vraag over chippen, wie kan helpen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

vraag over chippen, wie kan helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 13:58

Omdat ik het antwoord niet echt kan vinden op de zoekmachine, open ik toch een topic..

Ik denk, heb het nog niet aan de eigenaresse gevraagd, dat mijn verzorgpaard niet gechipt is.

Nu rijd ik haar alleen nog maar in de wei, maar binnenkort ga ik met haar naar de manege (te paard).

Daarom vraag ik mij af, moet mijn paard gechipt zijn als ik naar de manege wil, als ik buitenritten wil maken en als ik een keer met de trailer weg wil...??

Zoja.. want zijn dan ongeveer de kosten om een chip te laten zetten?

deedee19

Re: vraag over chippen, wie kan helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:30

Om kort te zijn: ja Voor iedere vorm van vervoer van je paard moet hij gechipt zijn, maar de controle is niet zo streng hoor

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 14:34

Dus ook als ik de straat over steek en naar de manege ga?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:56

Gebruik de zoekfunctie eens voor info over chippen, er zijn heel veel topics over geweest.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:57

Als hij niet gechipt is zou ik dat alsnog doen. Een afspraak is zo gemaakt en de chip is zo geplaatst. Ze zullen je echt niet zomaar aanhouden als je zonder chip over de weg rijdt, maar in principe moeten alle paarden tegenwoordig gechipt zijn of het DNA afgenomen.
Het is ook veel makkelijker; je zal vast wel eens met de trailer op pad gaan en zo ben je gelijk klaar.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:50

Tenfold schreef:
Gebruik de zoekfunctie eens voor info over chippen, er zijn heel veel topics over geweest.

heb ik gedaan maar ik kon het antwoord niet goed vinden..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:05

Als ik naar de dierenarts toe ging - was ik in totaal 25,- kwijt .als je ze laat komen is het meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:26

deedee19 schreef:
Om kort te zijn: ja Voor iedere vorm van vervoer van je paard moet hij gechipt zijn, maar de controle is niet zo streng hoor

NEE, JE LIEGT!
Er moet een registratie van het paard zijn, in de vorm van een paspoort. Daarnaast moet de identiteit ondubbelzinnig vaststaan, door chip OF DNA. Op dit moment loopt een onderzoek om ook irisscan als indentificatie toe te laten.
DNA-registratie moet je aanvragen, maar die aanvraag hoeft niet gemotiveerd te zijn, de gewetensbezwaarden-porcedure is geschrapt. Elke aanvrager krijgt dus automatisch toestemming voor DNA-registratie.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:47

Sorry ik wist niet dat je boos werd

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:59

volgens een nieuw besluit is chippen niet meer verplicht.
alleen een paspoort voldoet al.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:02

Dan moet er nog wel DNA afgenomen worden. Je krijgt niet zomaar een paspoort bij een paard. Tis of chippen of DNA bepaling en aan de hand daarvan wordt er dan een paspoort afgegeven.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:01

Je mag wel buiten rijden hoor zonder chip of DNA. Je mag je paard niet transporteren zonder, maar rijden of wandelen oid valt niet onder transporteren.
Persoonlijk komt er bij mijn paarden nooit geen chip meer in. Vanwege de risico's (die moet je zelf maar opzoeken op internet ).
Maar ik kan me voorstellen dat het makkelijker is als je wedstrijden rijd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:29

ikke schreef:
deedee19 schreef:

NEE, JE LIEGT!
Er moet een registratie van het paard zijn, in de vorm van een paspoort. Daarnaast moet de identiteit ondubbelzinnig vaststaan, door chip OF DNA. Op dit moment loopt een onderzoek om ook irisscan als indentificatie toe te laten.
DNA-registratie moet je aanvragen, maar die aanvraag hoeft niet gemotiveerd te zijn, de gewetensbezwaarden-porcedure is geschrapt. Elke aanvrager krijgt dus automatisch toestemming voor DNA-registratie.

Nee JIJ LIEGT

Chippen is verplicht en je kan ontheffing aanvragen en dan mag je DNA laten bepalen. Als het paard geslacht moet worden (reden is niet onbelangrijk) dan moet het alsnog gechipt zijn
Alles over de I&R-regeling vind je op:
www.nl-paardenpaspoort.nl

incl. databank