Dekentijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille77

Dekentijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 14:23

Het komt er weer aan: de tijd dat we onze paarden weer dekens opleggen. Mijn vraag aan jullie is welke dekens ik van de winter nodig heb. Ik zat zelf te denken aan een fleece zweetdeken voor na het rijden en een waterafstotende winterdeken voor op stal en in de wei.

Wat zijn jullie ervaringen?

_MijnTrots

Re: Dekentijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:34

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=463015

mijn deken colectie:
1 regendeken ongevoert
*gaat er op als het herfst weer begint, maar voor mn paards vacht begint te groeien.
1 zweet/ onderdeken fleece
*gaat onder de regendeken als het kouder word.
1 regen winterdeken 340 gr
*als het onder de 10 graden word.
1 trailerdeken/ wedstrijddeken.
* gebruik ik weinig

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:57

je bent wel aardig op tijd moet ik zeggen, hahaha. Ik zit hier peentjes te zweten hier op de zlder met een temperatuur van boven de 30 graden.

Maar mijn paard heeft voor na trijden( van de winter dan he) een fleece zweetdeken met hals en voor op stal een gevoerde winterdeken.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:01

Hahaha, ik weet het. Het weer kan in Nederland zo maar ineens omslaan. Heb jij ook nog een deken voor op de weide of gebruik jij daarvoor de gevoerde winterdeken?

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:25

je kan maar beter voorbereid zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:06

Mijn 'collectie':

- Zomerdeken
- Regendeken (0 grams)
- Regendeken (200 grams)
- Tussendeken (200 grams)
- Waterdichte winterdeken (350 grams)
- Zweetdeken Fleece zonder hals
- Zweetdeken Wol met hals

Op dit moment is alleen de zomerdeken in gebruik. Die heeft Sue in de wei op tegen de vliegen en ook wel tegen het stof etc. Op stal staat ze met deze hoge temperaturen overdag zonder dek. 's Nachts heeft ze wel weer haar zomerdek op.

Bij koeler weer/regen dan staat ze in deze periode in de wei met haar 0 grams regendek.

Als het straks wat kouder wordt (rond 15 graden overdag) dan neem ik de 200 grams dekens in gebruik. Wordt het nog wat kouder, rond de 10 graden zeg maar, dan doe ik de winterdeken op. Bij temperaturen rond het vriespunt gaat daar de 0 grams regendeken nog onder. Bij strenge vorst stapel ik drie dekens, namelijk het 0 grams regendek, het 200 grams tussendek en de dikke winterdeken.

Als ik scheer, dan doe ik er nog een extra dek bij op.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:49

mijn collectie:

1 zomerdeken (harry's horse katoen)
1 vliegendeken zonder hals (bucas)
1 regendeken 0 gram (harry's horse)
1 150 grams deken (harry's horse)
1 onderdeken 200 gram ( br)
1 winterdeken 360 gram (anky)
1 zweetdeken
1 wollendeken
1 showzweetdeken
1 regenuitrijdeken fleece

nu heeft mijn paard een vliegendeken op en snachts een zomerdeken.
als het dadelijk normale september tempraturen zijn krijgt hij zijn 150 grams op en zo bou ik het op en ook weer af eind mei staat hij meestal weer met zomerdeken op.

Cabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:37

Ik heb allerlei dekens maar ik gebruik ze niet elke winter allemaal. Meestal doe ik in de herfst een tussendeken op en als ik mijn pony rond oktober/november laat scheren krijgt hij gelijk een dikke winterdeken op. En daar kan ik als het heel koud is ook nog een wollen deken onder doen. Met rijden doe ik met losrijden en uitstappen een fleecedeken op en met wedstrijden ook. En als hij los is krijgt hij in plaats van zijn staldeken een winterdeken op waarmee hij kan rollen en rennen enzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:01

om te beginnen een ongevoerde regendeken
en daarna een gevoerde ( 300 gram dacht ik) waterdichte winterdeken., eventueel een wollen deken na t rijden,maar meestal gooi ik gewoon zijn winterdeken erop..

meer heb ik niet, ja heb ik wel maar gebruik ik niet

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:34

in volgorde...

tussenseizoendeken
gevoerd regendeken

dan wordt ze geschoren

dik winterdeken + een fleece

en als het echt te koud wordt nog een dekentje bij.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:37

ik heb in de zomer en eind van het voorjaar een zomer deken om bij mijn pony en het begin van het voorjaar en in de herfst heeft mijne een regendeken om en de winter heeft ze een wind=terdeken om en ook als het al vroeg heel koud word bijv. al in de herfst en zo en in het begin van het voorjaar en dan heeft de mijne een winterdeken om.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:38

Indootje schreef:
Hahaha, ik weet het. Het weer kan in Nederland zo maar ineens omslaan. Heb jij ook nog een deken voor op de weide of gebruik jij daarvoor de gevoerde winterdeken?

Helaas heb ik geen wie tot mijn beschikking. In de randstad is dat wat schaarser helaas. Ik heb wel een paddock waar ie een paar uurtjes per dag in kan en dan heeft ie dus gewoon zijn gevoerde winterdeken op. Bij kans op regen doe ik mijn ongevoerde regendeken er overheen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:14

Mijn merrie krijgt deze winter alleen een 200 grams regendeken op als ze overdag in de regen moet staan, anders krijgt ze geen deken op. Ze moet namelijk eind februari, begin maart veulenen en ze wordt dus toch maar weinig bereden en dus niet in het zweet, bovendien is zo'n deken alleen maar lastig als er een veulentje aan staat te trekken. Vorig winter kreeg ze begin oktober haar eerste deken op, die 200 grams regendeken en begin november haar 360 grams winterdeken waterdicht. In maart kon de 200 grams al weer op en eind maart was alles weer af. Jongens, een paard heeft het pas koud bij -15 graden, jullie verwennen jullie paarden veel te veel. Ze moeten ook een beetje weerstand op bouwen. En wat haar betreft, die van mij had net zo weinig haar als onze buurvrouw die hem 3 dekens op had.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:43

Ik ben al te laat met mijn paard.
Parouscha heeft een hele dikke vacht aangemaakt.
Dus ik moet wel scheren.

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:32

Brennie schreef:
Jongens, een paard heeft het pas koud bij -15 graden, jullie verwennen jullie paarden veel te veel. Ze moeten ook een beetje weerstand op bouwen. En wat haar betreft, die van mij had net zo weinig haar als onze buurvrouw die hem 3 dekens op had.

mijn paard moet wel een deken op, omdat haar vacht te dik word voor de indoor springen!! bij de training staat ze anders met 5 minuten in het zweet!! en scheren is voor mij geen optie, ze staat 24 uur lekker buiten, gezond en gezellig met al haar maatjes!
het is voor mij een middel om haar vacht kort te houden, niet om mn paard warm te houden, want dat red ze zelf wel