ik niet niet pro of antie NB of ijzers. Heb een normale smid die in de zomer ijzers onder de haf slaat, en in de winter normaal bekapt. Tinker staat jaarrond blootsvoets, die dr hoeven zijn harder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:08

Volgens mij moet je bij de hoefsmid zijn voor het antwoord.
Wel of geen ijzer....
Je kan er ook meerdere bellen en vragen....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:53

mijn paard heeft ook ongelijke voorhoeven. bij de een staat hij er veel rechter op.

ik heb daar nooit van gemerkt dat hij er last van had. hij staat ook zonder ijzers, hij heeft wel 1 seizoen wel ijzer gehad maar ik merkte geen verschil daar door is de stand ook niet veranderd ofzo.

ik vind het dus niet nodig mits hij er geen last van heeft.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:59

Mijn paard heeft dat dus ook best erg en twijfel daar ook over. Linksvoor heeft ze een voetje die heel klein blijft en rechtsvoor een grotere voet die platter is en door lijkt te zakken een beetje. Moet haar echt op tijd laten bekappen het ziet er echt niet uit en zal dus ook wel niet comfortabel zijn. Ik vertrouw maar op de smid die zegt dat ze goede hoeven heeft wist ook niet dat ze dit had omdat ze eerst voor ijzers had staat ook niet op het keuringsrapport. De smid denkt dat het kleine voetje een gecorriceerd bokhoefje is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:21

Lever mij twee paarden met perfect gelijke hoeven en ik betaal je 100.000 euro per stuk!
Vergeet dat rustig, die bestaan namelijk niet Elk paard staat wel op een of andere manier scheef op z'n voeten. In 99% van de gevallen weet de eigenaar het niet eens en dat geeft ook niks, omdat de meeste paarden er ook helemaal geen last van hebben.
Het schrapen zou ik eerst eens proberen af te leren. Dat is gewoon moord voor de hoeven. Daarnaast zou ik gewoon een second opinion vragen bij een GOEDE smid (ja, die zijn zeldzaam, weet ik). Te vaak heb ik al gezien dat paardehoeven verkloot zijn, omdat de smid er zich met een jantje-van-leiden vanaf maakte. Opvallend ook dat die paarden vaak uit bepaalde regio's kwamen, inderdaad, het westland.

Mocht het nou zo zijn dat je paard inderdaad zodanige afwijkingen heeft dat ijzers (tijdelijk) noodzakelijk zijn, tja dan is het niet anders.
Ik probeer ook om mijn paard zonder ijzers door het leven te laten gaan, maar wat niet kan, kan niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:23

Waarschijnlijk een graasvoet?
Ontstaat door telkens met hetzelfde been naar voren te staan in de wei. Is niet erg, maar voorkom dat het erger wordt door op tijd en goed te bekappen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:37

Nauwere, of ongelijke hoeven duiden meestal op een probleem. Een graasvoetje zoals eerder genoemd is, is op zich niet erg, maar het betekent wel dat een paard de voorkeur heeft voor 1 been, wat dus niet voor niets is. Het is iets om goed in de gaten te houden !

Ik heb 18 jaar geleden een verwaarloosd veulen gekocht, wat dit ook had (o.a. ) Dankzij goede begeleiding van de hoefsmid (al 20 jaar hoofcare.nl) kan ik er nu nog op rijden, en heeft ze dus geen pijn (wel lage- en hoge overhoef, haken op de kogels en verbening vd hoefkraakbeenderen- al meer dan 15 jaar!)

De eerste 6 jaar kon het zonder ijzers. Toen ze echter om de 3 mnd een hoefzweer kreeg op haar slechtse been gingen er toch ijzers onder (voor) toen ze 14 was ging ze onregelmatig lopen in draf. Speciaal beslag was- en is, de uitkomst. Sinds ze 14 is breekt mijn hoefsmid alle wetten qua beslag, hij beslaat haar precies zoals ZIJ aangeeft hoe ze wil lopen (scheef dus) dat geeft namelijk de minste slijtage aan de gewrichten. Elk jaar worden er rontgenfoto's genomen (dat wil ik zelf ) om te zien hoe het er voor staat. Sinds 4 jaar is er niets meer veranderd

Hier een foto om je een beeld te geven, het is een extreme foto waarbij je duidelijk het verschil in hoeven kunt zien (net voordat de hoefsmid kwam, en het was hard nodig)

Afbeelding

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:43

je kunt het beste bij de hoefsmid zijn als je advies wilt hebben als je paard nou wel of geen ijzers moet hebben..
waarom ben je zo tegen ijzers eigenlijk??

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:23

ik zou ongelijke voeten altijd op ijzers zetten, zo kan de hoefsmid het toch langzaam corrigeren.
Nee, gelijk krijg je ze nooit, maar even hoog is wel zo prettig, zeker in de dressuur.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 07:29

shrOnatje schreef:
je kunt het beste bij de hoefsmid zijn als je advies wilt hebben als je paard nou wel of geen ijzers moet hebben..
waarom ben je zo tegen ijzers eigenlijk??

Zoals ik al zei: ik heb niks tegen ijzers, maar ik zie ze liever zonder. Vooral dat gedreun als je op het asfalt loopt lijkt me niet echt lekker, dr is totaal geen schokdemping meer, en ze glijen makkelijker. Daar komt bij dat Volum tot nu toe prima blootvoets loopt over zowel harde als zachte bodems, alleen als er veel steentjes liggen heeft hij wat moeite.

Dit is trouwens ook het advies van mijn hoefsmid dat hij waarschijnlijk voor ijzers zal moeten krijgen.

ikke schreef:
Het schrapen zou ik eerst eens proberen af te leren. Dat is gewoon moord voor de hoeven. Daarnaast zou ik gewoon een second opinion vragen bij een GOEDE smid (ja, die zijn zeldzaam, weet ik). Te vaak heb ik al gezien dat paardehoeven verkloot zijn, omdat de smid er zich met een jantje-van-leiden vanaf maakte. Opvallend ook dat die paarden vaak uit bepaalde regio's kwamen, inderdaad, het westland.

Hij schraapt eigenlijk nooit; alleen toen ik hem net had, en toen was het inderdaad met zijn linkervoet, maar dat heb ik dus niet meer gezien. Nu staat hij ook nog in de wei, maar binnenkort zal hij toch naar stal moeten, en dan zal hij wellicht meer gaan schrapen... Ik heb hem pas sinds mei dus hij heeft nog niet op stal gestaan sinds ik hem heb.

Ik ben best tevreden over deze hoefsmid. In principe komen er bij mij op stal 2 vaste hoefsmeden, waarvan die andere echt niet aan mijn paard komt (die is wat 'lomp' met paarden). Maar het is wel een idee om toch eens om een second opinion te vragen zodra mijn smid hem echt op ijzers wilt zetten...